Afipran-mot kvalme

Kaiamor

Betatt av forumet
Legen skrev ut dette til meg etter flere uker med kvalme.. Tenkte prøve å se om det hadde noen positiv virkning i dag:-)
Noen som har prøvd samme tablett, eller lignende? :-)

Afipran hadde dessverre ingen virkning på meg. Prøvd afipran, prostafen, stemetil og B6. Nå har jeg fått utskrevet zofran... 260,- for 5 tabletter. Men jeg er blitt bedre.
Håper afipran hjelper på deg :)

Postafen <3 prøvde afipran da jeg gikk gravid første gangen og hadde god effekt av den. Nå har jeg liggende postafen som jeg skal bruke opp før jeg prøver meg på afipran. Håper kvalmen skal slippe taket i disse dager,men det er vel ønsketenking.

Fikk utskrevet afipran for et par uker siden. Tar ikke bort kvalmen fullstendig, men noe bedring gir det i det minste. Også blir jeg veldig trøtt når jeg tar dem. Tipper at zofran er det beste mot kvalme, men ikke like trygt som afipran og er derfor ofte ikke førstevalget.

Jeg brukte Afipran forrige svangerskap med god effekt. Denne gangen er Postafen mest effektivt :)

Brukte afipran forrige svangerskap og synes ikke det hjalp så mye på kvalmen, men jeg fikk iallefall i meg mat når jeg tok de :)

Dumt spørsmål,men regnes det som trygt å ta sånne medikamenter mot kvalme? Har generelt angst mot alt av medikamenter, så det skal masse til før jeg tør ta noe.

Dumt spørsmål,men regnes det som trygt å ta sånne medikamenter mot kvalme? Har generelt angst mot alt av medikamenter, så det skal masse til før jeg tør ta noe.

Brukte dagesvis på internett for å undersøke hva som regnes som trygt og ikke. Det eneste medikamentet som var regnet som 100% trygt var afipran (men unntak av USA, kategori B). Legen min f.eks nektet å skrive ut zofran da hun mente det var vitenskaplige bevis for at det ikke var helt trygt, men det blir jo hyppig skrevet ut likeve til allel. Jeg vil faktisk heller lide enn å risikere å overføre problemer til babyen selv om sjangsen er aldri så liten.

Likvel så forstår jeg jo at man f.eks tar zofran om noen lider av ekstrem svangskapskvalme når man har andre barn å ta seg av. Det jeg ikke forstår er at folk helt uvitende tar alt mulig legen skriver ut bare på grunn av moderat kvalme.

Back
Topp