Abort

Dette er så feil informasjon det, nei ikke lov å ta abort til uke 25. Det er tull og det er ganske tungtveiende grunner for å ta seinabort i Norge. Holder ikke med at man har ombestemt seg i uke 22 ;)
Før var det lov å ta lengre men så blei det endra til uke 22..

Hva vet du om det? Jobber du med sånne søking kanskje? Ei som har en bedre grunn for å ta abort en bare for hun ombestemte seg hadde sagt sannheten. For alt er jo bedre unnskyldning en det..

Jeg mener vi har en god abortlov i den forstand at det er lagt opp til at kvinnen selv bestemmer over egen kropp.

Alikevel syns jeg grensen som i dag er 12(?) uker er høy....og når det i tilegg kan søkes om senabort så sent som uke 18 syns jeg det er drøyt. Da kan kvinnen om det ikke er snakk om missdannelser på fosteret få andre alternativer som adopsjon. For da handler det for meg om å ta liv ikke å la kvinner bestemme over egen kropp.

Før var det lov å ta lengre men så blei det endra til uke 22..

Hva vet du om det? Jobber du med sånne søking kanskje? Ei som har en bedre grunn for å ta abort en bare for hun ombestemte seg hadde sagt sannheten. For alt er jo bedre unnskyldning en det..

Har aldri vært lov til 25 uker uten grunn i norge, til og med sykt foster er grensen 22.
Jeg har vært gjennom en seinabort dessverre og har vært igjennom lover og regler ang dette. Og det er mange år siden. Synes det er synd at noen sprer slik propaganda som dette, man har tatt abort frem til uke 23 i norge fordi regelen har vært litt diffus.
Reglen er ikke endret, bare gjort den mer forståelig!

Har aldri vært lov til 25 uker, til og med sykt foster er grensen 22.
Jeg har vært gjennom en seinabort dessverre og har vært igjennom lover og regler ang dette. Og det er mange år siden. Synes det er synd at noen sprer slik propaganda som dette, man har tatt abort frem til uke 23 i norge fordi regelen har vært litt diffus.
Eg skrev eg tror men da tok eg feil...

Bare for du har en aen erfaring i det betyr ikke at andre har en aen erfaring i det... Det er ikke å spre propaganda for å si det sånn. Eg vet at venninnen min ikke lyger om hennes erfaring i det..

Min mening er at alle kvinner har rett til å bestemme over egen kropp.

Syns det er fint at vi har det tilbudet i Norge, men jeg syns også at det kanskje bør gis mer informasjon og veiledning i forhold til tiden etter abort. Mange går jo inn i depresjoner og angrer i lang tid etterpå.

Jeg syns også at leger må bli strengere med unge kvinner som tar abort ofte. F eks ei venninne av meg hadde innen hun var 21 hatt 5 aborter. Nå er hun 23 og har hatt flere. Slikt provoserer meg.
Helt enig!
Syns det er forferdelig når abort blir brukt som prevensjonsmiddel!

Eg skrev eg tror men da tok eg feil...

Bare for du har en aen erfaring i det betyr ikke at andre har en aen erfaring i det... Det er ikke å spre propaganda for å si det sånn. Eg vet at venninnen min ikke lyger om hennes erfaring i det..

Les linken over. Dette står om abort etter uke 18.
Etter utgangen av attende svangerskapsuke kan et svangerskap ikke avbrytes med mindre det er særlig tungtveiende grunner for det. Er det grunn til å anta at fosteret er levedyktig, kan tillatelse til svangerskapsavbrudd ikke gis.
Så jo jeg tror din venninne lyver og jeg mener dette er propaganda som settes i live av abortmotstandere.

Nei, selv om jeg har vært igjennom det så har jeg ikke fasiten, men det har loven og den satt jeg meg godt inn i.

Dette er loven ja. Men vil minne om en sak som var i nyhetene for ca et år sidem der det kom frem at det har blitt utført aborter langt semere enn dette. Feks grunnet natkotika og alkohol missbruk hos mor. En av legene som snakket ut om dette anonymt og kunne fortelle at de måtte se på at levedyktige barn lå å ble kvalt etter aborten. Sier ikke dette er noe som skjer nå og som har skjedd ofte. Men det er nok mørketall på dette som alt annet desverre.

Har aldri vært lov til 25 uker uten grunn i norge, til og med sykt foster er grensen 22.

