Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg testet litt på dette, og jeg får den samme tabellen med mindre inntekt, så da blir det riktig hver måned allikevel. Har man prosenttrekk er det nok greit å gjøre noen endringer.Hei!
Vi planlegger å ta ut 80% foreldrepenger for å forlenge permisjonen. Dvs at jeg får vesentlig lavere inntekt dette året. Jeg regner med jeg da også må oppdatere skattekortet mitt ift hva jeg forventer å få utbetalt i foreldrepenger dette året?
Jeg regnet ut ca. årslønn med 80% utbetaling i permisjon + 100% utbetaling ved ferie og avspasering før nyttårsskiftet, så nå ligger jeg inne med tabelltrekk. Da vil jeg bli trukket ut fra forventet totallønn hele året, med justering for de mnd jeg får utbetalt mindre.Hei!
Vi planlegger å ta ut 80% foreldrepenger for å forlenge permisjonen. Dvs at jeg får vesentlig lavere inntekt dette året. Jeg regner med jeg da også må oppdatere skattekortet mitt ift hva jeg forventer å få utbetalt i foreldrepenger dette året?

Ja, jeg snakket med skatteetaten. Får jo lavere beløp utbetalt enn normal lønn. Mitt skattekort ble noen prosent lavere. La inn ant måneder med lønn (beløp) og antall måneder med foreldrebetaling beløp.Hei!
Men dette er jo smak og behag da! For oss er dette en fin løsning Personlig ville jeg heller da skattet mindre (i forhold til lønnsutbetalingene) og satt pengene inn på en høyrente-sparekonto hver mnd, da renten staten har for skattepengene de «passer på for deg» frem til neste år, som regel er veldig lav. Så at de skal holde på dine ekstra midler lønner seg egentlig ikke.Sniker fra april. Vi har valgt å beholde skattekortet etter en 100% lønn selv om vi skal ha 80% lønn i permisjonen. Årsaken til at vi velger dette er rett og slett fordi feriepengene året etter permisjon vil bli endel mindre enn vi er vant til, og ser da på skatt tilgode som ekstra feriesparingMen dette er jo smak og behag da! For oss er dette en fin løsning
![]()
Det er jeg helt med på, og det er også tatt med inn i vår beregningPersonlig ville jeg heller da skattet mindre (i forhold til lønnsutbetalingene) og satt pengene inn på en høyrente-sparekonto hver mnd, da renten staten har for skattepengene de «passer på for deg» frem til neste år, som regel er veldig lav. Så at de skal holde på dine ekstra midler lønner seg egentlig ikke.
Til vanlig, med 100% lønn, justerer jeg alltid skatten i oktober, slik at jeg i desember nesten ikke betaler skatt. Da kan jeg betale en ganske så stor sum ned på lånet, og dermed korte ned lånetiden, og/eller betale det inn til aksjesparefondet som har veldig god avkastning. (Men ikke sett feriepengesparing i fond, da det stort sett lønner seg ved langtidssparing).
Man kan la være å gjøre denne endringen, og bruke den store summen man får tilbake på skatten året etter til det samme, men da har du altså gått glipp av den gode avkastningen på fondet, de ev. høye rentene på sparekontoen, eller betalt mer i renter på lånet - i tiden frem til du får skattepengene tidlig på sommeren.
Men poenget var altså at det nok er mer lønnsomt å betale korrekt mengde skatt, og sette inn det dere ikke bruker/trenger hver mnd inn på en sparekonto slik at dere får bedre avkastning når ferien skal betales. Dessuten, ferie betales som regel en stund i forkant av at man har ferie, så da er det mer praktisk å ha pengene tilgjengelig på egen konto, enn å vente på at staten skal betale pengene dine tilbake til deg, med svært lav avkastning.