ADHD

Tørr ikke tro eller mene noe egentlig...

ADHD er en reell diagnose, men det er også mange andre ting som kan få ting til å fremstå som ADHD. Alkoholskade i svangerskapet f.eks. Eller dårlig oppdragelse/mangel på grenser. Jeg tror nok ADHD er overdiagnostisert og overmedisinert, men samtidig er jeg ikke i tvil om at medisin er den rette veien å gå for mange av dem som har ADHD.

ADHD er en reel diagnose, men det er en overdiagnosert og overmedisinert lidelse. Flere som har et hvilket som helst adferdsproblem, får ADHD stempelet fordi det er det som passer der og da.

Har akkurat vært på foredrag om Omega 3 og medisinering av ADHD pasienter, og det kom frem mye spennende[:)]

ADHD er en reel diagnose, men det er en overdiagnosert og overmedisinert lidelse. Flere som har et hvilket som helst adferdsproblem, får ADHD stempelet fordi det er det som passer der og da.

Har akkurat vært på foredrag om Omega 3 og medisinering av ADHD pasienter, og det kom frem mye spennende[:)]

Hvordan VET du at det er sånn?

Uttaler du deg om noe du VET noe om? Faktahenvisninger ?

ORIGINAL: Fru Riskorn

ADHD er en reell diagnose, men det er også mange andre ting som kan få ting til å fremstå som ADHD. Alkoholskade i svangerskapet f.eks. Eller dårlig oppdragelse/mangel på grenser. Jeg tror nok ADHD er overdiagnostisert og overmedisinert, men samtidig er jeg ikke i tvil om at medisin er den rette veien å gå for mange av dem som har ADHD.

Hva mener du "rette veien å gå? At alle burde medisineres? At de må kontrolleres?

ORIGINAL: Blippetiblippblopp

Hvordan VET du at det er sånn?

Uttaler du deg om noe du VET noe om? Faktahenvisninger ?

Jeg vet at det flere som har fått diagnosen fordi det passet der og da, men som har fått riktig diagnose flere år senere. Unødvendig medisinering har jeg også sett en del av, hvorpå den ene legen uttalte " at sånn var det bare"..

Jeg har ikke noen linker om det er det du er ute etter[;)]

ORIGINAL: Greven av gral

er det en reel diagnose eller er det bare ett produkt av foreldres dårlige oppdragelse?

Hva tenker dere?

jeg tenker at det helt klart er en reel diagnose, men at noen kanskje feildiagnotisers av forskjellige årsaker. Uten å gå nå nærmerer inn på grunnene til det.

ORIGINAL: Pingu Politibil

ADHD er en reell diagnose.

Jeg hadde en lærer på høyskolen som mente at det fantes ikke bokstavdiagnoser. Han mente at hvis man fikk hele familien inn på en institusjon, der familien kunne få hjelp med problemene, så ville familien komme ut å være fri for bokstavbarn.

ADHD er en reell diagnose. Har det jo selv og jeg skylder ikke på oppdragelsen til mine foreldre. De slet nok en del med meg forde [;)] Men jeg kan skylde litt på pappa, han har og garantert adhd, der jeg har det fra [8D][:D]. Men han har ikke diagnosen da. Men det er veldig tydelig at det kommer derfra [:)]

ORIGINAL: Blippetiblippblopp

Hva mener du "rette veien å gå? At alle burde medisineres? At de må kontrolleres?

At de aller aller fleste vil få et bedre liv av å medisineres. All medisinering av alle sykdommer kontrolleres jo, så det er klart det må kontrolleres! Spesielt dosen bør revurderes oftere på barn i vekst. Når de blir eldre, kan mange lære å leve med ADHDen uten medisinering.

sign, sign og sign!!!!!!!

Jeg tenker og at det er en reel diagnose, men er redd for at den blir for ofte brukt..
At noen barn blir for fort "stemplet" med diagnosen adhd når det kanskje ikke er tilfellet..

ORIGINAL: Coreal

Sier ikke at det ikke kan være andre årsaker. Men det tar veldig lang tid å få en diagose. I de fleste tillfeller tar det flere år.

