ADHD barn

Hdhd-bloggen [emoji4]
Ellers kan jeg tipse om.

1. Denne er til deg/den som står opp for å gjøre barna klar: ta deg noen minutter for deg selv, vær våken og uthvilt.

2. Vekk barnet på en skånsom måte. God morgen= god dag

3. Er barna små, legg frem alt av klær systematisk.
Er barna store, hjelp dem å legge frem klær dagen i forrveien.

4. Det blir anbefalt omega-3. Her har vi startet med omega-3 fisk. 1.morgen etter frokost og 1. Etter kveldsmat. La barna få bestemme pålegg..

5. Ikke la «små» barn ha ansvaret for hva de trenger, men sørg for at alt er klart i sekken. Større barn hjelper til.. «du» leter frem det de trenger og de legger det klart i sekk osv.

6.ikke regn med at du får vite noe om skoledagen om du spørr om hvordan dagen har gått.. her får vi bare «fint». Hva var det beste med skoledagen? Fokuser på det positive [emoji4]

7. Snakk om neste steg... ikke om alt som skal skje ila dagen.. selv jeg som voksen syns det er overvekdende å planlegge 100 aktiviteter.. det blir slitsomt og uoverkommelig.

8. Når du har kommet så langt at dere har faste rutiner, vil du se at endringene i barnet kommer.. for barnet vet da av erfaring hva som vil skje og forutsigbarhet er nøkkelen til en god hverdag.. rutinene er lik hele uken med unntak at vi fyller helgen med andre ting i skoletiden.. det er en livsstil.
Faste tider for å stå opp, spise, aktiviteter, legging.. osv.
Vi har ingen fritidsaktivitet enda.. det får komme etter hvert som hun blir moden for det..

Til slutt vil jeg si at 10-15min på sengekanten vil gi deg mye positivt.. alenetid, en god samtale, en lest bok eller lingnende..

Barnet ligger igjen med en følelse av å være verdifull, som igjen gir god søvn og på sikt et harmonisk barn [emoji173]️

Når barna er sint, lei seg osv.. tell til 10 [emoji6] sett ord på det.. Jeg ser/opplever at nå er du f.eks sint , det er helt i orden, det blir vi alle. Jeg vil at du bruker stemmen og ord isteden for å f.eks slå
Vil du fortelle meg hvorfor?
Respekter om barnet sier nei.. spørr alikavell neste gang.. plutselig har du ett svar som du kan arbeide ut fra.

Alt for mange undertrykker følelsene sine, det opplever vi både som barn og voksne..
«Du» er ikke ansvarlig for hvordan «jeg» føler meg.. men «jeg» er ansvarlig for hvordan «jeg» oppfatter «deg»... (ga det mening)

Ett dårlig eksempel men,

Jeg sier surt til deg: gå å hent en melk.
Du: jeg liker ikke måten du snakker til meg, jeg opplever at du er sur,det gjør meg trist.

Jeg: beklager, det var ikke meningen. ( satt å tenkte på noe) Kan du hente en pakke melk.. ?[emoji4]

Det ble ett langt innlegg dette og jeg håper det ga litt mening.. livet er tøft når barna sliter.. men ofte er det bare enkle grep som gjør dagene mye lettere.. tenk i det små og ikke lag alt for mange endringer på en og samme tid [emoji173]️ når ting er som værst.. tenk på det som en fase.. det blir bedre.
klem og lykke til.
 
Er det noen av dere som har gode råd i hvordan å organisere hverdagen til ADHD-barn? Jeg tenker på alt fra timeplaner til kosthold.. vi har det kjempe urolig hjemme om dagen siden det er midt i skolestarten. Utredningen er ikke ferdig men der ligger ikke mye tvil i diagnosen.

Glemte jo å sitere deg i mitt svar.. [emoji362]
 
Back
Topp