80% vs 100% foreldrepenger

HappyMom**

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Jeg har allerede begynt å planlegge permisjonstiden mht arbeidsplassen min. Sånn jeg har forstått det vil det totalsett alltid lønne seg å ta 100% utbetaling og heller spare opp til ulønna permisjon. Er dette deres erfaring? Om vi gjør det sånn kommer jeg til å ta ut 3 mnd ulønna+4 uker ferie. Jeg har snakket med NAV, men noen ganger spriker det veldig ift teori og praksis!

Skal ta 100% i 39 uker + 5 uker ferie. Far tar 10 uker og jeg tar noen ulønnede uker sammen med han og før barnehagestart :-) Fortsetter kun 50% i jobb høsten 2017, så får en myk overgang :-)

100% skal visst lønne seg ifht mest utbetalt totalt.

Mener å ha lest/hørt at når man går ut i ulønnet permisjon mister man retten til ett eller annet etter så så lang tid...kanskje d var sykepenger? (Eller noe annet...d bør hvertfall sjekkes ut tenker jeg:))

Mener å ha lest/hørt at når man går ut i ulønnet permisjon mister man retten til ett eller annet etter så så lang tid...kanskje d var sykepenger? (Eller noe annet...d bør hvertfall sjekkes ut tenker jeg:))

Ja man begynner på "nytt" ifht sykepenger :-)

For oss lønnet det seg å ta 80%, for vi hadde ikke klart å spare opp flere månedslønner under permisjonen, til tross for en helt vanlig økonomi.
Vi ville uansett gjøre det som ga oss mest tid, og det var 80%. :)

Jeg kjenner flere som har fått en smell når permisjonen er over, og de brått må tilbake på jobb igjen fordi de ikke hadde fått spart opp nok.

Vi tar 80%. Min personlige mening er at tid med lille er mer verdt enn penger. Bare jeg vet at vi klarer å betale det som skal betales, er det ikke så nøye om vi ikke kan ta oss råd til det lille ekstra akuratt dette året.

Jeg tok 100% sist, og ulønna. Denne gangen tror jeg det blir 80%. + 10 uker ferie.
Mulig litt delvis ulønna etterpå.
Vil være hjemme lengst mulig med lille. Og redselen for å miste retten til sykepenger gjør at jeg ikke tørr noe annet.

Jeg er flink til å spare, så hadde klart ulønna perm, men sykepengredselen gjør det sånn at vi ikke tar sjansen. ... Tror jeg.......

Jeg tar 100% lønn og ingen ulønnet permisjon. Jeg og mannen fordeler permisjonen ca 50/50. Vi kommer fint rundt til neste sommerferie, og mini kan starte i bhg når han har fylt et år.

Sist hadde jeg 3 uker mamma perm og 1 uke ulønnet perm PR mnd og vi hadde 100% uttak. Etter perioden var over gikk jeg på ulønnet permisjon frem til gutten vår var 2 år og 2 mnd da han startet i barnehagen og jeg gikk tilbake på jobb.

Om man velger å gå hjemme ekstra (ulønnet) med barnet hjemme så får man utbet 6000kr mnd i kontantstøtte fra babi er 13 mnd til de fyller 2 år.

Vi var heldige med timingen av boligkjøp før vi fødte første mann og valgte å kjøpe en bolig som vi begge likte godt og viste vi ville få en god økonomi med i stede for å kjøre på med 1 mill ekstra i lån og få lite romslig økonomi.

En annen ting man også kan gjøre er å kutte ned på sparing når man er i perm. Du merker fort at du har inntekt igjen etter perm og kan da heller spare mer de første mnd'ene i jobb for å dekke opp det som ikke ble spart mens man hadde ulønnet perm.

Ellers vil jeg anbefale alle å se over renta på huslån (og evt billån), vurdere å skifte forsikringsselskap og se over mobil abonnement. Til og med strømmen kan det være penger å spare på om man sitter med et "dårlig tilbud" PR i dag.

Og sist men ikke minst - handle inn stort en gang PR uke ❤️ Å kose seg med å handle inn mat er noe man slutter med etter man får barn :D Ble i hverfall sånn her ;)

Jeg glemte å neven barnetrygden - der er det veldig forskjellig hva folk gjør.

