ADD

*BLUE ROSE*

Forelsket i forumet
Hei :)

Last edited:
Ingen som har noen tips?

Mitt beste tips må være at du må se an ongen! Alle barn er forskjellige, med eller uten diagnose.
Jeg har jobbet med mange forskjellige barn med forskjellige diagnoser, og mitt beste er at du må vente å se det litt an :)

Barn med add er like forskjellige som alle andre barn. Men det er jo en vanske som går på evnen til å konsentrere seg. Jeg vil anta at din jobb vil dreie seg mye om å hjelpe barnet med å holde fokus på arbeidet, og hjelpe til i overganger mellom fag/garderobesituasjon om det er vanskelig for eleven. Ellers må du bare høre med kontaktlærer hva eleven trenger av støtte.

Les fagbøker om ADD. Så bli kjent med ungen - det er store variasjoner.

..

Last edited:
Jeg har ADHD og hadde en del problemer på skolen. Fikk ikke diagnose før jeg gikk på ungdomsskolen, og da var det på en måte allerede for seint. Men kan uansett sikkert svare på noen spørsmål om du vil. :)

Vær streng å still krav men vær forståelsesfull og tenk alternativt!
Kanskje må faktisk barnet få ut av klasserommet for en ekstra pause en gang iblant - men du kan finne lærling i det og!

Gi ros, masse ros! Ikke vis at du blir frustrert eller sint om barnet ikke får til ting.
Forklar ting på forskjellige måter, gi masse skryt og finn ett belønningssystem om det er behov for det?

Vær tilstede i leken, se barnet og veiled! Barn med sånne type diagnoser blir ofte brå i lek og misforstått.. Her trengs kanskje at du står på sidelinjen for å bryte inn før ting går for langt! Mulig dere kan ha ett ord eller en lyd du lager når barnet må prøve å stoppe opp å tenke seg om? Gi ros for god sosial oppførsel :)

Fortell barnet (når dere har blitt godt kjent) at du er her! Om det vil prate, om barnet vil revurdere hvordan dere to jobber sammen, la det ta en del av det og ikke overkjør!

Ha humor, gjør læring til lek og kos deg! Lykke til :)

Vær streng å still krav men vær forståelsesfull og tenk alternativt!
Kanskje må faktisk barnet få ut av klasserommet for en ekstra pause en gang iblant - men du kan finne lærling i det og!

Gi ros, masse ros! Ikke vis at du blir frustrert eller sint om barnet ikke får til ting.
Forklar ting på forskjellige måter, gi masse skryt og finn ett belønningssystem om det er behov for det?

Vær tilstede i leken, se barnet og veiled! Barn med sånne type diagnoser blir ofte brå i lek og misforstått.. Her trengs kanskje at du står på sidelinjen for å bryte inn før ting går for langt! Mulig dere kan ha ett ord eller en lyd du lager når barnet må prøve å stoppe opp å tenke seg om? Gi ros for god sosial oppførsel :)

Fortell barnet (når dere har blitt godt kjent) at du er her! Om det vil prate, om barnet vil revurdere hvordan dere to jobber sammen, la det ta en del av det og ikke overkjør!

Ha humor, gjør læring til lek og kos deg! Lykke til :)
Hilsen ei med ADHD/tourettes som ikke fikk diagnosen før 16 år gammel.. Skulle sånn ønske jeg hadde en voksen å lene meg på under oppveksten!

Tusen takk for gode råd!! :D

Last edited:

Jeg og eleven går veldig godt ilag, og vi har et "system" som funker no, men vet ikke om jeg gjør ting etter "boka" nå som eleven har fått en diagnose.... Men det beste er at det funker for eleven og at eleven får lært soiale og faglige mål... Måten er kanskje ikke så nøye dersom det funke :)

ADD og ADHD er vel ganske ulike, etter som jeg har skjønt?
ADHD er mer utagerende....?
Det er ingen fasit :o så om det du gjør nå fungerer så må du ikke tenke på 'boka'! Kjempe bra at dere trives sammen og har funnet deres greie :D
ADHD kan være 'indre uro' også, så de trenger ikke være mer utagerende :)
Høres ut som du bør fortsette med den gode jobben du Allerede gjør :D

Jeg og eleven går veldig godt ilag, og vi har et "system" som funker no, men vet ikke om jeg gjør ting etter "boka" nå som eleven har fått en diagnose.... Men det beste er at det funker for eleven og at eleven får lært soiale og faglige mål... Måten er kanskje ikke så nøye dersom det funke :)

ADD og ADHD er vel ganske ulike, etter som jeg har skjønt?
ADHD er mer utagerende....?

no heter d ikke add lengre no går den under adhd uopmerksomhet. hvis du søker pm det på nette finner du masse om det. ( hilsen en som har d selv, å har en datter på 8 år med det)

Back
Topp