a little help please

MariaKA

Elsker forumet
Okei - nå trenger jeg hjelp her. Vi har drevet med nattavvenning de siste nettene, men det ser ikke ut til å funke, heller tvært om. Hun våkner minst to ganger i løpet av natten, og om Jørn Idar går inn for å roe henen ned tar det mellom 5-20 minutter . I natt gikk jeg inn, og jeg fikk ikke roet henne ned i det hele tatt, hun ble bare hysterisk. men da han tok over, gikk det fem minutter så sovna hun. vi har holdt på siden natt til lørdag, og hun er oppe minst to ganger - klokken to og halv fem. får vann og må koses i søvn. Hvordan gikk dette for dere som har gjort det allerede? Er det rett og slett at hun fremdeles trenger den nattpuppen (selv om hun får fire faste måltider om dagen, og pupp 5-6 ganger om dagen?) eller er hun bare veldig sta?

også til det andre - vi har jo slitt en del med søvnen hennes om kvelden. Det begynner å gå bedre som regel, også snur hun og slår seg helt vrang igjen etter en ukes tid. dette har jo mer eller mindre pågått siden januar. vi har prøvd no cry i noen uker, så midt i mellom i noen uker og nå har vi tydd til Ferber - noe jeg aldri i livet ville, men det er jo "siste mulighet" samt at det var det helsesøsteren anbefalte da vi oppsøkte helsestasjonen for råd i påsken. vi har holdt på med ferber siden torsdag og det har vekslende effekt - en dag sovner hun etter fem minutter, en annen etter en time - og alt i mellom. Tar det kort tid har hun som regel ikke sovet etter tre på ettermiddagen og er totalt utslitt, altså mistenker jeg at det er det som er grunnen. Nå er det så ille at hun begynner å grine bare vi nærmer oss senga. hvis vi står der til hun roer seg ned kan det være greit, men med en gang vi retter oss opp for å gå ut blir hun hysterisk - hun vil ha oss der. hun er ikke redd, og hun griner ikke med tårer, men hun blir rett og slett lyn forbanna for at vi går. Vi har faste rutiner før legging - middag, bading, bok, så leggeseg, synge nattasang og så sove. Hva kan vi gjøre med dette? føler oss helt rådville... I det siste har hun i tillegg begynt å våkne en gang i halvtimen frem til vi legger oss og oppfører seg på samme måte. Vi vet ikke helt hvordan vi skal takle det - skal vi gjøre det samme der, ut og inn på timing som med ferber?

Off,er ikke lett med denne nattavenningen. Jeg slutta amme om natta for ca 1 mnd siden,og det tok noen uker for å venne henne av det. Hvor lenge har dere prøvd?
Her roet hun seg hvis jeg gikk inn da,men måtte stå å stryke henn på pannen i 1-2 timer. Hun er nok ikke sulten hvis hun får 4 faste måltider + at du ammer. Er nok bare kosen hu er vant til.
Har ikke så veldig mangen tips her ,men håper hun snart forstår at hun ikke trenger mat på natta.

Vet ikke hva no cry åFerber er for noe. Men vi slet også me legging en stund. Lot henne aldri ligge lenge å hylgrine,men lot d gå noen minutter før jeg gikk inn å roa henne i senga,så gikk jeg rett ud igjen, venta noen min for så gå inn igjen å roe henne.Kunne holde på 3-4 t de første gangene ,så gikk det gradvis kortere tid for hver gang. Var veldig slitsomt og holde på slik hele kvelden,men det hjalp til slutt.

Huff, ville bare sende deg en klem og si at det denne perioden høres utrolig slitsom ut for dere. Vi har ikke prøvd nattavvenning her enda, så har ingen gode råd angående dette dessverre...

Men angående leggingen høres det ganske likt ut som det har vært hos oss en stund. Helt siden lillemor fant ut at hun kunne reise seg opp i sengen og stå og hyle har hun vært plent umulig å legge. Hun finner ikke roen på samme måte som hun gjorde før, da vi kunne bare legge henne ned så snudde hun nesen opp i sengekanten og sovnet....nå hun hopper omtrent rett opp igjen når hun blir lagt ned.

