Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Hva valgte dere?
Dere som tok 100%, begynte barnet i bhg, eller hadde noen andre som passet barnet etter permisjon? Eller var det noen som hadde råd til ulønnet permisjon etterpå?
Vet ikke helt hva som lønner seg å gjøre. Vanskelig å bestemme meg.
Vi har tatt 100%, så 3 mnd ulønnet :) tjener mer på det enn 80% . Håper på å få ho i barnehage når eg begynner i jobb igjen i februar, da har ho bikket 10 mnd :)
tilsammen i løpet av 1 år tjener du mer penger ved å få 100% lønn i 10 mnd enn 80%lønn i 12 mnd. så da lønner det seg økonomisk å få 100% lønn og spare 20% av pengene til å bruke de siste månedene du ikke får noe utbetalt (ulønnet permisjon).
første gang valgte jeg 80% lønn + at jeg tok noen mnd ulønnet permisjon, men ved neste permisjon forstod jeg at dette ikke var lønnsomt og tok 100% lønn og kortere permisjon. Satte heller av litt til tiden etterpå.
Hvis man skal tilbake på jobb rett etter permisjonen er det nok lurt å velge 80% lønn og ta flest mulig uker, men økonomisk tjener man på å velge færre uker og full lønn.
Men velger man å ta ulønnet permisjon etter permisjonen er det viktig å huske på at man må tjene inn sykepengerettigheter og slikt når man kommer tilbake. Dette slipper man om man kommer rett fra permisjon. Men har man uansett bestemt seg for å forlenge permisjonen ville jeg valgt full lønn.
(nå er det en stund siden jeg har hatt permisjon, men tror ikke det er noen forandringer på akuratt dette)
Med førstemann tok vi 80 % lønn, og hadde dagmamma fra permslutt. Ho var da 11 mnd!! Veldig tidlig syns vi begge to, men det vi hadde råd til da..
Med andremann tok vi 100 % lønn, og min mann tok ulønnet permisjon i 8 mnd etterpå. Da hadde vi spart oss opp penger, noe vi ikke hadde sjangs til med førstemann..
Var gullverdt, og ville gjort det slik om det hadde blitt aktuelt
jeg skal ta 80% lønn og 100% perm, har bare 50% stilling allikevel så vi gjør det sånn..
når min permisjon er over, tar jeg 4 uker ulønna ferie som jeg har overført fra i år, så tar jeg 5 uker lønnet ferie for 2013 og så litt ulønna permisjon før far begynner sin graderte permisjon. Da begynner jeg i redusert stilling og vi kan utsette barnehagestart til januar 2014.
Den eneste grunnen til at vi greier dette med gode økonomiske marginer er at mannen nettopp har fått ny jobb med et durabelig lønnshopp, samt at vi vil få 5000 i mnd i kontantstøtte fra hun er 13 mnd til hun begynner i bhg...
Vi valgte 80% lønn sist, og glad er jeg for det. Ble sykmeldt etter noen uker pga bekkenplager som aldri gav seg etter fødsel. Vi velger 80% lønn nå også, fordi jeg ikke tar sjansen på noe ulønnet og miste sykepengerettigheter. Vet ikke hva som skjer etter denne fødselen. Dessuten mistet jeg så mye av permisjonen sist i smerter og plager etter nesten totalruptur at denne gangen vil jeg prøve å få kost meg i permisjon. Og da vil jeg ha like lang perm som med førstemann for å kunne "ta igjen tapt tid".
Vi valgte 100 % lønn. Tror det skal lønne seg økonomisk (altså man får mer utbetalt totalt, om det ikke er så alvorlig mange tusener). Her har jeg ulønnet permisjon i ca.6 mndr før jeg begynner litt i jobb til sommeren. Når jeg begynner i jobb tar mannen halvparten av sin permisjon, og etter det skal mamma/svigermor passe guttungen når jeg jobber dag (på kveldstid er jo mannen hjemme).
Vi valgte 100% lønn. Da var snuppa 9 mnd og begynte i bhg. Ja, det var fryktelig tidlig, men snuppa vår elsker barnehagen og har alltid synes det var gøy å være der. Aldri opplevd at hun har gråtet når jeg har levert henne.
Nå tenker jeg at vi må velge det samme og at jeg må ta litt ulønnet permisjon (siden sambo kommer til å tjene mest av oss).
Det lønner seg mest med 100%, og være strukturert nok til å legge av penger for så å ta ulønnet permisjon etterpå.
Jeg tok 100% med førstemann, og angret bittert. Det var ikke lett å legge av de pengene, og det var grusomt å begynne å jobbe da han var 9 mnd.
Denne gangen har jeg valgt 80%. Det koster litt, men er verdt det for å få de ukene med ekstra permisjon. I tillegg blir dette barnet født slik at vi enklere kan utsette barnehagestarten frem til august 2013 (da hun er 16 mnd) med litt feriedager og ulønnet perm.
tok 80% lønn, tapte ca 700 kroner i mnd sammenlignet med å ha valgt 100% lønn og satt av penger selv. Men vi er så ustrukturerte, at vi aldri hadde klart å sette av penger, så derfor tok vi heller det tapet.