80 % eller 100 % ??

Qualitas

Forumet er livet
VIP
Jeg har et dilemma.. jeg klarer ikke velge mellom 80 og 100 % permisjonlønn[&:]

For en som har fast jobb og en jobb å gå tilbake til er jo 80 % ideelt for du får vært mest sammen med barnet ditt...

Men jeg hadde bare et vikariat som nå er gått ut, og er sykemeldt nå.. så jeg må jo søke på jobb på nytt etter permisjonen. Jeg må jo da begynne å søke i god tid før permisjonen er avsluttet, men har jo ingen garanti for at jeg skal få en jobb med en gang. Og det kan hende jeg må gå uten jobb en tid.. Da får jeg jo Dagpenger og det er ca 62 % av den lønnen jeg hadde i permisjonen.. altså 62 % av 80 % full lønn.. = IKKE MYE..[&o] Og jeg vet ikke om det er noe vi kommer til å greie oss på i mer enn max 1 md.

Såå.. hvis jeg hadde valgt 100 % lønn ville jeg fått mer dagpenger, MEN jeg måtte jo stått klar til å ut i jobb med en gang, og babyen er enda så liten..[&o] og antagelig ville jeg ikke fått barnehageplass når han var så liten.. og vet ikke hvor lett det er å få dagmamma heller....

Sååå... Hva gjør jeg??[&:]

100%

ORIGINAL: Lizzy_

100%

Hvorfor? Og hva gjør jeg hvis jeg ikke får barnehageplass pga alderen hans?

ORIGINAL: Hoppande TeltPlugg

100%.

Viss du då legge vekk litt kvar mnd (som f.eks 20%) å så tar ti veker ubetalt perm ettepå, så får du pengane som ved 100% å permisjonen som ved 80%..[;)]

Ja det virker faktisk som om det er eneste lure løsningen for oss... de andre er så risikable syns jeg..

Jeg har aldri hatt noe problem med å spare penger heller, så burde ikke være vanskelig!

Er det noen årstider det er vanskelig å få barnehageplass??

ORIGINAL: EricaJenta

100%

Du skal vel ha permisjonen din.... så han kan jo fint gå i bhg etter det[:)]

ORIGINAL: KL82

100%

men er ikke alle som tar inn barn før de er 1 år har jeg hørt..

100%.

Viss du då legge vekk litt kvar mnd (som f.eks 20%) å så tar ti veker ubetalt perm ettepå, så får du pengane som ved 100% å permisjonen som ved 80%..[;)]

Ja det virker faktisk som om det er eneste lure løsningen for oss... de andre er så risikable syns jeg..

Jeg har aldri hatt noe problem med å spare penger heller, så burde ikke være vanskelig!

Neeei, ikkje så eg veit.. Men ver i goood tid ute me søking så e du sikker[:)]

Hva er i goood tid?[:)]

100%

Har jeg aldri hørt før...Mine var 10 og 11 mnd når de begynte. Og jeg kjenner noen som hadde bhg plass til ungene når de var 8 mnd. Men kan  jo variere fra kommune til kommune...[:-]

ORIGINAL: bondekone

100%

vet der ungene mine går så har de unger som ikke er mer en 6mnd siden mor ikke hadde mulighet til å være hjemme lenger
er bare å se etter barnehager med småbarnsavdelinger

Desverre bor vi ikke sånn kjempe sentralt til, men får sjekke med barnehagen her vi bor.. er liksom ikke så mange å ta av.

jeg har hatt 80% hver gang,angrer ikke.Hadde tatt det igjen hvis det var ett alternativ.
Lengst mulig hjemme med nurket;)

ORIGINAL: bondekone

100%

vet der ungene mine går så har de unger som ikke er mer en 6mnd siden mor ikke hadde mulighet til å være hjemme lenger
er bare å se etter barnehager med småbarnsavdelinger

Desverre bor vi ikke sånn kjempe sentralt til, men får sjekke med barnehagen her vi bor.. er liksom ikke så mange å ta av.

Håper det ordner seg ihvertfall [:D]

100%

Jeg tenkte feil, jeg mente 80%lønn, men tenkte 100% fulltid med baby [:)]
Jeg valgte 80%lønn og vi har ikke hatt noe problem med det.

Men som noen under skrev, søk i god tid. Kommer helt all på hvor du bor!
Jeg søkte når David var 2 uker gammel - fikk avslag[8D] Noe særlig før det kan man ikke søke, må ha pers nummer[:)]

ORIGINAL: Elvir@

jeg har hatt 80% hver gang,angrer ikke.Hadde tatt det igjen hvis det var ett alternativ.
Lengst mulig hjemme med nurket;)

Selvfølgelig er det det, men når man ikke vet om man får jobb igjen og er avhengi av mer penger enn 62 % av 80 % full lønn så er det en stor risk..

Vil jo kunne forsørge barnet mitt også![:)]

Så tror nok det må bli 100 % på oss ja og heller sette av så jeg kan gå hjemme noen uker til.

100%.

Her kan man ikke regne med å få barnehageplass utenom i august (og kanskje september dersom man står på venteliste)

Jeg søkte når jenta mi var 13 dager.
Fikk ikke personnr før det...

Min "erfaring" etter hva jeg har hørt fra andre som har hatt 100% utbetaling (hadde 80% selv) så fikk de litt hetta når tiden for å gå tilbake i jobb kom. De jeg kjenner angret da for de syntes babyen da var alt for liten for å overlates til andre(dagmamma/barnehage)

ORIGINAL: Mor til 2 prinsesser

Min "erfaring" etter hva jeg har hørt fra andre som har hatt 100% utbetaling (hadde 80% selv) så fikk de litt hetta når tiden for å gå tilbake i jobb kom. De jeg kjenner angret da for de syntes babyen da var alt for liten for å overlates til andre(dagmamma/barnehage)

mulig det.. men viss det står mellom det og ikke å klare å forsørge barnet så er vel det den beste løsningen.. Mannen min har ingen utdanning enda så han får ikke så mye i lønn, derfor er vi avhengi av så mye som mulig av min lønn også

samme situasjon her,jeg er i permisjon nå,vikariatet mitt er gått ut og står uten jobb i april...tok 80% lønn med tanke på at jeg sikkert ikke får mini inn i barnehage før i august uansett (er født i mai)og ville jo seff være lengst hjemme med henne...det jeg har gjort er å skru opp skattetrekk slik at jeg får en god tel tilbake på skatten til sommeren+feriepenger og kontantstøtte skal vi nok klare oss...vurderer også å jobbe som dagmamma...vi får krysse fingrene:):)

Tror nok jeg har bestemt meg for 100 % lønn... Det blir jo nesten helt det samme som 80% fordi da kan jeg bare spare 20 % hver md og ta ut denna ulønnede permisjonen så får jeg like lang tid med lillegutten min[:)] Og skulle det være vanskelig å få jobb får jeg mye mer i dagpenger! Så syns den måten var vinn vinn for oss![:)]

Dagpengene regnes ut fra det beste av de tre siste årene så om du har tjent bra i år så er kan jo det være grunnlaget for dagpengene og da får du 62% av det du tjente i år og ikke 62% av 80%.

ORIGINAL: Juliejr

Dagpengene regnes ut fra det beste av de tre siste årene så om du har tjent bra i år så er kan jo det være grunnlaget for dagpengene og da får du 62% av det du tjente i år og ikke 62% av 80%.

var ikke det de sa på nav, var der å snakket med en rådgiver som var ekspert på dette. Hun sa jeg ville få høyere dagpenger hvis jeg tok 100 % lønn enn 80 %

Back
Topp