80% foreldrepenger og skatt

mumsi

Flørter med forumet
Marsmagi 2025
Hei!
Vi planlegger å ta ut 80% foreldrepenger for å forlenge permisjonen. Dvs at jeg får vesentlig lavere inntekt dette året. Jeg regner med jeg da også må oppdatere skattekortet mitt ift hva jeg forventer å få utbetalt i foreldrepenger dette året?

Hei!
Vi planlegger å ta ut 80% foreldrepenger for å forlenge permisjonen. Dvs at jeg får vesentlig lavere inntekt dette året. Jeg regner med jeg da også må oppdatere skattekortet mitt ift hva jeg forventer å få utbetalt i foreldrepenger dette året?
Jeg testet litt på dette, og jeg får den samme tabellen med mindre inntekt, så da blir det riktig hver måned allikevel. Har man prosenttrekk er det nok greit å gjøre noen endringer.

Hei!
Jeg regnet ut ca. årslønn med 80% utbetaling i permisjon + 100% utbetaling ved ferie og avspasering før nyttårsskiftet, så nå ligger jeg inne med tabelltrekk. Da vil jeg bli trukket ut fra forventet totallønn hele året, med justering for de mnd jeg får utbetalt mindre.

F.eks. får jeg alltid lavere lønn i januar og februar (fordi turnustilleggene kommer som regel først i mars). Jeg får som alle andre høyere lønn når feriepengene kommer, og i desember når det er halv skatt.

Jeg følger alltid med ila året for å se om ting blir helt feil. Da justerer jeg skattekortet. Men dersom du justerer skattekortet ila året, vil du bli trukket prosent, og ikke tabell. Men det er ingen krise.

Jeg har lagt inn typ 6 uker permisjon, 1 uke ferie, 2 uker permisjon, 1 uke ferie, 5 uker permisjon, 1 uke ferie osv, fordi jeg vil at ferien skal treffe på de ukene jeg jobber dagvakter slik at jeg ikke taper turnustillegg. Dermed vil jeg på hver lønnsslipp få litt 100% utbetaling og litt 80% utbetaling. Veldig vanskelig å vite hva jeg får totalt pr. mnd. da. I tillegg venter jeg en liten (ukjent) lønnsøkning som skal etterbetales fra mai 2024 til februar 2025. Sannsynligheten for justering på skattekortet ila året er mao stor :laughing002

Hei!
Ja, jeg snakket med skatteetaten. Får jo lavere beløp utbetalt enn normal lønn. Mitt skattekort ble noen prosent lavere. La inn ant måneder med lønn (beløp) og antall måneder med foreldrebetaling beløp.

Back
Topp