7 slag til jul

Zephyra

Forumet er livet
VIP
Sommerfuglene 2017
Januarlykke 2020
Baker dere til jul? Sørger dere for å ha syv slag, enten de tradisjonelle syv eller andre favoritter? Hva baker dere?:)

Nei det gjør vi ikke.
Vi spiser ikke så mye kaker, så er ingen vits.
Men vi baker pepperkaker.
Og evt kjøper smultringer og noe annet som samboer liker. [emoji12]

Selv baker jeg alltid serinakaker og spekelassi (min farmors tradisjon), i tillegg baker jeg gjerne silkekaker og pepperkaker, og i år tenkte jeg å bake sprutbakkels for første gang. Så skal jeg prøve meg på hjemmelaget rocky road og fløtekarameller, og kanskje brente mandler. Da er jeg i hvertfall innafor :p Så blir det å montere kjøpt pepperkakehus, det er nok juniors favoritt :)

Hadde et ønske om å bake syv slag i år, men det passer litt dårlig med lille som ønsker oppmerksomhet. Blir derfor tre slag; smultringer, Krumkaker og lefser.

De tradisjonelle 7 har vi egentlig lite forhold til. Kjøper smultringer, for de syns vi er gode nok. Ellers har vi pleid å lage bare kakemenn og kanskje noe konfekt eller kjeks.

Vi baker til jul, men ikke sju sorter. Det blir jo ikke oppspist, så ser ikke vitsen. Jeg lagde fem slag et år og da var det MYE igjen i februar som jeg bare kastet... Dessuten er mye mye borte i jula.

Har foreløpig kun to slag dessverre;)
Men skal lage rocky road konfekt, fløtekarameller og marengssnømenn i tillegg tenkte eg. Og muligens Sara Bernard i langpanne:)
Masse planer, lite tid;)
Hva er marengssnømenn? Hehe lager du det så har du jo seks slag, ikke værst det da :p

Vi ender på 7 slag i år. Det er vi som har julen og mannen vil ha småkaker til desserten. Får to sorter av mamma da, og hadde juleverksted med venninner tidligere i år. Så er bare tre ting å bake i helgen. =)

Hva er marengssnømenn? Hehe lager du det så har du jo seks slag, ikke værst det da :p

Det er så nærme eg kan komme det:D
Marengs snømenn er snømenn laga av marengs, med litt tilsatt smak i, og sure belter (godteriet altså) til skjerf, veldig gode. Ventar på oppskrift fra ein kollega:)

Blir ikke 7 slag, for det blir ikke spist opp. Skal bake krumkaker og kakemenn i hvert fall, og lage karameller. Får smultringer hos mamma :) Og til julaften baker jeg sjokoladekake og suksesserte.

Det er så nærme eg kan komme det:D
Marengs snømenn er snømenn laga av marengs, med litt tilsatt smak i, og sure belter (godteriet altså) til skjerf, veldig gode. Ventar på oppskrift fra ein kollega:)
Å så morsomt! Håper du poster bilde når du har lagd de :)

Ja blir 7 slag:)

Pepperkaker
Kransekake
Julekake
Smultringer

Delfiakake
Sarah bernard

Får:
Kromkaker
Mandelflarn

Det blir mer enn 7 slag, må bare bli ferdig...

Har laget:
Kokosmakroner
Serinakaker

Skal lage:
Pepperkaker
Kakemenn
Riskaker
Krumkaker
Tørre vafler
Sara bernard i langpanne
Kransekakestenger

Så har jeg bestilt fyrstekake på jobb (ikke julekake, men fryktelig god), og min far hadde vel ønske om ett par slag til men det får vi se på.

Ikke de tradisjonelle sju

Så langt har vi julemenn (hvite kakemenn som de kalles i andre deler av landet. De stammer fra våre trakter og heter der julemenn. Eller "julemanna" på ekte dialekt som engang i tiden fikk noen østlendinger til å tro at det hadde å gjøre med manna. Manna fra himmelen er jo passe bibelsk. Men der er altså bare dialekt for menn)

Vi har også krumkaker som jeg skulle steke med mamma men fordi hun hadde glemt potetmel i røra ble den ikke klar før jeg måtte dra så jeg har bare fått dem uten å delta...slik får jeg smultringer også i kveld

Vi skal bake pepperkaker og lage hus

Vi skal bake sjokolademakroner og sjokolsdesprut (sjololademarengs)

Det fører oss til seks. Vet ikke om det blir noe mer.
Kanskje kransekakestenger, mellomste ønsket seg kransekake nemlig.

Også skal vi lage snop, ajokoladetrøfler, "toika", peppermyntekuler, noe av marsipan og trolig brente mandler (i hovedsak som gaver da)

Ikke de tradisjonelle sju

Så langt har vi julemenn (hvite kakemenn som de kalles i andre deler av landet. De stammer fra våre trakter og heter der julemenn. Eller "julemanna" på ekte dialekt som engang i tiden fikk noen østlendinger til å tro at det hadde å gjøre med manna. Manna fra himmelen er jo passe bibelsk. Men der er altså bare dialekt for menn)

Vi har også krumkaker som jeg skulle steke med mamma men fordi hun hadde glemt potetmel i røra ble den ikke klar før jeg måtte dra så jeg har bare fått dem uten å delta...slik får jeg smultringer også i kveld

Vi skal bake pepperkaker og lage hus

Vi skal bake sjokolademakroner og sjokolsdesprut (sjololademarengs)

Det fører oss til seks. Vet ikke om det blir noe mer.
Kanskje kransekakestenger, mellomste ønsket seg kransekake nemlig.

Også skal vi lage snop, ajokoladetrøfler, "toika", peppermyntekuler, noe av marsipan og trolig brente mandler (i hovedsak som gaver da)
Så morsomt med hvor forskjellige navn man finner på ting rundt i landet! Her jeg er fra kaller vi de hvite kakene for spekelassi, og det er så gammelt at selv mine jevnaldrende aner ikke hva jeg snakker om når jeg sier det :p Men for meg vil de alltid hete det, det var en av favorittene min farmor lagde :)

Med mine foreldre og oss her hjemme lager vi:

Silkekaker
Pepperkaker
Kransekakestenger
Berlinerkranser
Kokosmakroner
Sjokolademakroner
Pikekyss
Colakaker
Hvitekaker
Peppernøtter
Risboller