80- eller 100% permisjon???

Dere som sier dere tjener mye på 100% i stedet for 80%, - kan dere si hvor mye det er snakk om?? Når jeg regnet på det hadde jeg vel regnet med en bedre fortjeneste enn det vi kom frem til med våre tall :)) Men  "mye" er jo et relativt begrep :))

Ra2 skrev:
Dere som sier dere tjener mye på 100% i stedet for 80%, - kan dere si hvor mye det er snakk om?? Når jeg regnet på det hadde jeg vel regnet med en bedre fortjeneste enn det vi kom frem til med våre tall :)) Men  "mye" er jo et relativt begrep :))

Ja, det hadde vært flott om man kunne få et sånn ca tall som gjør det såpass ulønnsomt å ta 80% :)

Heia:) det er helt individuelt hvor mye du tjener på det, det kommer ann på hva man tjener! Det du gjør er å regne ut begge altarnativene: 80%= 57 altså 14 måneder. Gang da 14 med din 80 % månedslønn. 100%= 47 altså 12 måneder. Gang da 12 med din månedslønn (100% lønn) Da vil dere se hvor mye dere får utbetalt på den ene eller andre måten! Å hvilken forskjell det utgjør:) Jeg har selv valgt å ta ut 100% lønn i 47 uker! Jeg får da 7000kr mer utbetalt tilsammen enn om jeg hadde tatt ut 80%. Det man må huske på om man tar ut ulønnet permisjon er at man da får mindre feriepengegrunnlag:)

Jeg har forhørt meg litt med Nav, og har skjønt det på de at jeg kan alltids søke om dagpenger om jeg skulle velge 100% permisjon, og ikke får jobb med det første, eller om jeg velger å gå hjemme litt ekstra.
Jeg "taper" 16000 kr på de 10 ukene som er differansen mellom 80- 100% permisjon.Men jeg syns egentlig at det går litt opp i opp. Om jeg skal velge 100% må jeg jo uansett holde av penger hvis jeg skulle ønske å gå litt lenger hjemme. Så hva er forskjellen da? Det blir vel i såfall om jeg skulle føle for å gå hjemme litt lenger, og å søke om dagpenger. For da har man et bedre snitt å regne de pengene etter. 

Jeg har også hørt at om man blir syk og velger å sykmelde seg så er det gunstigere å ta ut 100% permisjon, ettersom man har et bedre snitt.
Mange ting å ta med i betraktning...

Men som jeg sa til min samboer...det er jo barnet som kommer først. Ikke pengene. Har ikke lyst til å satse på at alt ordner seg i mellomtiden, og at vi får barnehageplass i des 2012/ jan 2013. Ikke at mars 2013 hjelper, men da har vi som foreldre gått lengst mulig hjemme før vi må tenke på å sette henne bort. I verste fall har man jo også kontantstøtten. Det sammen med dagpenger må jo fungere over en periode..

Vi valgte 100% Er studenter begge to uten særlig obligatoriske timer og begge har bare ca 20 % stilling, så vi tok bare den som lønnte seg mest for oss begge rett og slett:)

Ra2 skrev:

Vi "tjener" 14.000 på å ta 100% i steden for 80%.

Loulou skrev:

Ra2 skrev:

Vi "tjener" 14.000 på å ta 100% i steden for 80%.

Ja, DA skjønner jeg dere godt. Det er jo mye penger :))

Skal ha 100 % her, og satsar på å legge av litt kvar månad i tilfelle mangel på barnehageplass.

Kontantstøtta blir jo auka litt til hausten, så då kan det jo kanskje bli gjennomførbart å leve nokre månader på ei inntekt, oppsparte midlar og kontantstøtte/barnetrygd...(samt redusere utgifter til eit minimum...)

Det er en liten skilnad på 80 og 100%, men den er nesten ubetydelig for de fleste. For dere som regner ut 6000 i differanse, så er det før skatt...så si at det reelt er ca 4000 kr på et år. Dette gjelder også kun dersom det er nav som betaler fødselspengene. For min del er det arbeidsgiver som utbetaler og så får de penger fra nav. Dvs at jeg for 80 eller 100 % av hele lønna mi, og er ikke begrenset av maks beløpet til nav.

I tillegg er det jo greit å tenke på hvor flink du selv er til å spare, hvor lang permisjon du ønsker og evt andre faktorer.

Sist ble det 100% og 4 mnd ulønnet. Denne gangen blir det 80 %, med totalt 1,5 år permisjon. Så blir nok litt ulønnet denne gangen også :)

Slik jeg ser det...ingen fasit! Ta et kjapt regnestykke og velg det som passer dere best :)

Love Life skrev:
Det er en liten skilnad på 80 og 100%, men den er nesten ubetydelig for de fleste. For dere som regner ut 6000 i differanse, så er det før skatt...så si at det reelt er ca 4000 kr på et år. Dette gjelder også kun dersom det er nav som betaler fødselspengene. For min del er det arbeidsgiver som utbetaler og så får de penger fra nav. Dvs at jeg for 80 eller 100 % av hele lønna mi, og er ikke begrenset av maks beløpet til nav.

I tillegg er det jo greit å tenke på hvor flink du selv er til å spare, hvor lang permisjon du ønsker og evt andre faktorer.

Sist ble det 100% og 4 mnd ulønnet. Denne gangen blir det 80 %, med totalt 1,5 år permisjon. Så blir nok litt ulønnet denne gangen også :)

Slik jeg ser det...ingen fasit! Ta et kjapt regnestykke og velg det som passer dere best :)

Ja, det var det jeg regnet med at når man tok skatten med i regnestykket var det ikke mye å skryte av. Er forsåvidt flink å spare, men her har vi til slutt landa på 80%  Har også planer om å være hjemme med ungen til barnehagestart aug 2013. Planen er at jeg skal begynne i 50% jobb etter permisjonen. Sambo skal da ta 50% permisjon og 50% jobb. Permisjonen hans vil da vare til begynnelsen av juni 2013. Så blir det litt triksing og miksing for å "komme helt i mål" med medio august 2013. (ferie, avspasering, besteforeldre ;))

Det som er viktig å huske på når dere velger 100% eller 80% velger dere også dekning for far når han er i permisjon. Har dere valgt 80% får han utbetalt 80% av sin lønn i 12 uker. men hvis dere velger 100 får han utbetalt 100% av sin lønn. Så uansett hvordan man snur og vender på det vil det være mest lønnsomt med 100%.
Nettopp på grunn av dette har vi valgt 100% dekning, selv om jeg blir hjemme til 1.mai 2013.

Back
Topp