80 eller 100% ?

Rakosy

Elsker forumet
har dere tenkt på om dere skal søke 46uker på full stønad, eller 56uker på 80% stønad?

evt hvorfor har dere valgt hva?

Her tror jeg vi skal gå for 100% i 46 uker..
på fars uker utgjør forskjellen over 1000kr pr uke i.f.t 80%
for min del utgjør det bare 500kr ca pr uke..
også har vi jo begge 5 uker ferie å ta. så da blir det på en måte 56 uker allikvel.
og jeg går mest sannsynligvis tilbake over på dagpenger etter endt permisjon, om jeg ikke er forferdelig heldig å finner meg mer jobb...
også vi tenkt å ta ut gradert på noen av ukene til far.
for jeg har bare tenkt å ta ut 6 mnd perm fra jobben min 13% (3 fredager i mnd)
så da vil mannen ta perm på fredager fra august..
og når jeg har tatt alle ukene jeg kan ta, så tar han sin rest på slutten..

Vi tar 80%. Også tar jeg min ferie ut i mannens pappa perm sånn at vi får en laaaaaang sommerferie sammen alle fire. [:)]

Er den 13%-jobben den eneste jobben du har?
For i så fall har ikke far krav på fedrekvote... [8|]

Sakset fra NAV:
Dersom mor har arbeidet mindre enn halv stilling før fødselen, er:
tre uker før og seks uker etter fødselen forbeholdt mor.
ingen uker er forbeholdt [far}, dvs. du har heller ikke rett til fedrekvote.
37/47 uker er til valgfri fordeling mellom dere. Det stilles spesielle krav til mor når du skal ta ut foreldrepenger utover fedrekvoten, se nedenfor.

Går nok for 80% her..

Her blir det 100 % regner jeg med , og vet enda ikke om samboer har rett på permisjon. Skal få somlet oss til Nav denne eller neste uke for å høre.

Blir 80% her og.
Dagpenger regnes som normal inntekt....

Her blir det faktisk 100% denne gangen. Dette fordi mannen skal være hjemme fra august og utover mest sannsynlig. Da vil han ta det ut gradert og jobbe to kvelder i uken. Så da vil en av oss være hjemme bestandig og vi får forskøvet permen til over jul 2010.

jeg vil være lengst mulig hjemme med barnet mitt, så her blir det 80% Jeg bryr meg ikke om hvor mye mindre vi får i uka eller mnd. Det blir bare mindre penger og bruke på meg selv. Så tar jeg selvfølgelig ut 5uker ferie i tillegg.

For i så fall har ikke far krav på fedrekvote...

Jeg forstod det som at hun tok det ut som sånn... Hva heter det igjen???[8D][8|][8|] He he [:D]
Der kom tåka gitt [8D].....
Tidskonto !!!!! [:D][:D][:D][:D][:D]

Tror det blir 100% her....får mest penger på den måten.
Vi vurderer et utlandsopphold under pappapermen + noe av ferien så jeg kommer nok til å ta en del fri uten lønn og.
Har ikke lyst til at bebisen skal begynne i barnehage før han er 1,5 år hvertfall så går nok ikke fullt tilbake i jobb før den tid.

ORIGINAL: Minerva

For i så fall har ikke far krav på fedrekvote... [8|]

Sakset fra NAV:
Dersom mor har arbeidet mindre enn halv stilling før fødselen, er:
tre uker før og seks uker etter fødselen forbeholdt mor.
ingen uker er forbeholdt [far}, dvs. du har heller ikke rett til fedrekvote.
37/47 uker er til valgfri fordeling mellom dere. Det stilles spesielle krav til mor når du skal ta ut foreldrepenger utover fedrekvoten, se nedenfor.

har gått på sykepenger på en stillingsprosent på 64% (gjennomsnittelig utregning, p.g.a variabel arbeidsmengde)
og nå går jeg over på dagpenger itilegg til 13% stillingen.
så da utgjør nok % til at far har rett.
dessuten så har vi jo mulighet til å fordele nesten alle ukene mellom oss som vi selv vil...
så far vil så mange uker han vil av permisjonen, bortsett fra de 9 som er forbeholdt meg.[;)]

kommer til å ta 80 % men noen som vet om pappa kan dele opp fedrekvoten som han vil eller må ha ha alt sammenhengende??? Får snart ta en tur på nav vi og,, det er litt plundrete det der for mann minn er sjømann og er borte i 14 dager av gangen, så hjemme. Er så usikker på hvordan vi gjør det der med hans perm...

