AFI/DFL forkortelser

stormage

Elsker forumet
Desemberglede 2015
Noen som vet hva DFL i forbindelse med fostervann er og hvor man finner hva som er normale verdier?

Noen som vet hva DFL i forbindelse med fostervann er og hvor man finner hva som er normale verdier?
Aner ikke hva DFL er, men AFI er amniotic fluid index. Dette kommer an på hvor langt ut i svangerskapet du er, for jo nærmere du er termin, jo mindre fostervann har du siden lille i magen tar opp mer plass. Har du fått beskjed om noe?

Jeg vet jeg har en del fostervann. Legen sier det er ikke noe å tenke på. Men jeg liker å ha litt kontroll å vite hva de ulike tallene er og ser at afi=23 og DFL=80.

Jeg vet jeg har en del fostervann. Legen sier det er ikke noe å tenke på. Men jeg liker å ha litt kontroll å vite hva de ulike tallene er og ser at afi=23 og DFL=80.
Ved mistanke om for mye fostervann, gjøres gjerne en ultralydundersøkelse hvor lommene med fostervann måles. Dybden i fire lommer måles. Lommene skal være mer enn 1 cm i diameter. Det vanlige målet i tredje trimester er mellom 5 og 25 cm. Målingen kalles amniotic fluid index (AFI).

Fant AFI verdien da :) http://www.babyverden.no/Gravid/Hel...orebygging/For-mye-fostervann-polihydramnion/

Back
Topp