80- eller 100% permisjon???

Tessaloniki

Flørter med forumet
Hei jenter,

Hva har dere valgt? 80 eller 100% permisjon?

Jeg er så usikker på hva jeg skal velge.
Tok 80% sist gang, for 2 år siden, men da fødte jeg på en helt annen tid på året.
Nå som det er februar, og vanskeligheter med barnepass frem til barnehagestart er jeg litt usikker på hva som er det mest lønnsomme.

Vi har valgt 80% pga av de økonomiske sidene.. Med ferie og andre fridager så klarer vi akkurat å utsette barnehagestart til januar 2011. Forutsatt at hun blir født på termin eller senere! Nå er det bare å håpe "folk" har rett om at jeg vil gå over tiden..
Enn dere andre?

Ok. Når har du termin?

Vi får vel ikke barnhageplass før august 2013 tenker jeg. Siden hun er for liten til oppstart i august 2012.
Det mest lønnsomme ville sikkert vært 100% lønn i 7-8 mnd, men siden det blir vanskelig med barnepass og at jeg må søke ny jobb, så er det kanskje best om jeg er hjemme lengst mulig.

Her har vi også valgt 80% for å kunne strekke permisjonen lengst mulig med tanke på barnehagestart. Pappan her er student, så han har ikke mulighet for å ta pappaperm mitt i skoleåret, han må legge dette til ferier o.l. Men dersom jeg tar 80% og putter inn noen ferieuker til sommeren klarer vi likevel å strekke permisjonen til januar 2013:-) 

Vi har tatt 80%. Men det er for å få vært hjemme så lenge som mulig. Så håper vi på å få bhgplass fra januar 2013.

Snuffle skrev:
Vi har tatt 80%. Men det er for å få vært hjemme så lenge som mulig. Så håper vi på å få bhgplass fra januar 2013.

80 % her..

Her tok vi 100%, da vi hadde takt en del penger på å velge 80%. Kommer gjerne til å ta 2 måneder uten betaling, slik at pappaen går ut i permisjon i jan/feb

Tessaloniki skrev:
Ok. Når har du termin?

Vi får vel ikke barnhageplass før august 2013 tenker jeg. Siden hun er for liten til oppstart i august 2012.
Det mest lønnsomme ville sikkert vært 100% lønn i 7-8 mnd, men siden det blir vanskelig med barnepass og at jeg må søke ny jobb, så er det kanskje best om jeg er hjemme lengst mulig.

Har termin 01.02.
Vet det kan være problematisk å få barnehageplass i januar, men det er noe vi bare må sette lit på at vi får. Hvis ikke får vi ta det problemet da det kommer :) Jeg k\jobber i barnehage, så får vel ta henne med meg ;p hehe

Vi har valgt 100 %.
Kommer også til å ta et par mnd ulønnet permisjon rett etter min permisjon, og så får pappaen ta 12 uker fra nyttår 2013. Hvis vi får barnehageplass kommer vi til å ta gradert uttak av fedrekvoten. Hvis ikke så får vi se hva vi finner på etter mars...

Her ser det ut til å bli 80%. Hører mange sier det lønner seg med 100% og heller 2 mnd uten lønn. Men jeg er helt håpløs med slike regnestykker, så har ikke regnet på våre tall. Noen som har en god formel på hvordan dette skal regnes?? Må vel ta med skattberegninger også tenker jeg, - og da faller jeg ut c",)

Har time på Nav i morgen for å få hjelp til utfylling av søknad :))

Ra2 skrev:
Her ser det ut til å bli 80%. Hører mange sier det lønner seg med 100% og heller 2 mnd uten lønn. Men jeg er helt håpløs med slike regnestykker, så har ikke regnet på våre tall. Noen som har en god formel på hvordan dette skal regnes?? Må vel ta med skattberegninger også tenker jeg, - og da faller jeg ut c",)