vi skal ha 80%. pappaen skal ha fri hver fredag fra januar-september.og jeg har fri hver tirsdag så da blir det barnehage 3 dager i uken[:)] og så skal pappaen ha ferie og pappaperm 1 uka vi kommer hjem fra sykehuset og juli/august[:)]

Blir nok 100% her.. Så jobbe litt lørdaga å i ferien slik ej dreg ut permisjonen til januar:) Pappan ska vertfall ha en dag i veka.. så då he han nåkre daga til gode til barnehagetilvenning osv i januar.

Planen er 100% lønn, og så spare de "ekstra" 20% vi får og søke om 3mnd ekstra permisjon av det.

Så skal vi spare 2000 i mnd (begynt i aug nå), sånn at jeg kan jobbe 50% eller no sånt fra permisjonslutt. Slik at vi får det til å gå opp med bhg til høsten 2011.

ORIGINAL: AMAF

ORIGINAL: McBaby

Vi tar 80%. Også tar jeg min ferie ut i mannens pappa perm sånn at vi får en laaaaaang sommerferie sammen alle fire. [:)]

Har du lyst til å skrive opp akkurat hvordan dere har tenkt det?
Vi tenkte at han skulle vente med å ta ut fedreperm i januar 2011.
Har ikke tenkt på at han kan ta den ut til sommeren..

Vi skal også ta 80%

Da gjør vi det slik:
Permisjonen begynner uke 53 i år og varer til og med uke 3 2011, altså 56 uker. Pappan tar 7 uker perm fra uke 31 til og med uke 37. Da tar jeg ut mine 5 uker med ferie( da har jeg jo feriepenger til å dekke det) og to uker ulønnet perm. Da er vi hjemme begge to sammen i 7 uker. Hvis mannen velger å ta ut ferie i tillegg til permisjonen da så blir det kansje 10 uker.
Så begynner jeg på jobb igjen 03. januar 2011, uke 1. Mannen har da perm i tre uker, uke 1-3. Da tar hann innkjøring med lillegutt i bhg sånn at han får en rolig start.
Selv om det politisk ukorrekt og "feil" med tanke på likestilling bla bla, så velger vi å gjøre det sånn at vi er hjemme sammen. Mannen min vil gjerne ha kvalitetstid med sønnen sin og tar ansvar, men for han ble det ikke rett å være alene hjemme. Han har ingen kompiser i samme situasjon, ingen barselgruppe eller noen å tilbringe tid med på samme måte som meg. Så da koser vi oss heller sammen og kansje reiser en lang tur til syden. [:)]

Ja dere kan begge ta ut ferie samtidig da forskyves permisjonen.

Her har sambo ymptet frempå at han ville synes at det er fint om jeg tar ut ferie litt i starten når han har permisjon, han vil ta alt ansvaret (våkenetter etc), jeg er egentlig veldig uenig i det da jeg mener at det vil være fint for han å finne sin egen rytme og måte å gjøre ting på, blir ikke det samme om jeg henger over skuldern hans hele tiden. og han skal ha sine 10 uker på slutten (hvis ikke mer) og da har han jo tilbrakt mye tid med barnet før den tid. Sommerferie, helger og kvelder.. Har også tenkt at når jeg starter i jobb igjen så jobber jeg 2-3 dager i uka og så jobber han 2-3 dager i uka, slik at det blir en litt myk overgang.
Ser for meg at vi må ta ut ulønnet perm etter dette da vi bor i Oslo og tviler på barnehage plass fra Januar av..

Vi er ikke i tvil: her blir det 56 uker med 80%. I tillegg får vi 7 uker fordi vi venter tvillinger. Jeg jobber som lærer og kommer til å ta ut permisjon uten lønn etter de nevnte ukene frem til skoleåret 2011/2012 starter. Da er tvillingene omtrent halvannet år.

Jeg er student og tar meg 1 års permisjon fra studiet, har ikke krav på annet engangsstønad og 44 ukers stipend fra lånekassen. Må få frosset attføringen min 1 år. Regner med at alt ordner seg[:D]

Back
Topp