ORIGINAL: Candykikk

ORIGINAL: Labambie

ORIGINAL: engle_mamma

ORIGINAL: engle_mamma

ORIGINAL: Labambie

Fordi barnevernet vil det beste for barnet... Og sånne mennesker trenger hjelp.

Jeg blir oppgitt over alle som er totalt mot barnevernet, totalt paranoia. Tror alt de hører av negative ting osv.. Jeg tror neppe barnevernet griper inn uten MEGET god grunn..
Og i de tilfellene de velger å f.eks ta barnet fra foreldrene er det meget berettighet.
Selvom vedkommende aldri vil innse det selv.

enig!

Eneste jeg synes er noe dritt med barnevernet til tider er det at det noen ganger skal myyyye til før barnevernet i det hele tatt gjør noe[&o]
synes de i mange saker skulle grepet inn lenge før enn det de gjør,
men alt i alt er barnevernet for å hjelpe.

kjenner ei som fikk barn som 17åring, hun gikk skole, å hadde ikke bil å var avhengi av hjelp for å komme seg opp og på skolen om morgenen, hun kontaktet barneværnet, de plasserte henne på mødrehjem å der fortalte de henne hvordan hun skulle lage middag ! hun fikk ikke hjelp til det hun trengte. altså det å få levert unge i barnehage før hun selv skulle på skolen !

på mødrehjem får man somregel hjelp til det hverdagslige som å lage mat, komme seg steder, komme seg opp om morgenen når man skal, ja alt som har med hverdagen og gjøre..

men om det var den eneste grunnen til at ho ble sendt på mødrehjem fordi ho trengte hjelp til å levere barnet i barnehagen var nok det litt vel drøyt av barnevernet da ja, den er jeg enig i.

Om det var hele grunnen ene og alene, det vet jo bare hun og barnevernet. Barnevernet har taushetsplikt, ergo folk kan jo si hvilken grunn som helst.

tror neppe hun hadde løyet om det.. !

nei, kanskje hun bare ikke har den samme virkelighetsoppfatningen som oss andre?
who knows?

ORIGINAL: oh hvite lakenrumpe

må si det at jeg begynner å bli trøtt av alle disse personlige erfaringene som kommer opp hver gang noen nevner barnevernet...

hehhee [:D][:D][:D][:D][:D]

jeg kan ikke noe for det, jeg har vært barneværnsbarn selv, å de fleste jeg kjenner er, eller har vært det

Jeg tror nok de som får livet sitt ødelagt av barneværnet et i ei ganske mindre gruppe enn de som har fått god hjelp av barnevernet.
Og man trenger ikke mistenke at barn blir banket eller annen grov mishandling for å ringe dem, det er mye man kan få hjelp til av barnevernet!

Ja, min familie har også vært innom barnevernet. Ikke noe som har noe med meg å gjøre, men søsknene mine.

ORIGINAL: .meta.

Bedre å ringe barnevernet en gang for mye enn en gang for lite spør du meg!!

De kommer ikke på døra og tar ungen bare fordi noen har ringt, de sjekker opp hvordan barnet har det, har barnet det bra så er det jo veldig greit da[:)] og har ikke barnet det bra, så får det fårhåpentligvis hjelp![:)]

Er alt for mange barn som lider fordi ingen voksne ser at de lider, eller ingen som tar affære!

en gang for mye er akkurat en gang for mye ! [>:]
jeg syns det er helt forferdelig å tenkte på at noen kan melde meg som dårlig mor til barneværnet, å at jeg kan ende opp med ikke å få se barnet mitt fordi barneværnet mener at jeg er uansvalig mor.. at de dømmer meg uten å faktisk vite hvordan jeg er. (bare fordi jeg er ung)

Hjelpe meg. Du får det til å høres ut som barnevernet er et forferdelig monster. De ville ikke tatt ungen din med mindre det var MEGET god grunn til det. Høres ut som du er en smule bitter for at du har vært innblandet i barnevernet....

De kommer ikke på døra og tar ungen bare fordi noen har ringt, de sjekker opp hvordan barnet har det, har barnet det bra så er det jo veldig greit da[:)] og har ikke barnet det bra, så får det fårhåpentligvis hjelp![:)]

Er alt for mange barn som lider fordi ingen voksne ser at de lider, eller ingen som tar affære!

jeg syns det er helt forferdelig å tenkte på at noen kan melde meg som dårlig mor til barneværnet, å at jeg kan ende opp med ikke å få se barnet mitt fordi barneværnet mener at jeg er uansvalig mor.. at de dømmer meg uten å faktisk vite hvordan jeg er. (bare fordi jeg er ung)

De tar ikke fra deg barnet fordi om noen ringer, de gir folk alltid en sjangse og det er etter nøye vurdering av situasjonen. Mange ganger så er det faktisk at de lar det gå for langt nettopp fordi de ønsker at foreldrene skal ordne opp.

