Adapter til bilsete

Min2

Blir kjent med forumet
Tenkte å kjøpe adapter med vogna til bilsete. Men hvordan er anbefalingene for det nå? Hvor lenge kan en baby ligge i bilsete festet på vogna?

Det er anbefalt at de ikke sitter i bilstol i mer enn ca 20min. Så jeg hadde ikke kjøpt adapter. Bilstolen kan isåfall lett tas med hvis en skal innom på butikk, bilstolen kan også settes oppi en handlevogn. Aldri sett behovet egentlig.

Så lenge de sover kan de sitte i bilstolen. Men ikke over lengere tid, spesielt ikke hvis de gråter. Behovet er opp til hver enkelt. Men selv så har jeg det kun til bruk når storebror skal hentes i bhg og enkelte ting skal handles i matbutikken. Men igjen smak og behag.

Så lenge de sover kan de sitte i bilstolen. Men ikke over lengere tid, spesielt ikke hvis de gråter. Behovet er opp til hver enkelt. Men selv så har jeg det kun til bruk når storebror skal hentes i bhg og enkelte ting skal handles i matbutikken. Men igjen smak og behag.
Hvorfor mener du at de kan sitte i stolen så lenge de sover? Er jo ikke forskjell fra om de sover eller er våkne? Mulig jeg som misforstod hva du mente..

Det er anbefalt at de ikke sitter i bilstol i mer enn ca 20min. Så jeg hadde ikke kjøpt adapter. Bilstolen kan isåfall lett tas med hvis en skal innom på butikk, bilstolen kan også settes oppi en handlevogn. Aldri sett behovet egentlig.
Hvor har du det fra? Har hørt både fra lege, helsesøster ogfysioterapaut atdet ikke er noen tidsbegrensning, sålenge babyen sover og/eller er rolig og har det fint går det bra å sitte i bilstol. De sier fra når de er slitne.
Selv har jeg aldri sett behovet for adapter. Tok med bilsetet eller la babyen over i vogna

Hvor har du det fra? Har hørt både fra lege, helsesøster ogfysioterapaut atdet ikke er noen tidsbegrensning, sålenge babyen sover og/eller er rolig og har det fint går det bra å sitte i bilstol. De sier fra når de er slitne.
Selv har jeg aldri sett behovet for adapter. Tok med bilsetet eller la babyen over i vogna
Fysioterapeut og lege på helsestasjon informerte om dette:) de kan sitte lenger i unntakstilstander en sjelden gang selvfølgelig men nå var ikke denne tråden snakk om unntakstilstander men hverdags;) fysio og lege fraråder kjøp av adapter pga det ikke er bra.

For når de sover så er alle muskler avslappet mens når de skriker/er våkne så vil muskler osv være i mer aktivitet og spenn.
Men for all del jeg skal ikke skrike at jeg vet best, for det gjør jeg ikke. Vi ble anbefalt dette i allefall. Spesielt på lengre kjøreruter osv.

Jeg fikk beskjed om at dette var noe de trodde før. Jeg er riktignok ikke ferdigutdannet fysioterapeut enda men så lenge barna ikke gråter så har jeg ingen betenkeligheter med å la de sitte i bilstolen. Vi har kjørt langt med barna i babysetet og vi hadde adapter til vogn som ble masse brukt. De har ikke mye knekk i hoftene når de sitter i bilstol som er på vogn.

Men det er sånn vi har valgt å gjøre det ;)

Fikk beskjed av fysio om at de ikke skulle sitte mer enn 20+30 min i begynnelsen fordi ryggen deres ikke tålte det når de er så liten, og vi kunne øke med 10 min hver mnd, men at de uansett ikke burde sitte mer enn en time uten pause.

Uansett, bilstoladapter har vært helt bortkastet for vår del. Er like mye stress å ta ut vogna, av med baggen, legge den i bilen, på med adapter, så ta ut bilstolen og sette på aapter, som å bare ta ut vogna, ta babyen ut av setet og legge oppi der.

