Advarsel: doppler

Har hørt at strålingen fra dopleren kan påvirke barnets evne til reproduksjon i voksen alder, men tviler litt på kildene Siden det ikke er forsket på dette i det hele tatt. Går vel like mange skremselshistorier som det gjorde med røyking og alkohol, men mange av dem viste seg å stemme, så jeg tar i hvertfal ikke sjansen. hvis det er en mulighet for at det kan være skadelig, så la være å ta sjansen. Akkurat som med snusing for eksempel;)

Veldig rart de selger det
Om det er så skadelig syns nå jeg.

Skal man tenke sånn er det jo rart man selger røyk, alkohol og snus også :p spør legen din neste gang du er der, tror nok han/hun vil fortelle deg at det ikke er helt bra :-)

Skal man tenke sånn er det jo rart man selger røyk, alkohol og snus også :p spør legen din neste gang du er der, tror nok han/hun vil fortelle deg at det ikke er helt bra :-)
Ja sant det men bruker den svært lite og snart kjenner jeg spark så da trenger jeg ikke bruke den mer :)

Må kaste meg inn her og komme med noen irettesettelser da dette innlegget ikke baserer seg på fakta, men på spekulasjoner og skremselspropaganda.
1) Dopplere som er EU-godkjente (EU) og FDA-godkjente (USA) ville aldri vært dette dersom det var skadelig for fosteret. Dersom dette var tilfelle ville firmaene som produserer dette vært konkurs for lenge siden grunnet millionsøksmål
2) Strålingen fra hjemmedopplere er en brøkdel av stråling fra laptop, TV og andre elektrikse apparater. Forskjellen er også at man sitter med en laptop på fanget i timesvis og bruker en doppler i sekunder/minutter
3) Jeg skulle gjerne sett dokumentasjonen jordmoren din har på disse uttalelsene. Det finnes nemlig INGEN dokumentasjon på at dopplere, verken til hjemmebruk eller i helsevesenet er skadelige
4) Jordmødre som fraråder bruk av dopplere hjemme gjør dette av to grunner 1) Man "tar fra de jobben" 2) Man kan bli unødvendig redd. Derfor provoserer det meg kraftig at de kommer med skremselspropaganda som dette.
5) Jeg har lyst til å legge til at det er mange jordmødre og sonografer der ute som anbefaler bruk av doppler hjemme (feks Ultralydklinikken på Lysaker)

Så jenter, ikke la dere skremme :-)

Jeg har også brukt det! Men som de over sier: med måte. Er ikke sånn at jeg gjør det hver dag!

Jeg blir stresset/ urolig av og til, pga jeg har mistet før. Jeg får ingen ekstra kontroll/ oppfølging av lege fordiom. Tenker det er bedre for spiren at jeg sjekker 1 gang i uken/ annenhver uke fram til jeg kjenner liv, framfor at jeg skal bekymre meg daglig i flere uker. Er jeg stresset, har heller ikke spiren det bra.

Men har denne advarselen i bakhodet, å det gjør til at jeg prøver å unngå å bruke den..

Hvorfor får du ingen oppfølging? Det er jo latterlig og absolutt nødvendig nå. Klem til deg.

Synes det er forkastelig at det for andre gang bli påpekt at ei venninne av noen fødte ei multihandicapet jente, der det spekuleres i at doppleren er skyldig! Jeg har spurte jordmor ang dette (privat), det hun sa sa at dette er IKKE farlig, men hun advarer mot å bruke det dersom man en dag ikke finner hjertelyd og blir bekymret. Som hun sa "god butikk for meg det, men det er ikke sånn jeg vil det skal være"

Det er heller ikke påvist at UL er skadelig, og heller ikke doppler. Som nevnt over her så ville de aldri blitt solgt lovlig på det åpne markedet dersom det skulle være skadelig for barnet.

Selvsagt gjør man som man vil! Jeg hører kanskje 1-2 ganger i uken, maks 10 sek, og har ikke dårlig samvittighet for det.
Jeg respekterer fullt og helt dere som velger å ikke bruke den og forventer at dere respekterer oss som faktisk bruker den. Så gi nå f'en i all denne skremselspropagandaen, begynner virkelig å irritere meg..

Det her er 3 gang jeg er gravid og jeg har aldri før hatt behovet. Har holdt meg til kontrollene hos jordmor.
Vi mistet våres første prinsesse på overtid og jeg vil aldri gjøre noe som kan være skadelig på babyen i magen.. Jeg hadde fått mere panikk om jeg ikke hadde klart å finne hjertelyden selv. Etter hvert blir det jo masse liv i magen og da vil man få bekreftelsen på at alt er fint med babyen.
Nå har ikke jeg satt meg inn i doppler verden med forskning osv.., men jeg avstår :)

for meg har det ingenting å si om andre bruker dopplere eller ikke, jeg ville bare fortelle hva jeg har lest og skriver også at man får velge selv om man tror på dette :) skulle ønske noen hadde skrevet dette til meg før jeg sjekka med doppler.

Henger meg på heiakoret for bruk av doppler hjemme for oss som er over gjennomsnittlig bekymret.
Regner med at det er oppegående jenter her inne som skiller skremselspropaganda fra fakta.
Min jordmor anbefalte meg å bruke doppler hjemme, og venninnen min opplevde det samme med en annen jordmor. Så synes det blir feil at folk her inne tror på alle feilinformasjonen som kommer fra trådstarter og et par stykker under. Vis gjerne dokumentasjonen på alle disse påstandene før dere slenger dette i ansiktet på nygravide her inne.

