Acta Graco Nautilus

meredith

Glad i forumet
Er det noen som har sett noen tester på dette setet?  Vurderer å kjøpe dette til minstemann 2,5 år, da BeSafen begynner å bli litt vel slitt.     

Ja, jeg vet at det er anbefalt med bakovervendt setet til ungen er 4 år, og at dette setet kun er fremovervendt.  Men med unger som spyr på bilturer som varer over 5 min er det ikke aktuelt å ha han bakovervendt. 

Og beltestol er ikke aktuelt enda, siden han ikke veier mer enn 12,5 kg.

Hadde nok ikke valgt dette setet, nei.. Har til gode å se det testet i forbrukertest. Maxi Cosi Priori var nylig det beste fremovervendte setet i denne klassen.

Maxi Cosi Priori er vel et sete som er fra 9 til 18 kg.  Siden han uansett sikkert er kommet opp i 15 kg til neste sommer, ser jeg meg ikke råd til å kjøpe et dyrt 9-18 kg sete nå, for så å kjøpe nytt sete neste sommer.  Da syns jeg det er bedre å kjøpe et som går fra 9 til 36 kg nå.  Hadde egentlig tenkt å kjøpe setet som har pute i stedet for integrerte sæler som kom godt ut i testen i vår, men da vi prøvde det med gutten oppi sutra han over puta, og klaga på at han ikke såg noe.

Så vi har i grunn bestemt oss for at det står mellom 3 seter; Britax Evolva, Akta Graco Nautilus og Cybexsetet med pute.

Jeg er tydeligvis i tåka i dag.... Vent litt..

meredith skrev:
Maxi Cosi Priori er vel et sete som er fra 9 til 18 kg.  Siden han uansett sikkert er kommet opp i 15 kg til neste sommer, ser jeg meg ikke råd til å kjøpe et dyrt 9-18 kg sete nå, for så å kjøpe nytt sete neste sommer.  Da syns jeg det er bedre å kjøpe et som går fra 9 til 36 kg nå.  Hadde egentlig tenkt å kjøpe setet som har pute i stedet for integrerte sæler som kom godt ut i testen i vår, men da vi prøvde det med gutten oppi sutra han over puta, og klaga på at han ikke såg noe.

Så vi har i grunn bestemt oss for at det står mellom 3 seter; Britax Evolva, Akta Graco Nautilus og Cybexsetet med pute.

9-36 kg seter anbefales ikke. Når et sete dekker så mange vektklasser, går det som regel på akkord med sikkerheten. Seter med magepute foran i stedet for seler anbefales heller ikke. Hvis det bare er trekket på BeSafen som er slitt, hadde jeg prøvd å bruke den så lenge som mulig. Det kan også være mange ulike årsaker til at ungen spyr. Unger som er bilsyke bakovervendt, er som regel det forover også. Ujevn kjørestil og slitte dempere på bilen er faktisk vanlige årsaker til bilsyke. Sjekket det? Det kan også hjelpe å gi ungen DVD å se på, bruke seabands, gi bilsyketabletter før lengre turer, osv.. Forskjellen på bakover og forover er faktisk liv og død. En unge på 2,5 år er i minste laget for større seter enn de i klasse II. (9-18 eller 9-25) Hvis du kjøper et nytt sete som går fra 9-18 kg og bruker det pent, kan du jo bare selge det igjen etterpå. Jeg hadde kjøpt et som er bakovervendt til 25 kg, for det kan hjelpe å bytte sete også, og det er forsøket verdt.

Setet vi har er det vi kjøpte til storebror da han vokste ut av babysetet for 5 år siden.  Trekket er like fint det, men når plastikhåndtaket som vi strammer selen med når vi fester setet i bilen knakk her om dagen, så stoler jeg ikke på at plastiken i resten av setet er bra nok.  Det er jo en kjennsgjerning av plastik forringes etter hvert. 

Vi har prøvd alt av metoder for å unngå å måtte snu ungene fremover da vi er fullt klar over forskjellen med fremovervendt og bakovervendt.  De spyr også nå når de sitter fremovervendt, men nå kan vi i det minste kjøre til besteforeldrene 10 min unna uten at de spyr.

Hvorfor er ikke sete med pute i stedet for integrerte seler å anbefale mener du?  Det ble jo tidligere i år kåra til et av de beste fremovervendte setene.  Og med den begrunnelsen at puta fordeler trykket  på en helt annen måte enn de integrerte selene gjør.

Nå såg jeg akkurat på forbrukerrådet sin side at det kommer nye testresultater neste mandag, så da få vi vente og se hva den sier før vi kjøper nytt sete. 

meredith skrev:
Setet vi har er det vi kjøpte til storebror da han vokste ut av babysetet for 5 år siden.  Trekket er like fint det, men når plastikhåndtaket som vi strammer selen med når vi fester setet i bilen knakk her om dagen, så stoler jeg ikke på at plastiken i resten av setet er bra nok.  Det er jo en kjennsgjerning av plastik forringes etter hvert. 

Vi har prøvd alt av metoder for å unngå å måtte snu ungene fremover da vi er fullt klar over forskjellen med fremovervendt og bakovervendt.  De spyr også nå når de sitter fremovervendt, men nå kan vi i det minste kjøre til besteforeldrene 10 min unna uten at de spyr.

Hvorfor er ikke sete med pute i stedet for integrerte seler å anbefale mener du?  Det ble jo tidligere i år kåra til et av de beste fremovervendte setene.  Og med den begrunnelsen at puta fordeler trykket  på en helt annen måte enn de integrerte selene gjør.

Nå såg jeg akkurat på forbrukerrådet sin side at det kommer nye testresultater neste mandag, så da få vi vente og se hva den sier før vi kjøper nytt sete. 

