80% eller 100% ???

Eiksi

Betatt av forumet

Etter å ha snakket med sjefen, som sier at jeg må levere inn permisjonssøknad etter ferien (i august en gang) har jeg tenkt mye på hvordan vi skal gjør det..

Jeg tenker at jeg tar ut 80% lønn, får da vær hjemme lengst mulig (ca oktober), så tar jeg ut feri i november å permisjon uten lønn i desember, slik at jeg blir hjemme ca 1 år. 

Men, hvilken lønn får jeg egentlig? Hvis jeg tar 100%, får jeg den utbetalingen jeg får i dag når jeg jobber? Å hvis jeg tar 80%, får jeg da 80% av den lønnne jeg har i dag.

Fatter ingenting av dette jeg :S

Den vordene pappaen vil ta ut ca. 1 dag i uka, hvor han har fri. Når og hvordan ordnes dette?

Hva er deres planer? 

Hei :-)

Velger du 100 % beregnes det ut fra inntekten du oppgir og kan vise at du har i dag eller har hatt de siste 6 mnd. Den KAN også beregnes av den lønnen du har hatt de siste 3 år..men min permisjon ble bergnet av daværende inntekt sist jeg søkte ;-) velger du 80 % får du 80 % prosent av lønnen din :-)

Er du uten jobb og går over på dagpenger etter perm anbefaler jeg å ta ut 100 % for du får 60 % av den inntekten du har hatt når dagpengene beregnes.

...Og permisjon i desember...?? Hvorfor ikke november og få halv skatt på lønn i desember..??

Velger du 80% må du husk at da må også far motta 80%. Velger du 100% utbetaling, får du mer utbetalt totalt, derfor blir det ofte anbefalt å velge 100% utbetaling, og heller legge av litt penger + å ta lenger permisjon. Jeg kommer nok til å velge 100% utbetaling og heller søke om litt lenger permisjon. Her skal far også ta en dag I uken, pga at Han er selvstendig næringsdrivende.

RAB skrev:
...Og permisjon i desember...?? Hvorfor ikke november og få halv skatt på lønn i desember..??

Oii :-s det hadde jeg ikke tenkt på!!! men hvis jeg tar ut ferien i desember, så går vel ikke det utover halv skatt?

Hvis far skal være hjemme en dag i uken blir det mindre utbetalt på deg for du får ikke den dagen far er hjemme.

CasiopeiA skrev:
 Hvis far skal være hjemme en dag i uken blir det mindre utbetalt på deg for du får ikke den dagen far er hjemme.

Far vil være hjemme en dag i uken etter jeg er ferdig i permisjon...

Vår økonomiske situasjon er noe uklar fra mars neste år. Bf har et vikariat som går ut da, og grunnet kommuneøkonomihelvette så er det lite sannsynlig at han kan fortsette, samme hvor bra jobb han gjør :(

Så vi tenker å ta ut 100% fordi jeg har veldig bra lønn (over 600') så da kan vi gjøre som dere foreslår, legge av det vi kan og heller forlenge permisjonen i etterkant om økonomien etterhvert taler for det igjen.

Vurderer også å søke om å få overført mine siste to ferie uker til neste år så jeg kan få dem med i permisjonstida, så får jeg litt til, da.

Kommer personlig til å velge 80% sånn som sist, siden nav er et sant helvette her i byen = vi får null hjelp og bare motgang. Så tar bare ut lengst mulig i stedet for å "tulle" frem og tilbake. Er jo så vidt vi fikk penger sist, fordi de hele tiden "manglet" papir vi hadde levert... Bah! Gruer meg til tårer til og begynne med det nav styret igjen!

Jeg velger 100% lønn og setter av penger så jeg kan være hjemme ut 2013. Taper en del tusen og når jeg alikevel skal ta ulønnet perm så lønner det seg jo å ta ut 100% lønn. Etter jul skal jeg jobbe 50% , så skal mannen ta sin perm de dagene jeg jobber. På den måten får vi permen til å rekke helt til bhg start høsten 2014.

Jeg kommer til å velge 100% lønn pga det som er nevnt lenger oppe her. Vi taper penger på å evt ta ut 80% lønn, så jeg velger heller å ta ut ulønnet permisjon etterpå. 
gjorde det med minstemann også og kom veldig godt utav det økonomisk siden jeg tok ekstravakter på kveldstid i den perioden jeg var i ulønnet permisjon.

Hvis jeg skal ta ut 100% å det tilsvarer ca den lønnen jeg har i dag, tror jeg aldri jeg klarer spare meg opp penger til å kunne ta ulønnet perm i 2 måneder. (samboer og jeg har ikke felles økonomi, og jeg er litt slik at jeg vil ikke basere meg så veldig på hans inntekt,) :) skal snakke med sjefen når hun er tilbake fra feri, kanskje jeg kan ta ekstravakter på kveld når jeg tar ulønnet perm :) det hadde hjelpt på :)

om du legger av 1000-2000kr hver mnd mens du har 100% lønn, så utgjør det en del på 10 mnd. Det funka veldig fint for oss. Om jeg skulle hatt 80% lønn, så ville det utgjort ca det samme tror jeg, bedre å spare de pengene på egen konto enn å miste dem :)

sommerfuglimagen skrev:
om du legger av 1000-2000kr hver mnd mens du har 100% lønn, så utgjør det en del på 10 mnd. Det funka veldig fint for oss. Om jeg skulle hatt 80% lønn, så ville det utgjort ca det samme tror jeg, bedre å spare de pengene på egen konto enn å miste dem :)

Det blir vel 8 mnd. Permisjon på 100%?

8? ja, på meg så, jeg tenker totalt for meg og mannen min jeg. Det blir jo 10 mnd/46 uker.
Poenget for meg er at vi blir hjemme med barnet iallefall til h*n er 1 år, forhåpentligvis kan vi ta permisjon helt til sommerferien 2014

sommerfuglimagen skrev:
8? ja, på meg så, jeg tenker totalt for meg og mannen min jeg. Det blir jo 10 mnd/46 uker.
Poenget for meg er at vi blir hjemme med barnet iallefall til h*n er 1 år, forhåpentligvis kan vi ta permisjon helt til sommerferien 2014

Kom på det etterpå at du tenkte totalt:-p hehe

Og så kan man jo legge på 5 ukers ferie der på de 47 ukene (om man har den 5. ferieuka, hvis ikke 4 uker).

allegodetinger...2? skrev:
Hvis jeg skal ta ut 100% å det tilsvarer ca den lønnen jeg har i dag, tror jeg aldri jeg klarer spare meg opp penger til å kunne ta ulønnet perm i 2 måneder. (samboer og jeg har ikke felles økonomi, og jeg er litt slik at jeg vil ikke basere meg så veldig på hans inntekt,) :) skal snakke med sjefen når hun er tilbake fra feri, kanskje jeg kan ta ekstravakter på kveld når jeg tar ulønnet perm :) det hadde hjelpt på :)

Du vil jo få mer utbetalt mer tilsammen når du velger kort perm i forhold til når du velger lang perm. Ergo du taper mer på å velge 80% sånn alt i alt. Du kan jo bare regne ut hvor mye du vil få i 80% og sette av de pengene du vil få ekstra ved å velge 100% lønn. Det man bare skal vite da et at man må jobbe 4 uker for å opparbeide seg sykepenger/ sykt barn dager osv når man da begynner å jobbe igjen. Vet mange ikke vil pga det, men ungen kan jo ikke være alene hjemme heller, så da er det den beste løsningen for oss.

Back
Topp