At du har negativ erfaring, tenker jeg at du sikkert ikke ser selv grunnen til at de har tatt kontakt med deg. Om de har oppfølging med deg, så er det nok en grunn til det. Kanskje på tide og gå inn i seg selv og tenke. Uansett om du er ung eller ikke, dette du kværner ut av deg nå virker for meg totalt umodent.

Tviler sterkt på at barnevernet nekter deg å se barnet ditt om det ikke er en grunn for det!

Barnevernet skal jo jobbe for barnets beste, og barnets beste er selvfølgelig å være med foreldrene sine så lenge de er skikka til å være foreldre.

Jeg mener at det er bedre at barnevernet tar en ekstra sjekk om noen er bekymra for barnet, isteden for at barn skal lide unødvendig fordi ingen sjekker om det faktisk har det bra!

ORIGINAL: *Schmoopy*

De tar ikke fra deg barnet fordi om noen ringer, de gir folk alltid en sjangse og det er etter nøye vurdering av situasjonen. Mange ganger så er det faktisk at de lar det gå for langt nettopp fordi de ønsker at foreldrene skal ordne opp.

At du har negativ erfaring, tenker jeg at du sikkert ikke ser selv grunnen til at de har tatt kontakt med deg. Om de har oppfølging med deg, så er det nok en grunn til det. Kanskje på tide og gå inn i seg selv og tenke. Uansett om du er ung eller ikke, dette du kværner ut av deg nå virker for meg totalt umodent.

Dette er det jeg og har erfart! De vil så gjerne at det skal funke som en familie, at de lar det gå så langt at det går utover barnet.. det skal faktisk ganske mye til før barnevernet tar fra foreldrene ungen(e).

ORIGINAL: toneany

Jeg tror nok de som får livet sitt ødelagt av barneværnet et i ei ganske mindre gruppe enn de som har fått god hjelp av barnevernet.
Og man trenger ikke mistenke at barn blir banket eller annen grov mishandling for å ringe dem, det er mye man kan få hjelp til av barnevernet!

Ja, min familie har også vært innom barnevernet. Ikke noe som har noe med meg å gjøre, men søsknene mine.

ja det kan stemme, å det kan også være at jeg er ueheldig som har opplevd slik svikt å dritt fra barneværnet sin side, å det kan også være uheldig for di jeg kjenner..

jeg har faktisk ALDRI hørt om folk som har fått et bra liv etter at barneværnet har vært innom..

selvfølgelig vet jeg om mange barn som har hatt foreldre som har vært alkoholikere, som har fått kjempehjelp hos barneværet, men ikke noe utover det desverre

ORIGINAL: Alexandra82

ja det kan stemme, å det kan også være at jeg er ueheldig som har opplevd slik svikt å dritt fra barneværnet sin side, å det kan også være uheldig for di jeg kjenner..

jeg har faktisk ALDRI hørt om folk som har fått et bra liv etter at barneværnet har vært innom..

selvfølgelig vet jeg om mange barn som har hatt foreldre som har vært alkoholikere, som har fått kjempehjelp hos barneværet, men ikke noe utover det desverre

Ja men...hæææ???

hehehhe [:D]
jeg sier, jeg vet om en del barn som har hatt foreldre som drikker, å i den forbindelse hvnet innenfor barneværnet å fått bra hjelp, å er taknemlig for at de har fått hjelp

men jeg har IKKE vært borti at noen andre har fått hjelp fra barneværnet. å jeg mener at det er en snodi ting, fordi det er ikke bare barn med foreldre med alkoholproblmer som skal få rett hjel

Du er 16 år og gravid?

Sorry me, men etter det du skriver her, så virker du totalt umoden, så jeg må innrømme (uten å kjenne deg) at jeg kan skjønne om de ønsker å følge deg opp).

Om du har blitt skilt fra foreldrene dine, mener du virkelig da at det var uten grunn? At du ville hatt et bedre liv der du ble tatt vekk fra?