Ja, et 5 år gammelt sete er på grensen.. Hadde fortsatt ikke gått for nautilus-setet som ikke er testet. Cybex Pallas som har sånn pute foran scorer  ikke særlig godt.. Britax Evolva hadde nok jeg gått for, av de du lister opp.

Utklipp fra den siste testen av barneseter fra i sommer:

Kiddy Guardian Pro (ikke isofix): 75 poeng

Det fremovervendte Kiddy Guardian Pro er en mellomting mellom et barnesete og en beltestol. Produsenten mener at setet egner seg for både gruppe I (9-18 kg), gruppe II (15-25 kg) og gruppe III (22-36 kg). Det betyr at setet i teorien skal kunne brukes helt fra barnet er rundt ett år til langt inn i skolealder.

For å oppnå en så lang brukstid, er Kiddy Guardian Pro utrustet med en spesialpute som holder barnet på plass i stolen i gruppe I. Når barnet blir større (over 18 kg) fjernes spesialputen og barnet festes utelukkende med bilbelte.

Samme løsning gjelder for øvrig for Cybex Pallas 2-fix (74 poeng). Også Kiddy Energy Pro 2 (60 poeng) bruker spesialpute, men dette setet er kun ment for klasse I-barn.

Med tanke på hvor mange vektgrupper Kiddy Guardian Pro er ment å dekke, oppnår setet oppsiktsvekkende gode resultater. Setet er testet både i gruppe I og gruppe II/III og oppnår henholdsvis 78 og 77 poeng. ICRT har imidlertid en politikk som går ut på å kombinere alle poengsummene og publisere et dårligste felles multiplum. Dette er årsaken til at setet totalt ender opp med 75 poeng. (Les mer om karaktersettingen her).

De mest imponerende resultatene mottar setet i frontkollisjon (4,0 poeng), sidekollisjon (5,0), risiko for feilbruk (5,0), bruksanvisning (5,0) og benstøtte (5,0). Jevnt over tildeles setet gode karakterer.

Guardian Pro trekkes først og fremst for liten plass for barnet (1,5) og stort plassbehov i bilen (1,5). Også sidestabiliteten er relativt svak (2,5).

ICRT fant også spor av enkelte skadelige stoffer, men ikke nok til at setets hovedkarakter ble lidende.

Cybex Pallas 2-fix (isofix-sete): 74 poeng

Det fremovervendte Cybex Pallas 2-fix er en mellomting mellom et barnesete og en beltestol. Produsentene mener at setet egner seg for både gruppe I (9-18 kg), gruppe II (15-25 kg) og gruppe III (22-36 kg). Det betyr at setet i teorien skal kunne brukes helt fra barnet er rundt ett år, til langt inn i skolealder.

For å oppnå en så lang brukstid, er Cybex Pallas 2-fix utrustet med en spesialpute som holder barnet på plass i stolen i gruppe I. Når barnet blir større (over 18 kg), fjernes spesialputen og barnet festes utelukkende med bilbelte.

Samme løsning gjelder for øvrig for Kiddy Guardian Pro (75 poeng). Også Kiddy Energy Pro 2 (60 poeng) bruker spesialpute, men dette setet er kun ment for klasse I-barn.

Den store forskjellen i forhold til Guardian Pro, er at Pallas 2-fix er et isofix-sete. Derfor oppnår Pallas 2-fix - ikke overraskende - en langt bedre karakter i sidestabilitet enn Guardian Pro (4,5 vs 2,5). Cybex Pallas oppnår også bedre karakterer enn konkurrenten i grenene belteføring (4,5 vs 4,0), plassbehov i bilen (3,0 vs 1,5), sittestilling (4,0 vs 3,5) og utsyn (3,5 vs 3,0).

På den annen side slås Pallas 2-fix av Guardian Pro i grenene risiko for feilbruk (4,0 vs 5,0), festing av barnet (3,5 vs 4,0), tilpasning til barnets størrelse (4,5 vs 5,0) og polstring (4,0 vs 4,5).

De mest imponerende resultatene henter Pallas – akkurat som Guardian Pro - i frontkollisjon (4,0 poeng) og sidekollisjon (5,0). Det betyr at de to setene havner ganske likt til slutt. Og med tanke på hvor mange vektgrupper de to setene er ment å dekke, oppnår begge oppsiktsvekkende gode resultater.

Cybex Pallas 2-fix er testet både i gruppe I og i gruppe II/III både med og uten isofix-fester og oppnår mellom 73 og 77 poeng. ICRT har imidlertid en politikk som går ut på å kombinere alle poengsummene og publisere et dårligste felles multiplum. Dette er årsaken til at setet totalt ender opp med 74 poeng. (Les mer om karaktersettingen her?).

Hvor er de dårlige resultatene her egentlig?

Jeg vet at slike puteseter har blitt kritisert av Trygg Trafikk, som er skeptiske til løsningen. Jeg prøver å finne det nå.

Sicily skrev:
Jeg vet at slike puteseter har blitt kritisert av Trygg Trafikk, som er skeptiske til løsningen. Jeg prøver å finne det nå.

har også lest at TT er skeptiske.Og var det ikke i Tyskland eller noe disse stolene kom svært dårlig ut?er helt sikker på å ha lest et eller annet,men finner det jo ikke når man leter....

**Moonlight** skrev:

Sicily skrev:

har også lest at TT er skeptiske.Og var det ikke i Tyskland eller noe disse stolene kom svært dårlig ut?er helt sikker på å ha lest et eller annet,men finner det jo ikke når man leter....

Jeg sendte mail til TT. De pleier å være kjappe å svare. =)

Back
Topp