Det du sier stemmer :) Selvbestemt abort til uke 12. Etter uke 12 er det nemnd behandling. Etter 18 uker er det kun ved fare for liv, men man kan ikke abortere bort et potensielt levedyktig foster (dvs etter uke 22). Nemnden er ikke så veldig streng, de fleste får "ja". Man kan lese statistikk på nettet, nemnden legger ut hvor mange prosent som får medhold. Kjenner en del saker der jeg har lest søknadene og vet hva som ligger til grunn, er ikke så mye som skal til for å få det innvilget mellom uke 12-18. Etter uke 18 derimot er det veldig veldig strengt!!! Og man får ikke abort i uke 25 fordi man har ombestemt seg, heldigvis :)

Nå svarte jeg ikke på trådstarters spørsmål, men synes det er viktig at folk faktisk vet sånn cirka reglene før abort før man diskuterer ;)

Les linken over. Dette står om abort etter uke 18.
Etter utgangen av attende svangerskapsuke kan et svangerskap ikke avbrytes med mindre det er særlig tungtveiende grunner for det. Er det grunn til å anta at fosteret er levedyktig, kan tillatelse til svangerskapsavbrudd ikke gis.
Så jo jeg tror din venninne lyver og jeg mener dette er propaganda som settes i live av abortmotstandere.

Nei, selv om jeg har vært igjennom det så har jeg ikke fasiten, men det har loven og den satt jeg meg godt inn i.
Hvilken link??? Nei å si noe lyger er bare stygt gjort. Min venninne er iallefall ingen motstandere i dette tema, hun er for det.

Dette er loven ja. Men vil minne om en sak som var i nyhetene for ca et år sidem der det kom frem at det har blitt utført aborter langt semere enn dette. Feks grunnet natkotika og alkohol missbruk hos mor. En av legene som snakket ut om dette anonymt og kunne fortelle at de måtte se på at levedyktige barn lå å ble kvalt etter aborten. Sier ikke dette er noe som skjer nå og som har skjedd ofte. Men det er nok mørketall på dette som alt annet desverre.

Så langt senere var det ikke, uke 23 var det på nyhetene og ja noen av fostrene overlever da en fødsel og dør kort tid etterpå.
Når det er så alvorlige hendelser som nevnt over her så var det nok riktige avgjørelser og ikke kun fordi mor har ombestemt seg.
Hva slags liv får ett barn som er ødelagt av misbruk og en mor som også er ødelagt.

Det er jo en helt spesiell sak. Fostere som senaborteres vanlig lever ikke når de kommer ut. Man får medisiner før man setter igang aborten.

Så langt senere var det ikke, uke 23 var det på nyhetene og ja noen av fostrene overlever da en fødsel og dør kort tid etterpå.
Når det er så alvorlige hendelser som nevnt over her så var det nok riktige avgjørelser og ikke kun fordi mor har ombestemt seg.
Hva slags liv får ett barn som er ødelagt av misbruk og en mor som også er ødelagt.

Helt enig med deg om at det nok er til det beste til syvende og sist ja. desverre. men alikevel føler jeg med legene som må utføre dette, nyhetsinnslaget jeg snakker om var i forbindelse med reservasjonsretten til legene, slike inngrep unner jeg ingen å måtte utføre :(

Hvilken link??? Nei å si noe lyger er bare stygt gjort. Min venninne er iallefall ingen motstandere i dette tema, hun er for det.

Det ble lagt ut link til loven over her, og det er så strengt å få abort etter uke 18. Da var hun ikke 22 uker på vei, eller så hadde hun andre tungtveiende grunner som sykt foster. Loven er klokkeklar på at så seint er det tungtveiende grunner for å få abort.
Slike historier som dette dukker alltid opp i en abort diskusjon, og de er jo ikke virkeligheten.

Helt enig med deg om at det nok er til det beste til syvende og sist ja. desverre. men alikevel føler jeg med legene som må utføre dette, nyhetsinnslaget jeg snakker om var i forbindelse med reservasjonsretten til legene, slike inngrep unner jeg ingen å måtte utføre :(
Det er sykepleiere som stort sett jobber med dette.

Jeg tenker at man velger sitt yrke selv og det å ta abort på en kvinne er det lov å si det vil jeg ikke. Så der får de reservere seg, og det er vonde og gode sider med alle yrker. Spesielt innen helsevesen. Så klart tøft å se på, men antageligvis en helt riktig avgjørelse :)

Back
Topp