7 barn og ufør...

Jeg er litt delt rett og slett fordi den ene her i husstanden er ufør. Nye reglene har blitt sånn at du ikke skal få mer i uføretrygd enn din tidligere inntekt. Den regelen er jeg enig i, da det blir urettferdig ovenfor andre stønadsmottakere. Men de har da hatt mer enn dette pga antall barn da det utgjør 0,4 G pr barn i året. De må da over en periode trappe ned til maksbeløpet som da er 100 % av tidligere inntekt. Er ungene det vil gå utover til slutt uansett.
Gjelder dette uansett hvor mye du har hatt i inntekt? F.eks. Om du har gått på minstelønn aap, eller hva om man har gått arbeidsledig lenge før man blir ufør?

Gjelder dette uansett hvor mye du har hatt i inntekt? F.eks. Om du har gått på minstelønn aap, eller hva om man har gått arbeidsledig lenge før man blir ufør?
De har uansett et minstebeløp, men det er ikke stort. Mannen gikk på aap før, og nå har han 12000 mindre i mnd før skatt, men så kommer barnetillegget i tillegg og med 3 barn så er han på 3000 kr mindre enn aap.

De har uansett et minstebeløp, men det er ikke stort. Mannen gikk på aap før, og nå har han 12000 mindre i mnd før skatt, men så kommer barnetillegget i tillegg og med 3 barn så er han på 3000 kr mindre enn aap.
Så barnetillegget er på 9000 hos dere? Eller tenker jeg helt feil? Hardt å miste penger når man ikke kan noe for det selv, men sånn er det vel.

Jeg er selv ufør og mor til 2 små barn. Jeg tenkte lenge før jeg ble mamma.
Ja min helse er blitt værre. Men det viste jeg jo. At det ville bli tøft. Men jeg ønsket ikke å gå glipp av morsrollen selv om jeg er kronisk syk.

Men det viktigste er at vi tenkte igjennom det økonomiske. Men det holder med 2 barn
Da kan vi tåle eventuell nedgang i inntekt også. Nå kan vi jo spare til barna vi har.

Ja disse har nok fått flere barn enn fornuftig. Fulgte vell hjertet sitt;)

Jeg får ikke barnetillegget på 3000 kr i mnd pr barn siden barnefar og jeg tjener for mye til sammen. Han ligger rundt 500 000 i året.
Jeg har selv Minste sats. