Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Hva er marengssnømenn? Hehe lager du det så har du jo seks slag, ikke værst det daHar foreløpig kun to slag dessverre
Men skal lage rocky road konfekt, fløtekarameller og marengssnømenn i tillegg tenkte eg. Og muligens Sara Bernard i langpanne
Masse planer, lite tid![]()
Hva er marengssnømenn? Hehe lager du det så har du jo seks slag, ikke værst det da![]()
Å så morsomt! Håper du poster bilde når du har lagd deDet er så nærme eg kan komme det
Marengs snømenn er snømenn laga av marengs, med litt tilsatt smak i, og sure belter (godteriet altså) til skjerf, veldig gode. Ventar på oppskrift fra ein kollega![]()
Så morsomt med hvor forskjellige navn man finner på ting rundt i landet! Her jeg er fra kaller vi de hvite kakene for spekelassi, og det er så gammelt at selv mine jevnaldrende aner ikke hva jeg snakker om når jeg sier detIkke de tradisjonelle sju
Så langt har vi julemenn (hvite kakemenn som de kalles i andre deler av landet. De stammer fra våre trakter og heter der julemenn. Eller "julemanna" på ekte dialekt som engang i tiden fikk noen østlendinger til å tro at det hadde å gjøre med manna. Manna fra himmelen er jo passe bibelsk. Men der er altså bare dialekt for menn)
Vi har også krumkaker som jeg skulle steke med mamma men fordi hun hadde glemt potetmel i røra ble den ikke klar før jeg måtte dra så jeg har bare fått dem uten å delta...slik får jeg smultringer også i kveld
Vi skal bake pepperkaker og lage hus
Vi skal bake sjokolademakroner og sjokolsdesprut (sjololademarengs)
Det fører oss til seks. Vet ikke om det blir noe mer.
Kanskje kransekakestenger, mellomste ønsket seg kransekake nemlig.
Også skal vi lage snop, ajokoladetrøfler, "toika", peppermyntekuler, noe av marsipan og trolig brente mandler (i hovedsak som gaver da)