80 eller 100% permisjon?

Frk.meg

Betatt av forumet
Hva skal dere velge? Og hvorfor? Synes dette er vanskelig. Og hvor mange uker må pappaen ha nå?

Vi skal ta 100%, med 49 uker permisjon. Far må ha 14 uker, men her skal han ha 20 uker, så han tar da 6 uker av fellesperioden. Han skal ha permisjonen gradert - 2 dager i uken fram til barnehagestart i august 2015 :-)

100% lønn på 49 uker. Kan hende det blir noen få uker uten lønn her på meg, men skal legge av de mnd jeg er hjemme slik at vi har til de ukene uten lønn. Tar 100% lønn slik at ikke pappan taper noe de ukene han er hjemme. Her tar pappan de ukene som er beregnet på han om det blir 14 slik det er lovbestemt med barn født før 1 juli eller hvvid denne kommer etter termin og etter 1 juli blir det bare 10 uker på pappan siden det skal komme noen lovendringer, men venter til nav har lakt ut dette. Dette har babyverden skrevet en artikkel om på denne siden: http://www.babyverden.no/Gravid/Ret...dium=email&utm_campaign=BVN14W02&T=5590762840
Så får se nermere hva som skjer men 100% lønn på 49 uker blir det siden jeg har en del ferie til gode. 1 uke og 2 dager fra 2013, 5 uker fra 2014 og 5 uker i 2015 som skal avvikles. Ferien fra 2013 blir avviklet i 2014, og 2014 ferien blir enten avviklet før jul 2014 eller først på 2015... Må bare avtale litt med arbeidsgiver også :)

Her blir det 100% lønn. Mannen skal ha 14 uker. Så blir det nok til at han tar litt ulønna permisjon, sånn at vi har noen som kan være hjemme fram til barnehagestart i august.

Vi har hatt dette med de to andre også. For min del så holder det. Jeg trenger å komme meg tilbake i jobb, samtidig som 49 uker permisjon i tillegg til ferie, gjør at babyen får vært hjemme til den er godt over året.

Vi skal også ha 100%. Har ledt overalt at det lønner seg, men har egentlig aldri satt meg helt inn i hvorfor.
Jeg har termin 26. Juni, og regner med at jeg går over og hun kommer etter 1.Juli. Har derfor gitt far 12 uker foreløpig. Tar ca 3 uker ulønnet permisjon og 2 uker ferie før far begynner på sin permisjon, så da satser jeg på å være ferdig med amming til da. Hadde problemer med pumpingen sist, så da var det litt håpløst å skulle jobbe etter 6 mnd.
Har også tatt ut 3 uker ferie i fellesferien slik at vi får en ferie sammen alle sammen også (når barnehagen er stengt).
Passer ganske perfekt egentlig:)

Jeg er student, og skal etter planen fortsette studiene i august (fleksibel studietid som er nett-og samlingsbasert), så her skal pappaen overta hele foreldrepermisjonen. Han skal ta 80%, rett og slett fordi vi ikke har råd til mer ettersom jeg er student.

100% og evt ulønnet perm etterpå. Skal ha gradert perm underveis (jobbe en dag i uka fra høsten), permen blir uansett litt skjøvet på mht antall uker. Eldstemann begynte i barnehagen da han var 1.år og 8mnd. Synes det var perfekt, så blir nok rundt der med veslesnuppa og.

Hva skal dere velge? Og hvorfor? Synes dette er vanskelig. Og hvor mange uker må pappaen ha nå?
Dersom far kun skal ha sine tildelte 14 uker, så lønner det seg med 100% og heller spare opp penger og deretter ta ut ulønnet permisjon mot slutten. Dette fordi far ofte tjener mer og det å tape 20% av hans lønn utgjør en del. mors permisjon går "opp i opp".

Dersom han skal ha mer permisjon må det regnes ytterligere på det.

Husk at arbeidsgiver ofte kun kan overføre noen feriedager fra ett år til et annet. Derfor kommer jeg til å ta ut 4 uker + 2 dager denne sommerferien og overføre 3 dager til neste år. Etter endt permisjon i 2015 tar jeg ut 5 uker og 3 dager. Da får vi mest ut av permisjonen.

Husk at arbeidsgiver ofte kun kan overføre noen feriedager fra ett år til et annet. Derfor kommer jeg til å ta ut 4 uker + 2 dager denne sommerferien og overføre 3 dager til neste år. Etter endt permisjon i 2015 tar jeg ut 5 uker og 3 dager. Da får vi mest ut av permisjonen.

