AAP - Foreldrepenger

Millus321

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
FebbisBebbis2021 ❄️
Jåda jeg var hos NAV i forje uke.
Men litt ør og susete i hue, da er det ikke alltid like lett og får med seg alt eller få spurt om alt en skulle.

Kanskje dere kan hjelpe meg litt [:)]

Kort fortalt: Jeg er nå 19år gravid i uke22.
Da jeg var 15år var jeg litt uheldig på en skoletur , etter my om og men fikk jeg rehabiliteringspenger.
Minste sum siden jeg da aldri rakk å komme ut i jobb, er vel på rundt 500kr per dag om ikke jeg husker feil.
Så kom jo den nye ordningen med arbeidsavklaringspenger og jeg gikk automatisk over på denne.

På møte med NAV fikk jeg beskjed om at jeg hadde på en måte opparbeidet meg til foreldrepenger siden jeg hadde gått på dette over 6mnd elr noe sånt noe.
Så kan jeg få foreldrepenger i ett år og eventuelt søke på nye aap etter det.
Hva ligger foreldre pengene circus på da tro, går de utifra en minstesum der å? [&:]
Regner ut i fra aap pengene jeg har fått utbetalt
(mulig jeg spørr fryktelig dum, helt grønn når det kommer til sånt her. Så dere får bare ha meg unnskyldt om jeg driter meg loddrett ut her hehe)

Skjønner ikke helt hvordan det lønner seg det her hvis jeg får en sånn knøtte sum utbetalt i foreldrepenger?
Måtte vell heller lønt seg og fortsatt på aap og heller fått engangsstønaden vedsidna...

Ikke før uke 26 jeg kan søke uansett kanskje??

Nav er kompliserte greier altså, ouf! [8D]

Sånn som jeg forstår det, så får du foreldrepenger, samme sum som du er vant med å ha i mnd nå (om du velger 100 % dekning, ellers kan du få 80 % av det du har nå i ett år istedet)

siden du gikk over på aap da det startet 1 mars, har du opparbeidet deg fulle permisjonsmuligheter..
du får da vanlig foreldrepermisjon, som om du hadde vært i jobb, endten med 80% eller 100% dekning.
dette velger du selv, så annbefaler å velge 100% dekning og litt færre uker!
du vil da få nøyaktig det samme beløpet som du har utbetalt nå, men slipper å delta på kurser osv som nav kan kreve når du er på aap.

er i samme situasjon selv, så bare å spørre om det er noe du lurer på!

De vil stoppe aap når du har født, så om du tar engangsstønaden vil du bare få den og ikke noe mer. Noe som ikke vil lønne seg for deg.

Du får foreldrepenger ut i fra samme grunnlag som du har i aap.

Tusen takk for svar! [:)]

ORIGINAL: solstråla

siden du gikk over på aap da det startet 1 mars, har du opparbeidet deg fulle permisjonsmuligheter..
du får da vanlig foreldrepermisjon, som om du hadde vært i jobb, endten med 80% eller 100% dekning.
dette velger du selv, så annbefaler å velge 100% dekning og litt færre uker!
du vil da få nøyaktig det samme beløpet som du har utbetalt nå, men slipper å delta på kurser osv som nav kan kreve når du er på aap.

er i samme situasjon selv, så bare å spørre om det er noe du lurer på!

Takk takk det skal jeg gjøre [:)]
Styr altså hehe. I og med at jeg ikke har kommet meg ut i jobb enda er det kjipt med den minste summen på 5000 å noe å få utbetalt.
Som akkurat har gått rundt nå med husleie og mat, men nå i tillegg får jeg en liten gutt jeg skal ta hånd om.
Så hjelper det ikke stort at sambo går hjemme om dagen heller puh... [8D]

Back
Topp