Abortgrense *inspirert*

Nozy Rosie

Forumet er livet
I Norge er den vanlige grensen for abort 12 uker, men man kan få innvilget abort mye senere enn dette.

Wikipeda skriver:
"I det norske helsevesenet regnes grensen for skillet mellom abort og fødsel å gå ved den 22. svangerskapsuken. Moderne legevitenskap er i ferd med å kunne redde for tidlig fødte barn ved ca. denne grense. I enkelte land (Russland) kan abort foretas sent i svangerskapet - da barna også vil være levedyktige uten særlige inngripen fra medisinsk personell."

Hva synes dere om dette?

Jeg mener abortgrensen er høy nok som den er... Har man visst at man har vært gravid i 2 mnd bør man ha fattet en beslutning... Da man tar abort ved 22 uker (har også hørt om senere) er man ikke vel bevart, magen og alt synes jo da og man er skikkelig gravid!

Jeg synes abortgrensen burde holdes ved 10 uker, med mindre det er fare for morens (og dermed antageligvis fosterets) liv. Har sett ultralyd-abortfilmer (sensurert hvit tekst som må merkes med musen for å lese - ikke quote ->) hvor et rolig/harmonisk foster plutselig begynner å sprelle vilt og panisk som om det kjemper for livet sitt når abort utføres, for så å se hodet bli revet/sugd løst fra kroppen.

De som har blitt voldtatt vil med 99.99999% sikkerhet (og burde) utføre utallige graviditetstester lenge før 10 uker. De som ikke ser et akutt behov for å ta graviditetstester før 10 uker / ikke har noen negativ årsak til å ville finne ut raskest mulig om de er gravide vil da heller ikke ha en livsnødvendig nok årsak til abort etter den tidsgrensen (med mindre det oppstår komplikasjoner senere som da dekkes av det jeg skrev "med mindre det er fare for morens liv").

Kal-El: Jeg visste at jeg egentlig ikke burde lese det med hvit skrift, selv om jeg er veldig klar over det. [&o] Jeg er forøvrig enig om at uke 12 også er en for høy grense til å ta abort, når man ser hvor utviklet et foster er på det stadiet.

Jeg vet helt ærlig ikke når jeg synes det er forsvarlig å ta abort, da jeg personlig er imot det. Men jeg har allikevel full forståelse for at noen i visse tilfeller må gjøre dette; jeg dømmer ingen der (selv om jeg ikke alltid forstår hvorfor), selv om jeg selv ikke hadde gjort det.

ORIGINAL: Kal-El

Jeg synes abortgrensen burde holdes ved 10 uker, med mindre det er fare for morens (og dermed antageligvis fosterets) liv. Har sett ultralyd-abortfilmer (sensurert hvit tekst som må merkes med musen for å lese - ikke quote ->) hvor et rolig/harmonisk foster plutselig begynner å sprelle vilt og panisk som om det kjemper for livet sitt når abort utføres, for så å se hodet bli revet/sugd løst fra kroppen.

De som har blitt voldtatt vil med 99.99999% sikkerhet (og burde) utføre utallige graviditetstester lenge før 10 uker. De som ikke ser et akutt behov for å ta graviditetstester før 10 uker / ikke har noen negativ årsak til å ville finne ut raskest mulig om de er gravide vil da heller ikke ha en livsnødvendig nok årsak til abort etter den tidsgrensen (med mindre det oppstår komplikasjoner senere som da dekkes av det jeg skrev "med mindre det er fare for morens liv").

What? Kan forestille meg mange som vil ønske abort etter 10 uker, altså etter det du anser som akutt. For de som har opplevd voldtekt, vil for mange det traumatiske ved nettopp det, forsinke enhver form for rasjonell tankegang/vurderingsevne/beslutningsevne

ORIGINAL: Nozy Rosie

Kal-El: Jeg visste at jeg egentlig ikke burde lese det med hvit skrift, selv om jeg er veldig klar over det. [&o] Jeg er forøvrig enig om at uke 12 også er en for høy grense til å ta abort, når man ser hvor utviklet et foster er på det stadiet.

Jeg vet helt ærlig ikke når jeg synes det er forsvarlig å ta abort, da jeg personlig er imot det. Men jeg har allikevel full forståelse for at noen i visse tilfeller må gjøre dette; jeg dømmer ingen der (selv om jeg ikke alltid forstår hvorfor), selv om jeg selv ikke hadde gjort det.

Enig med deg, Nozy Rosie... Jeg er i utg.pkt MOT abort, men likevel for i de tilfellene som gjelder, sykdom, fare for liv og voldtekt.
Enig med Kal El om at man bør ta mange tester før uke 10 dersom man tror man er gravid etter voldtekt.. man venter ikke og ser da, og ber om abort i uke 20.. det er bare kvalmt!

Noen som så den der filmen fra USA hvor mn fødte kroppen, for så å stikke en skarp gjenstand gjennom hodet til babyen sånn at den døde? For da var det ikke drap? Jeg blir så kvalm!

Her over står noe groteskt i hvit skrift..