Hvis man er sykemeldt eller ute i permisjon kan man med arbeidsmiljøloven i hånd overføre ferie uten og søke om det fra ett år til ett annet. Eneste er at man kan ikke overføre ferie 2 år tilbake i tid. Jeg har 1 uke og 2 dager fra 13 dette må jeg ta ut i permisjonen i 14 ellers mister jeg den. Ferien fra 14 tar jeg ut i 15 og 15 ferien tar jeg i 15 da pappan har tatt sine uker for etter mine beregninger er vi da kommet frem til sommeren 15 :) Jeg skulle avvikle restferien for 2013 i november/ desember men var da 100% sykemeldt pga ekstrem svangerskapskvalme, så dette ble da undersøkt med lønn og personalkontoret og de fortalte reglene :)

Tar ut 80%, så fire uker ferie.. Når det nærmer seg er det fare for at vi søker perm uten lønn ei stund! Så blir det sommerferie, pappaperm og antagelig barnehage på jenta ;) må prøve å få strekt det ut lengst mulig :)

Anbefaler foreldrepengekalkulatoren som en god veiledning i forhold til hva man evt. taper på 80% vs 100% :)
Vi tjener ca. likt og det ser ut som at vi taper 13-14.000 ved å velge 80%.

Vi velger nok 100% hvor jeg tar sammenhengende mødrekvoten + fellesdelen, men usikkert foreløpig om far skal ta gradert uttak eller om han skal ha sammenhengende 14 uker. Hvis det blir sistnevnte så skal jeg ta noen uker med ulønnet permisjon, og med ferie for 2014 + 2015, så strekker vi det fint til barnehagestart :)

Vi skal ta 100%, med 49 uker permisjon. Far må ha 14 uker, men her skal han ha 20 uker, så han tar da 6 uker av fellesperioden. Han skal ha permisjonen gradert - 2 dager i uken fram til barnehagestart i august 2015 :-)

Hur gör ni med de andra dagarna när han har gradert permisjon 2 dgr i veckan?
Har du också gradert?

Det som er når far tar av fellesperioden er det krav til at mor gjør noe på fulltid såvidt jeg har forstått. Jeg er fulltidsstudent på 2.året og går tilbake til studiene i mars 2015 og fortsetter på 2.året. Men det eneste jeg blir å mangle fra 2.året er en eksamen som er i juni. Men jeg er fulltidsstudent uansett. Så jeg er hjemme og "studerer" og blir å jobbe 1-2 dager på deltidsjobben min. Han tar av fellesperioden fordi han får maksbeløpet som NAV betaler ut fordi han tjener så godt, 2000,- dagen.

Hvis man er sykemeldt eller ute i permisjon kan man med arbeidsmiljøloven i hånd overføre ferie uten og søke om det fra ett år til ett annet. Eneste er at man kan ikke overføre ferie 2 år tilbake i tid. Jeg har 1 uke og 2 dager fra 13 dette må jeg ta ut i permisjonen i 14 ellers mister jeg den. Ferien fra 14 tar jeg ut i 15 og 15 ferien tar jeg i 15 da pappan har tatt sine uker for etter mine beregninger er vi da kommet frem til sommeren 15 :) Jeg skulle avvikle restferien for 2013 i november/ desember men var da 100% sykemeldt pga ekstrem svangerskapskvalme, så dette ble da undersøkt med lønn og personalkontoret og de fortalte reglene :)
Men man får kun 4+2 dersom man tar ut maks ferie og baker den inn i permisjonen.

Men man får kun 4+2 dersom man tar ut maks ferie og baker den inn i permisjonen.
Ikke da kommunen forskutterer lønnen, bare hvis jeg hadde fått den direkte fra nav.... Heldig vis kommuneansatt og de forskutterer alt, så får full opptjening av feriepenger ved sykemelding og av svangerskapspenger :)

100% lønn pluss totalt 14 ukers betalt ferie fordelt på oss dersom vi trenger dette. Ikke bestemt hvem som skal ta hvor mye siden jeg jobber privat og ikke vet om arbeidsgiver dekker full lønn mens mannens arbeidsplass garantert gjør det da dette er statlig organ.

100% lønn.. Skal spare så mye vi kan så skal jeg være hjemme uten lønn så lenge jeg kan etter endt permisjon, håper veeldig på 2-3 mnd elstra :))

Vi går nok for 100% lønn i 49 uker. Så tar jeg 4 uker ferie i løpet av dette året og 5 uker neste år, også tar evt. mannen noen ferie uker mot slutten av sin perm og, så går det fint opp med å sende barn i barnehagen i august.

Vi ønsker og å starte barnehagelivet til barnet med litt kortere dager og uker, så tanken ved å jobbe mindre eller ta ulønnet perm et ekstra halvår. Ellers jobber min mann offshore, så han vil og ha endel fritid da han er 2 uker på og 4 uker av!

Men tror det blir det beste. Vi taper 30 000kr på å gå for 80% lønn fremfor 100% med tanke på lønnen til min mann og at han og må gå på 80% lønn!

Back
Topp