:P

De har vel gått tilbake på dette med tidsbegrensning nå.. Tanten min fikk beskjed av fysioterapaut om 20-30min med førstemann (4 år), og ingen restriksjoner på andremann (1,5år). Dagens bilstoler er såpass gode og ergonomiske at man kun trenger å ta pause dersom babyen er utilpass.

Alt med måte vil jeg jo si, hadde ikke kommet til å brukt kun bilstolen, men skal man på en shoppingrunde er det greit å ikke dra med en gigantisk bag som ikke kommer til og som river ned alt..
Har selv en vogn som ikke er så stor, men kommer sikkert til å bruke bilstolen innimellom ☺️

De har vel gått tilbake på dette med tidsbegrensning nå.. Tanten min fikk beskjed av fysioterapaut om 20-30min med førstemann (4 år), og ingen restriksjoner på andremann (1,5år). Dagens bilstoler er såpass gode og ergonomiske at man kun trenger å ta pause dersom babyen er utilpass.

Alt med måte vil jeg jo si, hadde ikke kommet til å brukt kun bilstolen, men skal man på en shoppingrunde er det greit å ikke dra med en gigantisk bag som ikke kommer til og som river ned alt..
Har selv en vogn som ikke er så stor, men kommer sikkert til å bruke bilstolen innimellom ☺️
Det er nok alt etter hvem du snakker med tror jeg. Godt mulig de ikke har de samme restriksjonene på dette idag men da er det uansett snakk om at de kan sitte mens en kjører, ikke at de kan sitte i den mens en er på shopping i tillegg.

Det er nok alt etter hvem du snakker med tror jeg. Godt mulig de ikke har de samme restriksjonene på dette idag men da er det uansett snakk om at de kan sitte mens en kjører, ikke at de kan sitte i den mens en er på shopping i tillegg.

Hva er forskjellen på å sitte 2 timer i en bil i bilstol, og 2 timer på shopping i en bilstol?
Dersom man er på shopping er jo også sannsynligheten større for at barnet blir plukket opp innimellom enn i bilen..

Hva er forskjellen på å sitte 2 timer i en bil i bilstol, og 2 timer på shopping i en bilstol?
Dersom man er på shopping er jo også sannsynligheten større for at barnet blir plukket opp innimellom enn i bilen..
Fordi en MÅ sitte i bilen for å komme seg frem om en vil eller ikke. Men en MÅ ikke sitte i en bilstol på shopping. Da er vogn anbefalt. Poenget er at de sitter mer enn nok i en bilstol og det er derfor ikke anbefalt at det klikkes på vognen og så må ungen sitte enda lenger. Ser virkelig ikke problemet med å ha med en vogn på shopping.

Jeg har det nå til fjerdemann. Super enkelt hvis man bare skal innom en butikk osv.
Har aldri hørt at det er tidsbegrensning på hvor lenge de kan sitte i bilstolen. Har de sovi så har jeg bare latt de sitte. Våkner de og griner så har de blitt tatt ut ei stønd. Så i stolen gjen når vi har vært på tur. Ingen som har tatt no skade a det.

Vurderte det selv, men droppet det. Om eg skal handle, så er det enklest å sette bilstolen i korga. Om man bare skal innom et kjøpesenter en snartur, så er det nå sikkert greit, men har sett mange som går rundt i flere timer med bilstolen på understellet. Da skjønner eg ikkje hvorfor dei bare ikkje kunne ta med bagen? Ser så dumt ut :P Og babyen har det best i bagen i de tilfellene.

Vurderte det selv, men droppet det. Om eg skal handle, så er det enklest å sette bilstolen i korga. Om man bare skal innom et kjøpesenter en snartur, så er det nå sikkert greit, men har sett mange som går rundt i flere timer med bilstolen på understellet. Da skjønner eg ikkje hvorfor dei bare ikkje kunne ta med bagen? Ser så dumt ut :P Og babyen har det best i bagen i de tilfellene.
Ja er det jeg også tenker. Selvfølgelig noe annet om en skal en snartur å kjøpe noe, men planlagt shopping over tid er jo noe helt annet.

Fikk beskjed om at med de nye bilstolene så trengtes det ikke tenke pp tid fordi de er såpass gode :)

Back
Topp