er det en reell diagnose eller er det bare ett produkt av foreldres dårlige oppdragelse?
Hva tenker dere?
Hva tenker dere?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ADHD er en reel diagnose, men det er en overdiagnosert og overmedisinert lidelse. Flere som har et hvilket som helst adferdsproblem, får ADHD stempelet fordi det er det som passer der og da.
Har akkurat vært på foredrag om Omega 3 og medisinering av ADHD pasienter, og det kom frem mye spennende[:)]
ORIGINAL: Fru Riskorn
ADHD er en reell diagnose, men det er også mange andre ting som kan få ting til å fremstå som ADHD. Alkoholskade i svangerskapet f.eks. Eller dårlig oppdragelse/mangel på grenser. Jeg tror nok ADHD er overdiagnostisert og overmedisinert, men samtidig er jeg ikke i tvil om at medisin er den rette veien å gå for mange av dem som har ADHD.
ORIGINAL: Blippetiblippblopp
ADHD er en reel diagnose, men det er en overdiagnosert og overmedisinert lidelse. Flere som har et hvilket som helst adferdsproblem, får ADHD stempelet fordi det er det som passer der og da.
Har akkurat vært på foredrag om Omega 3 og medisinering av ADHD pasienter, og det kom frem mye spennende[:)]
Hvordan VET du at det er sånn?
Uttaler du deg om noe du VET noe om? Faktahenvisninger ?
ORIGINAL: Greven av gral
er det en reel diagnose eller er det bare ett produkt av foreldres dårlige oppdragelse?
Hva tenker dere?
ORIGINAL: Pingu Politibil
ADHD er en reell diagnose.
ORIGINAL: Blippetiblippblopp
ADHD er en reell diagnose, men det er også mange andre ting som kan få ting til å fremstå som ADHD. Alkoholskade i svangerskapet f.eks. Eller dårlig oppdragelse/mangel på grenser. Jeg tror nok ADHD er overdiagnostisert og overmedisinert, men samtidig er jeg ikke i tvil om at medisin er den rette veien å gå for mange av dem som har ADHD.
Hva mener du "rette veien å gå? At alle burde medisineres? At de må kontrolleres?
ORIGINAL: Coreal
ORIGINAL: Daizy
Det er en reell diagnose,uavhengig av oppdragelse.Ikke vanskelig å lese seg frem til det,hvis man ønsker å faktisk vite noe om emnet.
Men at det er mange som kan bli feildiagnostisert er nok dessverre sant ja.,bade den ene og den andre veien.Det tok f.eks nesten 30 år før min bror fikk diagnosen,og frem til det hadde det vært mange andre diagnoser som viste seg å ikke stemme.
Det er også viktig å vite at ADHD har vært en dokumentert tilstand i over 50 år,men som med alt annet har man stadig forsket og fått bedre forståelse for tilstanden,derfor er det mange flere som får diagnosen nå enn før i tiden - fordi man vet mer,ikke fordi det er "lettvint".
ADHD er en meget omfattende diagnose,og har mange faktorer som utspiller seg forskjellig fra person til person.
Oppdragelse har imidlertidig ingenting å si for om man "har ADHD eller ikke", da forskning har vist at foreldres egenskaper og oppdragelsesmetoder ikke forårsaker ADHD.Men foreldres engasjement i behandlingen (strategier for atferdshåndtering og/eller legemidler) kan bidra i håndteringen av AD/HD-symptomene.
Jeg er på ingen måte ekspert på emnet,men har flere i min nære familie som har ADHD,jeg lever med det i hverdagen (altså,ikke jeg da men noen av de menneskene jeg har rundt meg)og har lært meg mye om forstyrrelsen,og kan si at oppdragelse har ingenting å si for om man får ADHD eller ikke.Så ja,det er en diagnose.