80 eller 100% permisjon?

Maybenr2

Forelsket i forumet
Planen min har vært 100% lønn og ulønnet osv. Men nå har jeg hørt at man mister retten til sykepenger etter man er ferdig med perm og hvis man da har ulønnet,så får man ikke penger. Det er skikkelig uheldig, og jeg ønsker ikke å havne i den situasjonen om jeg skulle blitt sykemeldt. Derfor blir det nok80% lønn og ferie pluss ulønnet i et par Mnd. Litt kortere periode med ulønnet ved 80% lønn i tilfellet mitt,så får krysse fingrene for at jeg ikke blir sykemeldt. Hva skal dere velge?

Åh, har ikke lest så mye om det enda og det gjør meg faktisk litt forvirret. I tilegg mistet jeg 40% av lønnen når jeg ble sykemeldt nå ettersom jeg jobbet 100% men har kun 60% på kontrakt. Så lurer på hvor tidlig jeg kan gå ut i permisjon og om det er noe krav for å gå ut med en gang. Men jo flere mnd`er uten ordentlig lønning, jo mindre penger blir det i permisjonen. Kjenner hele økonomispørsmålet gir meg litt mageproblemer nå.

er det ikke noen på nav som kan hjelpe med alle disse spm? de skal være her for"oss", selv om det ikke føles slik ut allti..

jeg tror jeg går for 80% utbetalt, å jeg har alt gått ned fra 100% til kun 66% utbetalt på avklaringspenger opplegg.. så blir surt å få enda mindre.. heldigvis skal jeg og minien bo hos barnefaren/kjæresten 1 år i hans leilihet, så jeg slipper å tenke på bo utgjifter..
(han har bodd i min leilihet lenge gratis, så nå selger jeg min, å så bor vi hos han til han kan selge(tar et år, pga ny leilihet) så kjøper vi sammen :)

Jeg vet ikke så mye om dette selv.Men føler jeg vet det jeg trenger å vite.Men ja. Man kan jo prøve å sende mail eller ringe, men vet ikke hvor langt tid det tar før man får svar eller i det hele tatt får svar....

Mozzarella skrev:
Åh, har ikke lest så mye om det enda og det gjør meg faktisk litt forvirret. I tilegg mistet jeg 40% av lønnen når jeg ble sykemeldt nå ettersom jeg jobbet 100% men har kun 60% på kontrakt. Så lurer på hvor tidlig jeg kan gå ut i permisjon og om det er noe krav for å gå ut med en gang. Men jo flere mnd`er uten ordentlig lønning, jo mindre penger blir det i permisjonen. Kjenner hele økonomispørsmålet gir meg litt mageproblemer nå.

det synes jeg er veldig rart, fordi hvis du har arbeidet 100 % over lengre tida tar de og regner ut gjennomsnittslønnen din, og det får du da du er sykmeldt, samme gjelder foreldrepenger.

Jeg skal ta ut 80% lønn denne gangen, tok ut 100 sist, og det ble så kort tid før jeg måtte begynne på arbeid igjen ;) jeg hadde kun ekstra arbeid på den tiden, men fikk utbetalt gjennomsnittet av de tre siste årene eller noe :) så fikk ganske bra lønn :)

Her blir det 100% da jeg er hjemmeværende alikevel. Og far får jo sine uker som han skal, og vi kommer best ut av det økonomisk sånn.

Er ikke helt sikker på om jeg forstår det trådstarter sier om at man mister retten til sykepenger etter perm. Sånn jeg har forstått det mister man retten til egenmelding første 4 ukene etter permisjonen (det gjelder både lønnet og ulønnet permisjon) og man må derfor ha sykemelding om man skulle bli syk. Nesten helt sikkert på at det er sånn der jeg jobber hvertfall.

Tilbake til spørsmålet, vi kommer nok til å ta 100 % denne gangen, og håper på barnehageplass fra januar 2013. Får vi ikke det, må vi ta ulønnet permisjon etterpå fram til vi får barnehageplass. 

Det er som sagt kun noe jeg har hørt. Hørte ihvertfall en historie om en dame som hadde vært i svangerskapspermisjon, og deretter gått i ulønnet permisjon, og når hun ble syk og trengte å bli sykmeldt. så mistet hun retten til det. Men jeg aner ikke. Kanksje noen vet

snute skrev:
Er ikke helt sikker på om jeg forstår det trådstarter sier om at man mister retten til sykepenger etter perm. Sånn jeg har forstått det mister man retten til egenmelding første 4 ukene etter permisjonen (det gjelder både lønnet og ulønnet permisjon) og man må derfor ha sykemelding om man skulle bli syk. Nesten helt sikkert på at det er sånn der jeg jobber hvertfall.

Tilbake til spørsmålet, vi kommer nok til å ta 100 % denne gangen, og håper på barnehageplass fra januar 2013. Får vi ikke det, må vi ta ulønnet permisjon etterpå fram til vi får barnehageplass. 

SF100808 skrev:

Mozzarella skrev:

det synes jeg er veldig rart, fordi hvis du har arbeidet 100 % over lengre tida tar de og regner ut gjennomsnittslønnen din, og det får du da du er sykmeldt, samme gjelder foreldrepenger.

Jeg skal ta ut 80% lønn denne gangen, tok ut 100 sist, og det ble så kort tid før jeg måtte begynne på arbeid igjen ;) jeg hadde kun ekstra arbeid på den tiden, men fikk utbetalt gjennomsnittet av de tre siste årene eller noe :) så fikk ganske bra lønn :)

Signerer dette, du skal ha sykepenger ut fra det du HAR tjent, ikke det du kommer til å tjene fremover?? Sykepenger teller som lønn frem til permisjonen jo, så da skal du ha 100% eller 80% av det sykepengene tilsvarte! Skyt meg hvis jeg tar feil, men tror jeg har rett altså.

Jeg velger 100% med full lønn, men jeg teller vell egentlig , siden jeg går på aap og kommer til å få det når jeg ikke får permisjonspenger. Jeg kan ikke begynne med studiet midt i året og jeg mangler et fag som jeg da tar til neste år, så blir vell egentlig "betalt" hele tiden.

Hadde jeg hatt "vanlig" jobb, så hadde jeg valgt det slik at jeg ble hjemme 1,5 år , altså et halvt år uten penger, men klart oss på kontantstøttet. Men nå jobber samboer i nordsjøen, og vi har ikke mye lån, så den kabalen hadde gått greit opp for oss.

Vi skal ta ut 80% permisjon siden man ikke er sikret barnehageplass i jan 2013 kan det bli lenge å vente til aug 2013 hvis man velger å ta ut 100%.
Siden detter er sistemann også så vil jeg være mest mulig hjemme.

Vi skal ha 80%

Men jeg inngår også en avtale med jobben om å jobbe ca 2 timer pr dag. De timene får jeg "avspassere" når permisjonen går ut. Det er på en måte det samme som gradert - men involverer ikke papirmølla på NAV i like stor grad. Mellom permisjon og barnehageplass blir det nok noe jobb, men ikke mye. Kommer også kun til å jobbe 60-70% (istedet for nå 80%) etter at Knøttet begynner i barnehagen og Mini begynner på skolen. 

Etter endt permisjon fra førstemann er jeg nå arbeidsledig, og får kun 60 % av den gamle lønna mi som i utgangspunktet var dritdårlig. Så ikke sjans for at det blir 80 % her, det har ikke jeg råd til...

Back
Topp