Diagnose. Jeg har selv ADHD og har hatt en fin barndom med en helt normal oppdragelse.

jeg tror det er en diagnose ja, men jeg tror og en del blir feildiagnostisert.
Har lest en del om diagnosen og jobbet en del med ungdom som har fått diagnosen og innså vel etter hvert at diagnosen er mye mer omfattende enn hva jeg først trodde. Både med tanke på symptomer og "konsekvenser".

Men, jeg tror og at noen foreldre "gir opp" en del av oppdragelsen og forklarer det med at ungen har adhd. Jeg tenker at diagnosen nok gir en forklaring på barnets indre kaos og mangel på impulskontroll feks, men at det blir enda viktigere at foreldrene trør til og gir en forutsigbar og god oppdragelse for å gjøre hverdagen lettere for barnet. Så eksempler på nettopp dette da jeg jobbet med ungdommen, at mange av foreldrene til de med adhd hadde "gitt opp" og dermed ble konsekvensene av diagnosen mye større for de enn for de som hadde foreldre som fortsatt gjorde alt de kunne for å kjempe for ungene sine.
(jeg mener ikke å si at det nødvendigvis er noen lett jobb altså[;)])

Det er en reell diagnose,uavhengig av oppdragelse.Ikke vanskelig å lese seg frem til det,hvis man ønsker å faktisk vite noe om emnet.
Men at det er mange som kan bli feildiagnostisert er nok dessverre sant ja.,bade den ene og den andre veien.Det tok f.eks nesten 30 år før min bror fikk diagnosen,og frem til det hadde det vært mange andre diagnoser som viste seg å ikke stemme.
Det er også viktig å vite at ADHD har vært en dokumentert tilstand i over 50 år,men som med alt annet har man stadig forsket og fått bedre forståelse for tilstanden,derfor er det mange flere som får diagnosen nå enn før i tiden - fordi man vet mer,ikke fordi det er "lettvint".
ADHD er en meget omfattende diagnose,og har mange faktorer som utspiller seg forskjellig fra person til person.
Oppdragelse har imidlertidig ingenting å si for om man "har ADHD eller ikke", da forskning har vist at foreldres egenskaper og oppdragelsesmetoder ikke forårsaker ADHD.Men foreldres engasjement i behandlingen (strategier for atferdshåndtering og/eller legemidler) kan bidra i håndteringen av AD/HD-symptomene.

Jeg er på ingen måte ekspert på emnet,men har flere i min nære familie som har ADHD,jeg lever med det i hverdagen (altså,ikke jeg da men noen av de menneskene jeg har rundt meg)og har lært meg mye om forstyrrelsen,og kan si at oppdragelse har ingenting å si for om man får ADHD eller ikke.Så ja,det er en diagnose.

Jeg har ADHD, i en mild form. Men det er så absolutt en diagnose, og min mor har ingen skyld i det [;)]

ORIGINAL: Daizy

Det er en reell diagnose,uavhengig av oppdragelse.Ikke vanskelig å lese seg frem til det,hvis man ønsker å faktisk vite noe om emnet.
Men at det er mange som kan bli feildiagnostisert er nok dessverre sant ja.,bade den ene og den andre veien.Det tok f.eks nesten 30 år før min bror fikk diagnosen,og frem til det hadde det vært mange andre diagnoser som viste seg å ikke stemme.
Det er også viktig å vite at ADHD har vært en dokumentert tilstand i over 50 år,men som med alt annet har man stadig forsket og fått bedre forståelse for tilstanden,derfor er det mange flere som får diagnosen nå enn før i tiden - fordi man vet mer,ikke fordi det er "lettvint".
ADHD er en meget omfattende diagnose,og har mange faktorer som utspiller seg forskjellig fra person til person.
Oppdragelse har imidlertidig ingenting å si for om man "har ADHD eller ikke", da forskning har vist at foreldres egenskaper og oppdragelsesmetoder ikke forårsaker ADHD.Men foreldres engasjement i behandlingen (strategier for atferdshåndtering og/eller legemidler) kan bidra i håndteringen av AD/HD-symptomene.

Jeg er på ingen måte ekspert på emnet,men har flere i min nære familie som har ADHD,jeg lever med det i hverdagen (altså,ikke jeg da men noen av de menneskene jeg har rundt meg)og har lært meg mye om forstyrrelsen,og kan si at oppdragelse har ingenting å si for om man får ADHD eller ikke.Så ja,det er en diagnose.

Jeg syns du har ett veldig godt svar[:)]

Back
Topp