Det vi har funnet ut er at hun IKKE må sove etter kl 15 hvis vi skal ha noe håp om å legge henne rundt 19. Tidligere har vi hatt en 3. dupp i 16-17 tiden, men når vi kutter ut denne er hun en drøm å legge. Hun blir litt trøtt, men ikke verre enn at det går og hun holder ut til legging halv sju-sju. Om hun tilfeldigvis sover etter 15 (hvis vi er ute feks), venter vi med å legge henne for kvelden til hun er tydelig trøtt...ca 20-21

Jeg holder på med avvenningen nå, men det går foreløbig ganske greit...

Jeg er veldig veldig anti ferber etter å ha lest om skadevirkningene den kan gi.. Har dere prøvd f.eks opp-ned-metoden? Det står mange gode tips på sovlillebaby.com :)

Det er som om jeg skulle ha skrevet det selv, her er det akkurat likedan. Både når det gjelder avvenning av nattamming (jeg begynner å jobbe i begynnelsen av juni, så da tenkte vi det kunne være greit å slutte med nattamming). Samme med soving om natta. Syns snuppa har tullet med soving siden vi stilte om til sommertid. Hun ble lagt på eget rom etter påske, men uten noen endring verken i positiv eller negativ retning. Vi har også faste leggerutiner og leggetid. Vi tar henne ikke opp når hun først er lagt. Det som funker best ved innsovning er å holde på henne og være der til hun sovner. Likevel våkner hun flere ganger i løpet av kvelden ( og gjerne en gang eller to om natta). Av og til er det bare smokken, eller at hun har sparket av seg dyna. Andre ganger må vi gjennom hele innsovningsrutinen igjen. Har dessverre ingen gode råd, men du har min sympati! Følger tråden og krysser fingrene for at noen har noen gode råd!

Sender deg en god klem jeg! Legging kan være noe slit noen ganger, og det er nok helt sikkert nattavvenning også. Vi slet mye med legging fra han var 3 mnd til 5 mnd pga kollik. Så nå nyter jeg at det går bedre! Håper det gjør det for deg snart også :) 

Vi har og en liten en som plutselig ikke ville legge seg og våknet mange ganger om natten! hun har sovet rundt siden hun var 3 uker og da vi begynte å gi grøt tok det slutt...! Nå etter ca 2 mnd med grøt, prøvde vi å bytte grøt, til Holle uten melk og gluten, og vi har fått tilbake gode gamle sovebabyen!! :)

Vet ikke om dette kan være noe hjelp for deg?! :) Men håper hun lærer seg å sove snart hvertfall!! ;)

Vi har og en liten en som plutselig ikke ville legge seg og våknet mange ganger om natten! hun har sovet rundt siden hun var 3 uker og da vi begynte å gi grøt tok det slutt...! Nå etter ca 2 mnd med grøt, prøvde vi å bytte grøt, til Holle uten melk og gluten, og vi har fått tilbake gode gamle sovebabyen!! :)

Vet ikke om dette kan være noe hjelp for deg?! :) Men håper hun lærer seg å sove snart hvertfall!! ;)

Tusen takk for mange fine svar!

Iren85 - vi har holdt på med avvenning siden fredag, altså snart en uke, og syns oppvokningen på natta blare blir værre og værre. er vel fordi både jeg og mannen er noen sovedyr, og fungerer dårlig på natta...
No cry er flere metoder som går p at ungen ikke skal grine, og ferber kan du jo google deg frem til. Er kort fortalt at man lar ungen ligge å gråte, men går inn etter gitte tidsintervaller som blir lengre og lengre hver gang. så det du beskriver der er veldig likt ferber.

