.

pappa har det, min bror har det og søskenbarnet til gubben har det.
De lever alle sammen godt med det, min far og bror er sjelden syke.
Min far var ganske hardt rammet å han fjernet nesten hele tarmen. totalt 4 operasjoner, hadde pose til å begynne med, men ikke nå lengre..
Eneste som er er jo at de må være forsiktige med hva de spiser, passe på forstoppelse osv.. Men er absolutt til å leve med, min bror går på medisiner å lever ett normalt liv.
Masse lykke til videre, dette går nok bra skal du se.

klem[;)]

ikke det men, sambo har chrons.er nesten det samme men tror det er på forskjellig sted i tarmen? han sliter litt med det nå, men han fikk det som 6-7 åring og fik medisiner.Fikk sluttet med medisiner da han var 10 og vært uten til np.Nå må han begynne med de igjen tror de.

hei. jeg har vært syk i 10 år nå. har ikke fått diagnose da (vært til utredning i bare 1 år) de klarer ikke bestemme seg for om det er Ulceriøs Colitt eller crohns.
Jeg er mye syk ja, men vært det så lenge nå at det bare er sånn. Kan ikke drikke cola, sprite juice osv. ikke spise linfrø og valmuefrø, mye melkemat,  da blir jeg dårlig Cola er drepen! så finn ut hva som gjør din sykdom verre.

men ihvertfall så er det bare å spørre om du lurer på noe. Man blir vant med å leve med det- selv om ja det er fryktelig tungt, til tider veldig vondt.

søstern min har det, hun fikk det for 8år siden og hadde pose på magen i 1,5år før de opererte tarmen inn igjen. Det var selvsagt ikke en dans på roser det der til å starte med, man må aklimatisere seg å bli vant med situasjonen man er i. men når hun hadde gjort det så var det ikke noe problem lenger. hun var veldig glad når hu fikk lagt inn tarmen igjen (altså tarmen henger ikke ut på utsiden mer enn ca 2cm da, det er bare et utrykk for å operere den dit den skal igjen.)
i dag lever hun som alle normale folk, hun bare passer mer på hva hun spiser, og må passe på å drikke nok hvis hun blir syk.

jeg var med på denne prosessen hennes fra start til nå, så skjønner det er et sjokk for deg, men prøv å les å lær så mye du kan om dette sånn at du vet hva det innebærer. det kommer til å hjelpe deg masse! oppsøk gjerne din lokale støttegruppe for de som har det å hør hva de som er det sier og, kjempefordel det for da kan du fyre løs med alle dine spørsmål.

lykke til og god bedring, spør meg gjerne om du lurer på noe!

Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare!
Kommer nok til å spørre litt etter hvert.. Akkurat nå er alt bare trist!

Har en bekjent som har en (snart) 3 åring med det. Hun blogger og hvis du vil lese er adr her: http://ashi.blogg.no/

Lykke til[;)]

Back
Topp