Jaja... da var jentene mine blitt 8 mnd og vel så det
Utrolig hvor fort tiden går, men jeg får heldigvis hele høsten sammen med jentenen mine. Har permisjon ut året. I dag har vi vært på 8 mnd kontroll med jentene og målene er som følger:
Norah: 65 cm lang og 6825 kg
Mathilde: 67 cm lang og 7745 kg
Begge jentene er nå i nederste grense på kurven til barn født til normal tid, og følger sine egne kurver utmerket. Innen året er gått bør de ha tatt igjen den normale kurven
Ingen vaksine hos helsesøster idag. Vi var lovet prevanar-vaksinen pga prematuriet, men dette ble trukket tilbake
Så nå må vi betale for den selv. Men skit au... de pengene kommer vi til å spandere på jentene. Ønsker ikke å havne i en situasjon der en av dem får hjernehinnebetennelse og vi ikke har tatt vaksinen. Den skyldfølelsen kunne jeg ikke levd med. Jentene ligger utrolig godt an motorisk. Helsesøster mente de var sterkere og sprekere enn mange 10 mnd gamle babyer født til termin. Jeg er jo selvfølgelig megastolt, men mumlet vel ett eller annet om at det er en bivirkning av å være tvilling. For sannheten er at jentene ligger mye på gulvet og pludrer for seg selv. Jeg sitter gjerne med dem endel på gulvet altså, men jeg syns det er vanskelig å ta en av dem opp for å kose, fordi Mathilde er så utrolig mamma-avhengig og sjalu for tiden
Regner med at dette er en helt normal fase, og at Norah kommer til å få den hun også. Men motorisk ja... de ligger på magen gjerne en time av gangen. De står på alle fire og vugger frem og tilbake, og tar et lite krabbesteg i ny og ne. Jeg må innrømme at jeg er glad for hver dag de fortsatt ikke krabber
Mathilde presterer å stå på tærne sine, med rompa rett til værs, slik at hun ser ut som bokstaven A
Det er litt av et syn. Godt samspill har de også, selv om det er småbrutalt til tider. Er litt redd for øynene deres, fordi de tar innpå hverandres. Men helsesøster sa at det ikke gjorde noe skade, fordi de kniper igjen når noe nærmer seg. Kan jo ikke passe på hele tiden heller. Noen matmomser har de også blitt. Nå får de melk i 6-7 tiden på morgenen. De drikker gjerne 200-250 ml hver. 1 times tid etterpå får de grøt. Havregrøt er det beste de kan få, gjerne med et halvt fruktglass oppi. I neste uke skal vi begynne med fullkornsgrøt. Til lunch deler de en skive leverpostei, de får tilbud om litt melk, noe de sjeldent vil ha, også deler de et fruktglass + litt vann. Vi har nettopp begynt med 8 mnd middagsglass (nei, jeg lager ikke middag selv
) og har da gått ned fra 1 glass hver, til 1 glass på deling. Virker som det metter mer med 8 mnd glassene. I sju-tiden på kvelden får de grøt igjen, med malt, før det er badetid, litt kosetid også leggetid. Før vi legger jentene legger vi oss alle 4 i dobbelsenga og bare koser. Jentene får riste av seg det siste de har igjen av energi, og sovner som regel uten et knyst. Mathilde gråter sine vanlige 5 minutter før hun sovner, men sånn er nå hun. De sovner vanligvis mellom sju og åtte på kvelden og sover til alt mellom seks og åtte på morgenen. Sola titter tidlig inn på soverommet, og jeg håper de sover litt lengre ut over høsten. Men da får vi kanskje legge dem litt senere også.... hvert fall strekke det til åtte.
Jentene sover 2 perioder i løpet av dagen fortsatt. En time eller 2 på formiddagen, og det samme på ettermiddagen. De sover sjeldent etter 1600 med mindre vi er ute og går i vogna. Nå når det har vært så varmt, har de gjerne sovet litt mindre og hyppigere. Dette gjelder spesielt Norah. Mathilde derimot har enkelte dager sovet 2 timer på formiddagen til 1200, også nektet plent å sove mer før kvelden. Og da er hun utrolig overtrøtt og overstimulert når kvelden kommer, og stakkaren får det kjempevondt
Det at hun blir lett overstimulert er vel det eneste som henger igjen av de er premature. Ellers vi jeg prise Imsdal sine barneflasker med vann. Jentene ELSKER de, og de drikker vann så bare det. Hvis de får vann på noe annet, nekter de å drikke. Billigste tutteflaskene jeg har hatt. Kjører de i oppvaskmaskinen og bruker dem om igjen
Fødselen min sliter jeg fortsatt med. Jeg tok endelig motet til meg og snakket med helsesøster om det. Hun ordnet med ringetime til den ene jordmoren jeg gikk til. Men henne var jeg bare hos 2 ganger, for jeg gikk jo stort sett på sykehuset. Men etter 2 uker fikk jeg meg til å ringe henne, bare for å få to nye navn på jordmødre på sykehuset som jeg må ringe til.... Og det har jeg ikke fått meg til å gjøre enda. Vil ikke mase, og syns egentlig det bare blir stress. Skal til fastlegen min til høsten, og har et godt forhold til han, så jeg tenkte jeg heller skulle nevne noe av dette for han. Så får vi se.... jeg vet at jeg må snakke med noen om de følelsene jeg sliter med......
I morgen drar vi til Oslo. Spent på hvordan kjøreturen kommer til å gå, men vi får la jentene bestemme tempoet. Vi drar 0600, så jeg satser på at de sover de første timene. Blir en liten miniferie for oss dette. I august reiser vi til Kypros, og blir 2 uker til ut i september. Gleder meg, og det vil nok dukke opp mange reiserådstråder inne på reisedebatten.
Jajja... det var en liten oppdatering fra oss. Alltid hyggelig at dere vil lese