De som har vært involvert i barnevernet og har et dårlig syn på dem er ofte folk som ikke har innsett at de faktisk trenger hjelp og som har motsatt seg å samarbeide. 

ORIGINAL: Piffi Allkrydda

All respekt for det du har vært gjennom i møte med barnevernet, og jeg skjønner at du ikke har mye godt å si om dem... Men i sånne tilfeller er det nettopp barnevernet som skal være til hjelp - i første rekke for barnet, og for evt. veiledning og hjelp til foreldrene. Og det er faktisk ikke sånn at barnevernet i alle tilfeller er en stor stygg ulv som bare gjør vondt verre! Et sånt utgangspunkt kan ikke folk ha (selv om jeg forstår at det er vanskelig å se på det på den måten med de erfaringene du tydeligvis har...), det er jeg bare ikke med på...
OG - i den tråden syns jeg så langt fra at folk var for kjappe med å konstatere at barnevernet bør kontaktes, for i mine øyne er det snakk om en form for omsorgssvikt. Og i mine øyne bør ALLE slike tilfeller meldes fra til barnevernet om! En kan ikke engasjere seg for mye når det gjelder et barns beste!!

ja jeg er vel enig i det. sånn som vi har lest det, men er ikke sikkert historien til linntendo er 100%riktig.. man vet jo aldri ! hehe som jeg så noen andre skrev her.. det er jo bare hun og mor til barnet som vet hva som er sant [:D][:D]

Jeg har personlig erfart hvordan bv fungerer, og det trenger OVERHODE ikke å være til barnets beste alltid. 

ORIGINAL: *Schmoopy*

Du er 16 år og gravid?

Sorry me, men etter det du skriver her, så virker du totalt umoden, så jeg må innrømme (uten å kjenne deg) at jeg kan skjønne om de ønsker å følge deg opp).

Om du har blitt skilt fra foreldrene dine, mener du virkelig da at det var uten grunn? At du ville hatt et bedre liv der du ble tatt vekk fra?

HAHAHHAHA nei jeg er 20, har ei datter fra før, samboer å er gravid på ny. jeg har en totalt forstyrra tankegang.. ikke noe annet som feiler meg ! [:D][:D][:D]

ORIGINAL: Alexandra82

Ja men...hæææ???

hehehhe [:D]
jeg sier, jeg vet om en del barn som har hatt foreldre som drikker, å i den forbindelse hvnet innenfor barneværnet å fått bra hjelp, å er taknemlig for at de har fått hjelp

men jeg har IKKE vært borti at noen andre har fått hjelp fra barneværnet. å jeg mener at det er en snodi ting, fordi det er ikke bare barn med foreldre med alkoholproblmer som skal få rett hjel

Mener du da at BV har gitt blaffen i dem, eller at de har gjort vondt verre? Er alle disse barna virkelig sikre på at de ville hatt det bedre hos foreldrene?
Husk at barnets første instinkt er å beskytte foreldrene - utallige barn som er utsatt for omsorgssvikt eller blir mishandlet forklarer at "det er ikke mammas feil, det er jeg som er så slem at hun blir sliten og sinna"...
Det er ikke sikkert at en seksåring innser hvor store problemer h*n kommer til å få om ting fortsetter i samme retning, og at det derfor synes det er helt unødvendig å flytte vekk fra mamma og pappa - selv om bekymrede voksne rundt omkring kanskje puster lettet ut fordi h*n nå har en SJANSE? [8|]

Kan vi ikke bare være enige om at vi -alle- vil barnets beste, og det eneste vi skjendes om er hvordan man skal gå fram for å komme til dette resultatet?

Som lærer har jeg enda til gode å både oppleve og høre om saker der barnevernet har gjort grove feil. Det er MYE mer vanlig (og fatalt) når folk i barnets miljø IKKE rapporterer tydelige signal på omsorgssvikt. Det som ofte skjer, er at barnet til slutt fungerer så dårlig i mange sammenhenger, at man ikke KAN lukke øynene lenger. DA stilles det gjerne store spørsmålstegn til at ikke noe er gjort før.

Og når bv får en bekymringsmelding, har de et visst antall uker på å gjøre undersøkelser. Dersom bekymringene var grunnløse, så trekker de seg ut igjen. Hvis ikke, så setter de inn nødvendige hjelpetiltak. Omsorgsovertakelse er siste utvei. Det er kun ved beviselige GROVE omsorgssvikt at barna blir hentet ut av hjemmet.

Back
Topp