Slumresara - ja , har tenkt på det der etter tre - som jeg nevner, så er det lettere å legge henne da, for da er hun så sliten. Problemet er at da er det gjerne en del sutring etter fem. men absoulutt et bra forslag - bruker det i kveld;)

[malin] - har lest en del på sov lille baby ja, og syns den siden er litt vanskelig å følge og ganske dårlig. Mye synsing og mening i stende for konkret informasjon, men var den vi fulgte først, før vi var på helsestasjonen. Opp ned funket absolutt ikke her, ble dessverre mye værre. Angående skadevirkningene av ferber strides de lærde, folk sier det fins forskning på at det skaper angst og slik, men folk sier også det motsatte. Vi lar henne aldri ligge i mer enn ti minutter, og hun griner aldri av redsel eller for at hun er lei seg, hun er bare forbanna. Og hun tåler å være sint. Jeg var veldig i mot den, men når vi har prøvd alt annet så er dette siste utvei - dit vi har kommet nå. Og det var tross alt den metoden helsestasjonen anbefalte, og jeg stoler på dem. Må kunne stole på Helsesøster=)

Derma - takk for sympati - du har min tilbake. Soveproblemer er no skikkelig dritt

Madhoi - sier tusen takk for klemmen. vi har hatt det motsatt - hadde en baby som sov så lenge jeg ville frem til hun ble tre måneder, så ble alt kræsj.

MammaTilLilleA - tusen takk for tipset, det skal jeg sjekke ut. Elizabeth får ikke bare grøt, men også brød, frukt og middag som vi lager til henne, så da funker det kanskje ikke like godt, men skal sjekke det ut=)

Her i gården brukte vi også ferber. Men maks 10 minutt før  i går inn og gir oss til kjenne (Ferber går vel så langt som til 30 minutt. Det har jeg ikke samvittighet til;)). Og det fungerte som bare det. tror jeg ville fortsatt en stund til med det før jeg"ga opp" :)

Jeg har også vært  veldig imot at de skal ligge og gråte. Men så lenge man et at det ikke er noe galt, de bare protesterer har jeg blitt fortalt av "søvn-eksperter" på helsestasjon at de ikke tar noe skade av det.

Marmorita - ja vi tenker det samme som deg - klarer ikke mer enn ti minutter. Nå har jeg startet leggingen her og det klages godt på soverommet. er av typen "hvorfor er jeg her og ikke der ute med deg?"

er ekstra hardt nå som jeg skal være alene i en uke. Men det går vel. Kan jo ikke gi opp enda

der sov hun faktisk - gikk til midt i runde to, - runde en var fem minutter, inn, snu henne på rygg og si natta ut, og runde to skulle være sju minutter, men midt inni der sovna hun. I dag har hun ikke sovet etter tre, så kanskje det er noe der.

Det ble jeg glad for å høre :)

Så bra!! Håper det funker like bra de neste dagene også da emoticon

Her er snuppa mi som fikk sove fra 17 til 17.45 i dag av papsen sin (mens jeg var på jobb) emoticon ...akkurat puttet i seng nå!!

se på natteranglern din ja - så nydelig dere er!

Håper det går bedre for dere, og at hun sover bedre nå :)

Jeg har en liten som også sliter litt med innsovning, men vi har kommet til at det beste for oss er å holde han til han sovner, så legge han..  Når han har sovna så sover han hele natta... Samme måtte vi gjøre med storebror...Han var vel 10mnd før han kunne legges rett i senga i våken tilstand.. Det funker bra for oss hvertfall.. Han er bare liten en gang, så er det kos han trenger er det kos han skal få..:)

Hvordan går det med dere?
Har de siste nettene vært litt lettere, eller er det fortsatt likt?

Det hørtes slitsomt ut, så håper det har roet seg litt for deg ;)

tusen takk for at dere spør!
Vet dere - den dagen jeg skrev her så sovnet hun jo før det hadde gått ti minutter, og slik har det vært nesten alle dagene siden - OG hun sov igjennom for første gang den natta, og slik har det også vært siden. Hun har "våknet" på natta , eller smågrått i søvne, men tror rett og slett det har vært mareritt eller no. Så tydeligvis hjelper det å klage litt;)

Back
Topp