ADVARSEL - RS

MonicaM

Elsker forumet
Mailykke <3
Her nede (er fortsatt på sykehuset) har jeg sett hvor JÆVLIG dårlig små barn kan bli av RS. Jeg har lagt på rom med en som bare er 1 uke. Han endte opp i respirator. Ene og alene fordi de aller aller minste kan bli så innmari syke.

Jeg besøkte han i går og intensivsykepleieren sa:
"Folk vet ikke hvor syke små barn kan bli av RS. De har virkelig ingen ting å gjøre i en barnehage å gjøre! Selv om det bare er henting og levering av søsken. I RS sesong får INGEN barn under 12 år komme inn på intensiven på besøk - inkludert søsken".

Nå ser det heldigvis ut til å gå bra med den lille. Men jeg har nå lært at om jeg får flere barn, så skal ikke det barnet inn i en barnehage før hun/han er godt over 3 mnd. Jeg har fått helt skrekken jeg.

Vet dessverre hvordan det er. Minsten fikk det da han var under to måneder, og var kjempedårlig. Han måtte ikke i respirator, men var lenge veldig dårlig, og måtte være flere dager på sykehus.
Her var det eldstemann som hadde med seg smitte hjem fra barnehagen. Han ble også ganske dårlig, men siden han var nesten 2 år trengte han ikke samme medisinsk hjelp som lillebroren sin, og ble ikke innlagt.

Altså jeg skjønner hva du mener... for en venninne sitt barn hadde det... men mannen min arbeider ikke vanlige tider, og vi har ingen familie i nærheten, så jeg vet ikke hvordan jeg skulle ha hentet snuppa hvis jeg ikke skulle hatt med meg han. Det hadde4 iallefall vært utrolig tungvindt.

ORIGINAL: cleo_84

Altså jeg skjønner hva du mener... for en venninne sitt barn hadde det... men mannen min arbeider ikke vanlige tider, og vi har ingen familie i nærheten, så jeg vet ikke hvordan jeg skulle ha hentet snuppa hvis jeg ikke skulle hatt med meg han. Det hadde4 iallefall vært utrolig tungvindt.

heller hatt det tungvindt enn å risikere små barn dette... hvis det går da

ORIGINAL: Snikesnuppa

Uff så fælt...

Greit nok det du skriver, men den eldste ungen her som går i barnehage kan jo likevel dra med seg smitten hjem fra der..... og smitte minstemann. Så man er jo ikke sikker uansett!

Nei, smitte hjem kan man ikke gjøre noe med.
Men å minimere risikoen vil jo være lurt.

Vente i vogna utenfor døra kanskje?
Nei, vanskelig det der. Sier jo ikke at det er praktisk...

ORIGINAL: Qualitas

heller hatt det tungvindt enn å risikere små barn dette

Ikke alltid man har mulighet til å gjøre noe annet?

ORIGINAL: Fragle1

Herregud,er jo bare å la babyen være hjemme alene en stund vel???[;)][8|]

fra spøk til alvor,skjønner jo at det er alvorlig for de små.Men man får ikke skjermet dem mot alt heller.jeg måtte ha med snuppa når jeg leverte i bhg,men lot selvfølgelig ikke unge flokken der drive nedi bilstolen og kose,ta på henne osv.Og som skrevet,største kan like gjerne ha med smitten hjem om den hadde vært på avd der.

uff ja det er skummelt..[&:]
 var lagt inn der selv for en mnd siden med minste gutten min, han har nok blitt smittet i barnehagen til storebror eller hvertfall gjennom storebror... hadde dårlig samvittighet hver gang jeg tok han med inn, alle ungene heiv seg jo over han.. heldigvis gikk det bra med lillegutten min.. men ubehagelig fordet.. [:(]

de kan bli så syke at de må gjennoopplives! DET skal jeg ALDRI i mitt liv oppleve med barnet mitt igjen pga RS.. det er livsfarlig! vi lå selv på isolat-intensiv i 2 uker med det svinet da var han 4uker gammel...
uff nei, godt det oftest går bra..

Man har ikke hatt det slik om man klarer og lire av seg slikt.
Jeg er alenemor til 2, å for å få elste til å fra bhg MÅ jeg ta med lillesnuppa......å barna kan likså greit dra viruset med hjem som små barn KAN få det når dem sitter innpakka i en bilstol i fullfart inn/ut av bhg.

Men siden du mener at man heller tar den tunge løsningen har sikkert aldri hatt ett slikt problem selv da går jeg utifra, for hadde du hatt det så hadde du antagelig ikke uttalt deg sånn.

men søsknene kan jo få med seg smitten hjem!
ikke alle som har noe valg da...de må ha de med seg.

I Januar 1999 fikk jeg en gutt. Han havnet på sykehuset me RS virus og på under 5 timer fikk han Lungebetennelse på begge lungene. Han sluttet og puste og måtte ha gjennoppliving. Låg inne med han i nesten 4 uker. Han strevde med og puste og spydde slim i vekevis.. Heilt grufult.

Men han var ik innforbi b.hagen i det heile, men systo jekk der og det var ho som drog med seg forkjølelsesviruset Rs heim. + at me tørket kled i stuen hjemme som er en flott grobunn for RS viruset..
Så legeane sa til oss at me måtte for all del ik tørka kler inne der som små babyer er pga at du gjer ein fin grobunn for bakterier og viruser og gro i.

Så skal ein altig vaska hendene førein tar i små babyer pga det er der all skiten ligger..

Uff stakkars liten[&o]

Lillegutt her fikk også RS virus da han var 3.5 mnd. Sluttet å ta til seg næring og gikk fra å ikke sove hverken dag eller natt, til å sove store deler av døgnet. Hostet svært stygt.
Endte opp på isolat i 10 dager med sondeernæring og adrenalin og oksygeninhalasjoner. Var ikke noen ok opplevelse - så for en helt nyfødt må det være enda mer prekært.

ORIGINAL: Insolita

Man har ikke hatt det slik om man klarer og lire av seg slikt.
Jeg er alenemor til 2, å for å få elste til å fra bhg MÅ jeg ta med lillesnuppa......å barna kan likså greit dra viruset med hjem som små barn KAN få det når dem sitter innpakka i en bilstol i fullfart inn/ut av bhg.

Men siden du mener at man heller tar den tunge løsningen har sikkert aldri hatt ett slikt problem selv da går jeg utifra, for hadde du hatt det så hadde du antagelig ikke uttalt deg sånn.

du ta å ro deg litt ned da.. jeg sa bare at jeg ville prøvd å anstrenge meg litt for å finne en løsning på det.. er ikke alltid det går nei. Det er en annen ting..

Var aldri ment som *ja man klarer alt hvis man vil*

ORIGINAL: Fragle1

nei har ikke sagt det heller jeg.. bare sier at jeg hadde prøvd å anstrenge meg litt ihvertfall. Er ikke alltid det går nei

Back
Topp