Noen studier har funnet bivirkninger av ultralyd bruk på fostre. Den primære Risikoen teorien omfatter et teoretisk begrep som kalles kavitasjon. Ifølge Dr. Sears, barnelege og forfatter av "The Birth Book," "Når lydbølger bombardere laboratorium vev ved høye frekvenser, riste de opp molekyler, varme dem, og produserer mikroskopiske gassbobler i cellen kalt" kavitasjon. "Hvorvidt dette varme eller disse boblene skade cellen er ukjent, men studier tyder på at endringene vist i forskning reagensglass er ubetydelige i babyer. " Selv om denne bekymringen er teoretisk i naturen, har det bedt mange organisasjoner, blant annet National Institutes of Health Task Force on Diagnostic Ultrasound, for å informere leger mot enhver form for rutinemessig ultralyd. Faktisk, FDA i en artikkel advarer foreldre mot over-the-counter bruk av Doppler stetoskop stater, "Antall økter eller lengden på en økt for å som et foster er utsatt er ukontrollert, og dermed øke potensialet for skade på fosteret. "

Andre tester har avdekket mulige sammenhenger mellom ultralyd bruk og veksthemming, venstre-handedness, dysleksi og forsinket språkutvikling. En studie av Dr. Newnham og publisert i British Journal of Obstetrics og gynekologi fant at babyer utsatt for fem eller flere doppler ultralydundersøkelser var 30 prosent større sannsynlighet for å utvikle intrauterin vekstretardasjon-en tilstand ultralyd blir ofte brukt til å oppdage

Noen studier har funnet bivirkninger av ultralyd bruk på fostre. Den primære Risikoen teorien omfatter et teoretisk begrep som kalles kavitasjon. Ifølge Dr. Sears, barnelege og forfatter av "The Birth Book," "Når lydbølger bombardere laboratorium vev ved høye frekvenser, riste de opp molekyler, varme dem, og produserer mikroskopiske gassbobler i cellen kalt" kavitasjon. "Hvorvidt dette varme eller disse boblene skade cellen er ukjent, men studier tyder på at endringene vist i forskning reagensglass er ubetydelige i babyer. " Selv om denne bekymringen er teoretisk i naturen, har det bedt mange organisasjoner, blant annet National Institutes of Health Task Force on Diagnostic Ultrasound, for å informere leger mot enhver form for rutinemessig ultralyd. Faktisk, FDA i en artikkel advarer foreldre mot over-the-counter bruk av Doppler stetoskop stater, "Antall økter eller lengden på en økt for å som et foster er utsatt er ukontrollert, og dermed øke potensialet for skade på fosteret. "

Andre tester har avdekket mulige sammenhenger mellom ultralyd bruk og veksthemming, venstre-handedness, dysleksi og forsinket språkutvikling. En studie av Dr. Newnham og publisert i British Journal of Obstetrics og gynekologi fant at babyer utsatt for fem eller flere doppler ultralydundersøkelser var 30 prosent større sannsynlighet for å utvikle intrauterin vekstretardasjon-en tilstand ultralyd blir ofte brukt til å oppdage

Beklager Fluesopp, men dette er ikke dokumentasjon, men google-oppgulp.
DET FINNES INGEN DOKUMENTASJON PÅ AT ULTRALYD/DOPPLERE ER SKADELIG
Dersom dette var tilfelle hadde jordmødre og leger sluttet å bruke dopplere/ultralyd for lenge siden og slike apparater hadde ikke vært CE eller FDA godkjente.

Beklager Fluesopp, men dette er ikke dokumentasjon, men google-oppgulp.
DET FINNES INGEN DOKUMENTASJON PÅ AT ULTRALYD/DOPPLERE ER SKADELIG
Dersom dette var tilfelle hadde jordmødre og leger sluttet å bruke dopplere/ultralyd for lenge siden og slike apparater hadde ikke vært CE eller FDA godkjente.

Dette vet jeg, det står da i teksten der at det ikke er bevist! men så er det vel noen som velger å holde seg unna når man vet at det KAN være skadelig også :)! jeg skal ikke legge meg borti om folk bruker doppler eller ikke, jeg ville bare at folk som kanskje er litt redde, sånn som meg kan se at det kanskje ikke er så uskyldig som alle skal ha det til! Om du leser det jeg skrev i starten her så er det kun at jeg har lest på internett og at jordmor og lege har frarådet meg å bruke dette, dette er ærlig! har aldri sagt det er dokumentert!

Hvorfor får du ingen oppfølging? Det er jo latterlig og absolutt nødvendig nå. Klem til deg.

Fordi fastlegen min mener at det å miste er en del av naturens gang. Nå skal alt være normalt, så derfor ingen grunn til ekstra oppfølging...

Takk for klemmen =)

.

Det er noe av de verste jeg har hørt..
Ring gyn/poliklinikk el jm i kommunen din for time snarest så du får den tryggheten du trenger i svangerskapet..
Møtte selv på en arrogant lege etter vi mistet og satt ikke mine ben flere ganger hos han.

Vel, de sa at det "ikke kunne skade" med et lite glass vin i ny og ne når du var gravid fram til 80 tallet også. Siden de ikke hadde konkrete bevis for at det var skadelig... Så fram til det foreligger dokumentasjon på at det IKKE er skadelig, kommer jeg i hvertfal ikke til å røre dopler, men for all del, gjør som dere vil.

Back
Topp