80% permisjon og feriepenger

Hurraaa

Forelsket i forumet
Hei :)

Hvis man har permisjon med 80% utbetaling, er det da riktig at det skal trekkes 20% av feriepengene?

Altså, vi som får barn i februar 2020, skal man kun få utbetalt 80% av opptjente feriepenger i juni 2020?

Jeg fikk barn i september 2017, og feriepengene 2018 ble jeg trukket 20%, fordi jeg hadde 80% lønn. Men jeg kan ikke fatte at det er riktig? Feriepengene er jo opptjent året før. Feriepengene i 2018 var jo opptjent jan-aug 100% lønn, og lønna fra sept-des var jo allerede da trukket 20% fra.

Noen som vet?
 
Du skal vel ha full utbetaling av feriepenger i 2020, da dette er penger du har opptjent i 2019:)??
 
Du skal vel ha full utbetaling av feriepenger i 2020, da dette er penger du har opptjent i 2019:)??
Ja, det er det jeg tenker også. Men forrige gang fikk jeg bare 80% av feriepengene mine, selv om det vsr opptjent året før.

Redd for å risikere det igjen, så skulle gjerne visst sikkert. :angelic:
 
Nei det høres litt rart ut at de kan gjøre dette . For som sagt dette er jo penger fra i år ?? Hmmmm
 
Du skal ha alle feriepengene, men for den tiden du er i permisjon beregnes den av lavere lønn.
Høres ut som det ble gjort en feil sist
 
Jeg og tenker det er gjort en feil. Feriepenger går av de opptjente midlene, ikke av hva du skal få utbetalt nå.
 
Det er feil, du skal såklart ha utbetalt ut fra hva du har tjent. Feriepengene er minimum 10,2 %av inntekt året før. Altså 10,2 av inntekten din 2017 utbetales som feriepenger i 2018. % kan være høyere med tariffavtale.
 
Det er feil, du skal såklart ha utbetalt ut fra hva du har tjent. Feriepengene er minimum 10,2 %av inntekt året før. Altså 10,2 av inntekten din 2017 utbetales som feriepenger i 2018. % kan være høyere med tariffavtale.
Ja, det er det jeg tenker også. Jeg vet jo nå hvir mye feriepenger jeg har opptjent. Så det er jo den samme summen jeg skal få i feriepenger i 2020 uavhengig om jeg tar 80% eller 100% permisjon?
 
Ja, det er det jeg tenker også. Jeg vet jo nå hvir mye feriepenger jeg har opptjent. Så det er jo den samme summen jeg skal få i feriepenger i 2020 uavhengig om jeg tar 80% eller 100% permisjon?
Ja. Kan jo ikke trekke av det
 
Ja, det er det jeg tenker også. Jeg vet jo nå hvir mye feriepenger jeg har opptjent. Så det er jo den samme summen jeg skal få i feriepenger i 2020 uavhengig om jeg tar 80% eller 100% permisjon?
Du skal ha 10,2 % av inntekten året før. Ikke heng deg så mye opp i hvor mange prosent du jobbet. Det året etter du har hatt 80 %permisjon så får du naturligvis lavere inntekt, og grunnlaget for feriepengene året etter er da lavere.

Men grunnlaget for feriepenger det året man er i permisjon er visst ulikt om man får penger fra nav eller fra arbeidsgiver. Tror ikke nav utbetaler feriepenger for hele perioden.
 
Back
Topp