Adopsjon i Norge

Trollmor26

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Er det jenter her i Norge som adopterer bort barna sine?
Eller er det veldig uvanlig? [&:]

Vi har jo så mange muligheter til støtte her i Norge, så det er vel derfor det er så "lite" utbredt?

ORIGINAL: Godhjerta.

Tror ikke det vil være så mange som står frem på et babyforum og sier at de har adoptert bort sitt barn.
Men det burde være rom for det også her. At man kan si det, uten å få pepper.

Var ikke det jeg mente [:)] Lurer bare på om det er vanlig å gjøre det i norge :)

Det var vel vanligere før tror jeg. Hører jo titt og ofte om det. Leser i hjemmet f.eks. Tore på sporet osv.

Foreesten. Pappa til min søster og kona har adoptert lillesøstra til kona. 

Adopsjon av norske barn er veldig uvanlig - nesten ikke-eksisterende. Vi har så godt tilbud både når det gjelder prevensjon, veiledning under svangerskap, støttesystem etterpå (økonomisk og annet) at jeg tror det medvirker til at barn som blir født som oftest blir hos foreldrene sine. Vi ser jo også at mange barn som gjerne skulel vært adoptert bort (barn som tas fra foreldrene på fødestua allerede for eksempel) bare får være fosterbarn, fordi foreldrene skal få sjansen til å ta tilbake barna om de plutselig skulle være i stand til det

står litt på Bufetat sine sider...
Fant dette der :
"Antall barn som ønskes adoptert bort i Norge varierer fra år til år, men har i de siste årene aldri vært mer enn 10 barn, og noen år bare halvparten av dette."

Jeg tenker at det finnes garantert mange norske foreldre som BURDE ha adoptert bort ungen sin, men det er vel få som gjør det.
Disse barna havner vel som regel i systemet likevel da, forhåpentligvis. Men de opplever en masse dritt som kunne vært unngått om foreldrene hadde hatt selvinnsikt nok, eller vært sterke nok.

Men jeg må bare si at jeg tror jo ikke de fleste som adopterer bort barna sine i andre lang (tenker IKKE på u-land) gjør det fordi de har dårlig råd. De fleste har vel andre grunner enn økonomiske.
Og det er vel ikke bra at foreldre som kanskje ville ha adoptert vekk ungen sin velger å beholde fordi de får økonomisk støtte i Norge?
Så klart, det er lov å ombestemme seg, men jeg tenker at de kanskje er av de samme som ikke skulle hatt barn.

Det er et vanskelig tema da, men jeg tror nok at adopsjon burde vært snakket litt mer om.

Er nok veldig få, kjenner ei som har en gutt som er adoptert.
Norge har mange fine ordninger og støtter man kan få om man får barn og er i uføre, er nok derfor
det ikke er like vanlig her.

Her i landet er det såpass "stuerent"å velge abort fremfor å adoptere bort.. er nok enig i den avgjørelsen, selv om
det er litt egoistisk [8D] uten å tråkke på noen. jeg bare sammenligner med USA feks. hvor mange velger å
beholde et "uønsket" barn og heller adoptere det bort.

Sambo er norsk og adoptert, men er jo noen år siden han ble adoptert da. Var nok mer vanlig at mødre som hadde havnet i "uløkka" ga fra seg unger da. Nå vet vi ikke årsaken til at moren til sambo ga han fra seg, men han bodde iallefall på barnehjem til han var ca 3 år.

Pappa er 50 og er adoptert. Han var ca 2 år da han ble flyttet fra barnehjem og inn i familien som har vært hans. Han hadde en fosterbror også, men han andre ble aldri adoptert. Han forble hos dem til han var voksen og flyttet ut selv.

Pappa har funnet igjen familien sin da, og jeg skjønner godt at han ble adpotert bort.

Nå for tiden er det ikke mange barn som adopteres bort i Norge, mye grunnet de gode støtteordningene, og at det er akseptert å være ung alenemor.

Om man holder utenom stebarnsdpsjon og adopsjon av fosterbarn, er det vel ikke mer enn  et titalls unger i året, om jeg ikke husker feil *Sjekke kilde*

Det skjer, men altså ikke ofte.

Kilde sjekket. Av adopsjoner som ikke falt innunder ktegorien "utenlndsadopsjon", "stebarnsadopsjon" eller "fosterbarnsadopsjon" var det  i 2006 10 stk, i 2007 7 stk og i 2008 9 stk.

De aller fleste norske barn som adopteres, utenom stebarnsadopsjon, går under fosterbarnsdopsjon, det var i disse årene hhv 35, 43 og 23, så heller ikke dem er det mange av.

Back
Topp