Jeg syns grensen på 12 uker bør opprettholdes.
Er det snakk om voldtekt o.l., så syns jeg man bør ta høyde for adopsjon e.l.
Ja, det er snakk om rettigheten til egen kropp osv, emn jeg syns ikke det teller mer enn retten til liv.

Jeg er for abort, men ikke etter uke 12.

Jeg synes det burde være til maks 12 uker i de "vanlige" tilfellene.. Er det noe alvorlig gale med fosteret så mener jeg det er greit med senere abort

ORIGINAL: 2Diamanter

Enig med deg, Nozy Rosie... Jeg er i utg.pkt MOT abort, men likevel for i de tilfellene som gjelder, sykdom, fare for liv og voldtekt.
Enig med Kal El om at man bør ta mange tester før uke 10 dersom man tror man er gravid etter voldtekt.. man venter ikke og ser da, og ber om abort i uke 20.. det er bare kvalmt!

Så du er kvalm om du er voldtatt og ikke tar test innen uke 10 og ber om abort i uke 20? Å utføre kvalme handlinger som voldtatt, jeg vet ikke....

(og nei, abortgrensen var ikke det jeg kommenterte her)

ORIGINAL: fairy

Noen som så den der filmen fra USA hvor mn fødte kroppen, for så å stikke en skarp gjenstand gjennom hodet til babyen sånn at den døde? For da var det ikke drap? Jeg blir så kvalm!

Ja, det er snakk om rettigheten til egen kropp osv, emn jeg syns ikke det teller mer enn retten til liv.

Jeg har vel så vidt sett den filmen du beskrev med hvit skrift, og den bare understreker mitt synspunkt i i saken her.

Men jeg må bare få si at det aldri er regler uten unntak, bare så det er sagt. Så selv om jeg har mine meninger, så er det ikke dermed sagt at jeg ikke aksepterer abort utover uke 10-12.

Jeg har vel så vidt sett den filmen du beskrev med hvit skrift, og den bare understreker mitt synspunkt i i saken her.

Men jeg må bare få si at det aldri er regler uten unntak, bare så det er sagt. Så selv om jeg har mine meninger, så er det ikke dermed sagt at jeg ikke aksepterer abort utover uke 10-12.

Jeg tror vi begge er enige om at det ikke finnes regler uten unntak.
Den videoen var bare noe som poppet i hodet mitt etter å ha lest litt i tråden. Var ikke siktet til noen spesiell altså.

Jeg tror vi begge er enige om at det ikke finnes regler uten unntak.
Den videoen var bare noe som poppet i hodet mitt etter å ha lest litt i tråden. Var ikke siktet til noen spesiell altså.

Ikke tenk på det, jeg er helt enig med deg! [:)]

ORIGINAL: Juliette

ORIGINAL: Kal-El

What? Kan forestille meg mange som vil ønske abort etter 10 uker, altså etter det du anser som akutt. For de som har opplevd voldtekt, vil for mange det traumatiske ved nettopp det, forsinke enhver form for rasjonell tankegang/vurderingsevne/beslutningsevne

Ja, jeg kan også tenke meg mange som vil det, men livsnødvendige tilfeller blir for meg enten A: voldtekt, eller B: livsfare for mor/foster. Ang. A, ja, det kan være en forsinkende faktor at man ikke klarer å tenke rasjonelt - her burde man bli flinkere med støtteapparat rundt slik at et ekstremt minimum av voldtatte finner ut at de er gravide etter uke 10. Utover det blir det et dilemma: Det er galt å kreve at en som er voldtatt (og da som ikke finner det ut før uke 10) skal bære frem et uønsket barn og risikere seg selv videre fysisk/biologisk, men det er også galt å (sensurert hvit tekst som må merkes med musen for å lese - ikke quote ->) ta livet av et foster man tydelig ser prøver aktivt og frenetisk komme seg unna et sugeinstrument som penetrerer livmorsekken og begynner å suge kroppen dens i biter. Hva er værst, og i så fall, hvem skal være autoriteten på hva som er værst? At en som tar abort i f.eks uke 20 ikke ser hva som foregår inni seg selv når aborten utføres betyr ikke at det faktisk ikke skjer, for det gjør det jo, og ultralyd vil vise tydelig at et foster på det stadiet vil kjempe for livet sitt.

Hvis abort skal tas så sent uten livsnødvendig årsak (snakker ikke om voldtektstilfeller nå, der stiller jeg fortsatt spørsmålet, hva som er værst av de to mulighetene jeg nevnte ovenfor), burde det kanskje være obligatorisk at de som velger det må faktisk se på hva som skjer via ultralyd, hvorfor skal det skyves under teppet / pyntes på for dem? Er de ikke sterke nok til å se det de ha valgt for fosteret og se hvordan fosteret reagerer, så burde de kanskje ikke valgt abort i det hele tatt? Det blir litt samme prinsippet som jeg har hva angår saueskinn: Jeg har sagt til samboer at hun må gjerne få kjøpe så mange saueskinn hun vil til barna våre - etter at hun har sett en video som viser hvordan det saueskinn lages.