Er det rom for det så spar den. Barna kan ha god nytte av den senere, eller om det på et senere tidspunkt skulle bli så ille økonomisk at man bør bruke pengene på f eks bolig eller lignende for å opprettholde god økonomi som ikke påvirker barnet (barna) så gjør det ❤️

Alt vi foreldre gjør for disse barna som vi elsker så høyt for at de skal ha det best mulig ❤️

Jeg lurer også på litt ang dette, men jeg tror ikke 100% og ulønnet vil lønne seg for meg pga at NAV utbetaler bare lønn opp til 6G (og arbeidsplassen dekker bare opp til 7G har de sagt til meg). Det betyr vel at all lønn over der går tapt? Isåfall må jeg gå for 80%, for vi vil uansett ha lengst mulig tid hjemme før bhg start.

Opptjeningstid for å ha rett på sykepenger er 4 uker. Ulønnet permisjon kan derfor være risikabelt om en skulle bli syk. Jeg hadde aldri våget, men mange som tar ulønnet perm.

(Bare som en utdypning av det du sier) Hvis man har råd til å tape max 4 uker med sykepenger er det ikke noe problem. Hvis man blir sykemeldt når man er i ulønnet perm taper man jo ingenting - for i ulønnet permisjon tjener man jo uansett ingenting. :) Hvis man blir sykemeldt rett før man skal begynne å jobbe (altså rett før det er AVTALT at ulønnet permisjon går ut) vil man gå 4 uker uten sykepenger/lønn, men etter 4 uker (altså 4 uker etter man skulle ha begynt å jobbe) vil man ha vanlig rett på sykepenger igjen. Opptjeningstiden begynner altså å løpe så snart man skulle ha begynt å jobbe igjen etter ulønnet perm - man må ikke vente til man er "frisk". Så det er det viktigste å være obs på, at man ved ulønnet perm i verste fall bør beregne å ha råd til å gå 1 måned mer enn planlagt uten penger, hvis man skulle være så uheldig å bli syk. Aner man en fare for at man kan bli sykemeldt kan det kanskje være lurt å gå for 80%.

Jeg lurer også på litt ang dette, men jeg tror ikke 100% og ulønnet vil lønne seg for meg pga at NAV utbetaler bare lønn opp til 6G (og arbeidsplassen dekker bare opp til 7G har de sagt til meg). Det betyr vel at all lønn over der går tapt? Isåfall må jeg gå for 80%, for vi vil uansett ha lengst mulig tid hjemme før bhg start.

Jeg mener å ha hørt motsatt - at for de som tjener over 6G er det enda mer ulønnsomt med 80%. Husk at velger du 80% så er det 80% av 6G du får, ikke 80% av din vanlige lønn. Det er en av grunnene til at vi velger 100%, for 80% av 6G av mannens lønn har vi ikke råd til.

Jeg mener å ha hørt motsatt - at for de som tjener over 6G er det enda mer ulønnsomt med 80%. Husk at velger du 80% så er det 80% av 6G du får, ikke 80% av din vanlige lønn. Det er en av grunnene til at vi velger 100%, for 80% av 6G av mannens lønn har vi ikke råd til.

Dette var det NAV sa til meg også! At jo mer du tjener jo mer lønnsomt er det med 100%!

Tusen takk for alle svar! Målet vårt er å vente med bhg oppstart til vertfall januar 2018! Derfor kommer keg uansett til å ta it noe ulønna. Jeg kommer til å jobbe ca 50 % når jeg går ut i jobb igjen så jeg tror de 4 ukene skal gå bra om jeg skulle være så uheldig å trenge sykepenger. Økonomisk skal vi klare oss greit, men vil gjerne komme best mulig ut av det :-)

Ah, er det det ja, jeg trodde det var 80% av vanlig lønn. Hmm, får snakke med jobben. De dekker uansett en ekstra G, altså opp til 7G, men likevel.

1G er 90.068,- (pr. 1 mai 2015) :)

Ja da er det langt i fra noen fare her for jeg ligger langt under den 6G`n der :p
Når det gjelder mannen min så betalte arbeidsgiveren hans ut lønnen hans mens han var i perm sist og jeg tror ikke det er gjort noen endringer der så blir nok ikke rammet av 6G-grensa der heller. Takk og lov :D

Back
Topp