80% dekningsgrad Nav

Minimoni

Prøver på nr 1
Novemberlykke 2015
Hei. Jeg har valgt 80 % dekningsgrad fra Nav, men har ikke fått svar enda hva det vil utgjøre i mnd. Dere som har valgt samme, hva kan man forvente kontra 100% dekningsgrad? Utgjør det mye forskjell? Skjønner det selvsagt varierer utifra hva man tjener, men sånn ca liksom. Er forberedt å måtte endre det til 100 % om det blir for lite... Men har slettes ikke lyst!

For meg som får utbetalt i underkant av 21000 i mnd, hadde det utgjort i overkant av 4000kr i mnd i rene penger. Regn det ut selv, lønna di/100x80.

Jeg tror ikke du kan endre dekningsgrad når du har fått søknaden innvilget.

Du kan ikke endre til 100% hvis du har fått innvilget 80%. Ikke motsatt heller.. dette er det eneste du ikke kan endre på iløpet av permisjonstiden

Jeg snakket med nav før jeg søkte, og man har en klagefrist på 10 uker etter permisjonen har blitt innvilget og de bekreftet at man kunne endre dette. Og fikk også beskjed at det ble ikke riktig å regne 80% av vanlig lønn.. derfor jeg lurte. Men takk for svar alle:)

Nav kunne også bekrefte at den veilederen de har for å regne ut hva man får i foreldre penger kun er veiledende, ikke 100% korrekt. Så da er det jo litt vanskelig å vite hva man får på forhånd..

Sniker fra desember.

Det er bare å regne ut hva 80% av månedslønnen din er :) Du trenger ikke vente på svar fra NAV.

Virker som den pleier å stemme sånn ca[emoji4] Nav regner jo ut en dagsats så litt forskjell kan det nok bli. Jeg tok 100% taper endel inntekt i permisjonstiden, siden arbeidsgiver ikke dekker lønn utover 6G. Tar uansett ulønnet permisjon frem til august[emoji1405][emoji1405] Så det er vel bare å bli vant til lavere lønn[emoji28]

Sniker fra april :) Du tjener på å velge 100% dekning tror jeg, du kan ta to mnd ulønnet å heller spare to lønninger. Slik jeg har regnet på det så taper jeg mindre om jeg gjør det sånt.

Har også forstått det som at 80% dekningsgrad blir som 80% lønn, og 100 gir 100% lønn. Har alltid valgt 100% med mine, og gjør det denne gangen også. Resten av tiden blir ulønnet.

Sniker fra april :) Du tjener på å velge 100% dekning tror jeg, du kan ta to mnd ulønnet å heller spare to lønninger. Slik jeg har regnet på det så taper jeg mindre om jeg gjør det sånt.

De fleste taper på å velge 80%, så det du sier stemmer på en prikk.

Takk for svar alle sammen. Venter og ser hvor mye jeg får, og blir det for lite får jeg heller endre det.. Men er ikke alltid lett å spare heller (av erfaring fra forrige gang).

Jeg velger å heller ha litt mindre hver måned enn absolutt null i noen måneder. Det hadde ikke gått for vår del. Lettere å ha mindre i måneden enn ingenting en periode.

Last edited:
Pengemessig sparer man på 100% kontra 80% og heller ta ulønnet perm. Da må man legge av tilsvarende sum hver mnd for å ha penger i ulønnet perm. MEN, det er også noen negative sider med ulønnet perm. Blant annet tap av rettighet for sykepenger, pensjonspenger og evt opptjening av ny runde med foreldrepenger dersom man skal ha flere mnd med ulønnet perm

Pengemessig sparer man på 100% kontra 80% og heller ta ulønnet perm. Da må man legge av tilsvarende sum hver mnd for å ha penger i ulønnet perm. MEN, det er også noen negative sider med ulønnet perm. Blant annet tap av rettighet for sykepenger, pensjonspenger og evt opptjening av ny runde med foreldrepenger dersom man skal ha flere mnd med ulønnet perm
Mulig det bare gjelder meg her inne men man mister også lånekassa dersom man er student og tar ulønna permisjon :)

Hei igjen. Hvis man da får 80% lønn bør man jo også redusere skatten ikke sant? Dvs dersom brutto lønn er 35000,- per mnd (100% lønn), så får man ca 28000,- (ved 80% dekningsgrad).. i mitt tilfelle får jeg da at jeg skal betale 21% i skatt iflg skatteberegneren på skatte etaten (etter hus/bil/lån er i-regnet). Da sitter jeg igjen med 22400,- i stedet for 25000,-, stemmer dette?

Back
Topp