Vi brukte den tabellen på NAV sine sider. Sto ganske greit beskrevet der, kunne du og sammenligne forskjellen mellom 80% og 100% :)

http://tjenester.nav.no/foreldrepengeveilederen/fpenger/fpengerWizard.do

La til linken :)

Anita89 skrev:

Ra2 skrev:

Vi brukte den tabellen på NAV sine sider. Sto ganske greit beskrevet der, kunne du og sammenligne forskjellen mellom 80% og 100% :)

http://tjenester.nav.no/foreldrepengeveilederen/fpenger/fpengerWizard.do

La til linken :)

Takk:)) Jeg skal regne på det :))

Her har me valgt 47 veker med 100% dekning. Rett og slett fordi det lønnar seg økonomisk. Kryssar fingrar for at me får barnehageplass i januar! Men kan jo ikkje veta det... *sukk* I tilfelle lyt eg ut i ulønna permisjon, men det tar me når me kjem så langt

Da har jeg regnet på "kalkulatoren" fra nav. Finner ut av vi får utbetalt 6000 mer på 100% enn på 80%, meeeen hvordan blir det med skatteberegningen oppi alt dette?? Er jo vesentlig for å få det totale bildet.

Vet heller ikke om jeg vil ta risken på ulønnet perm. Enn hvis jeg blir sykemeldt første tiden på jobb før jeg har opparbeidet meg nye rettigheter i forhold til sykepenger . . ? . . -da ble kanskje ikke 6000 så veldig mye å trakte etter. HMM usikker c",)

Flere som har regnet på hvor mye mer de får utbetalt på 100% kontra 80% ? Artig å høre noen konkrete tall :)

Ra2 skrev:
Da har jeg regnet på "kalkulatoren" fra nav. Finner ut av vi får utbetalt 6000 mer på 100% enn på 80%, meeeen hvordan blir det med skatteberegningen oppi alt dette?? Er jo vesentlig for å få det totale bildet.

Vet heller ikke om jeg vil ta risken på ulønnet perm. Enn hvis jeg blir sykemeldt første tiden på jobb før jeg har opparbeidet meg nye rettigheter i forhold til sykepenger . . ? . . -da ble kanskje ikke 6000 så veldig mye å trakte etter. HMM usikker c",)

Flere som har regnet på hvor mye mer de får utbetalt på 100% kontra 80% ? Artig å høre noen konkrete tall :)

Jeg også regna ut vi får 6000kr mer i 100% enn 80%, så jeg henger meg på her for å se om det er ett fett hva jeg velger av dem.. Er det noe jeg ikke skjønner mye av er det dette, iom forrige gang var jeg alenemor til 1, nå har jeg samboer med 2 på vei, litt forskjell på reglene kan man si i forhold til sist XD

VI har valgt 100% og 2mnd til meg ulønnet permisjon. Må legge vekk 30.000 til de to mnd for at det skal gå og har allerede lagt vekk 5000kr denne mndOg skal legge vekk mer når jeg får halvskatt denne mnd. Pluss vi legger vekk skattepengene som kommer neste år (2012). Vi har ikke tilbud om bhg. i Februar så vi må utsette alt mest mulig slik at vi ikke trenger gå hjemme mer enn nødvendig til August 2013. Jeg jobber uanseett bare 50% så da får det heller bli dagmamma de dagene utenom eller svigers passer henne, Alltid en ordning!

Jeg er ikke fast ansatt, så jeg kommer til å ta 100% for å få mest mulig gjennom jobben. Men skal ikke sende hun i barnehagen før august 2013. 1 1/2 år er passe å begynne i barnehagen. Det kommer nok til å bli trange tider, men sånn får det bare være. Barna kommer først.

Cmilla skrev:
Vi har valgt 100%. Ble mest lønnsomt for oss.

Samme som oss.. Hadde tapt altfor mye penger på å velge 80%..

Back
Topp