Det er mye mange tåler å nyte godene av diverse ting, men få som faktisk er villige til å se med egne øyne hvordan de oppnår de godene, da kommer mange til kort.

ORIGINAL: KathMor

I England er grensen 24 uker på private klinikker (12 uker statlig) - HORRIBELT! [&:] (Nå diskuteres dette for å få bort)

det er jo helt fullstendig sykt... drap uten diskusjon!
folk som utfører og får en abort gjort så sent må ha noe alvorlig galt oppi hodet.
å drepe et levedyktig barn er ikke tilgivelig uansett.

Etter å ha sett ul bilde til en her inne i uke 11++ så syns jeg grensa i norge er for høy.. å at den helst burde være på 8 men kan strekke sæ om 10. å når æ leste Kal-El sitt innlegg kan æ ikke fatte å begripe at noen klarer å leve med et valg om å ta abort[:'(]
med mindre man er syk eller blitt voldtatt så man kan "trøste" sæ med at man måtte.. men andre som gjør det av grunner som at det ikke passer akkurat nå osv de sier jeg bare spytt spytt !!
Har en venninne som må ta abort vis ho bli gravid pga sykdom, å jeg tror at hun kansje ikke blir gravid så lett siden ho prøvde lenge før ho fant ut ho va syk.. men nå er ho useriøs å er ikke nøye på pervensjon å slikt. å det irritere mæ veeeldig for blir ho gravid må ho gjennom no grufult å må ta liv at sitt avkom!!

å en ting til, når man ringer å bestille abort så er det jaggu med så lang vente tid at man kan måtte vente 2 og 3 uker før man får komme inn.. å finner man det ut med 6 uker å må kansje går en uke å tenker å bestemmer sæ å ringer for å få time ( de fleste leger gjør ikke dette for deg for du skal gjør det selv) så blir det jo 8,9,10 uker før de får komme inn..

Da jeg var 13 uker på vei satt jeg og søkte på youtube etter 3D UL filmer for å se hvordan babyen var på den størrelsen inne i mors liv.. Og der fant jeg sånnen film som kal-el beskriver.. det var helt forferdelig.. [:(][:(] Jeg er selv også i mot abort, jeg forstår at andre velger det pga diverse årsaker, men kunne aldri gjort det selv.. Og jeg synes også at 12'uke er litt i det lengste laget. Vi var på ultralyd når jeg var 13+1, og da så vi babyen hoppet og strakk seg, snudde seg rundt og koste seg inni der.. Det er jo en skikkelig miniatyr baby, den er "ferdiglaget", må bare utvikle organene videre og vokse seg større for å være levedyktig utenfor livmoren..

Det som er ganske forferdelig med abort er at barnet selv ikke har en stemme.. [:(] Jeg fatter ikke at det er lov i andre land og ta abort så sent i sv.skapet, men det kan ikke bare ligge på lovene, jeg fatter faktisk ikke at "mødrene" kan gjennomføre det når de til og med gjerne har kjent sparket på barnet, gjerne har kunnet se hvilket kjønn det er , faktisk få den bekreftelsen et dette er en liten person...

Jeg syns grensen bær være der den er og selvbestemt, men syns det er verre med selektiv abort...hvis det viser seg at fosteret har downs o.l. Kan ikke forestille meg hva de enkelte som opplever dette går igjennom, men samtidig så syns jeg det blir feil. Er vel vernepleieren i meg som reagerer[&o]

ORIGINAL: 2Diamanter

Jeg mener abortgrensen er høy nok som den er... Har man visst at man har vært gravid i 2 mnd bør man ha fattet en beslutning... Da man tar abort ved 22 uker (har også hørt om senere) er man ikke vel bevart, magen og alt synes jo da og man er skikkelig gravid!

Mener du det du sier uansett?

Selv når barnet har et sjeldent syndrom, halvt hjerte med den største lekkasjen de har sett noengang? Og har gitt babyen få sjanser til å overleve?

Jeg synes også abortgrensen er høy nok som den er ved 12 uke, men jeg kan også forstå de foreldre som får vite ved UL rundt 16-19 uker at babyen kanskje ikke vil overleve at de vurderer eller tar abort. Men dette er MIN mening!

De som har blitt voldtatt vil med 99.99999% sikkerhet (og burde) utføre utallige graviditetstester lenge før 10 uker. De som ikke ser et akutt behov for å ta graviditetstester før 10 uker / ikke har noen negativ årsak til å ville finne ut raskest mulig om de er gravide vil da heller ikke ha en livsnødvendig nok årsak til abort etter den tidsgrensen

Tror du virkelig det er så enkelt å bare teste om du er gravid når en har blitt voldtatt? Det er faktisk ikke tanken på å bli gravid som dukker opp i hodet ditt da.
Du sier støtteaparatet rundt må bli bedre, slik at det oppdages tidligere, joda, men det er faktisk et bittelite fåtall av alle voldtekter som blir meldt inn.

Back
Topp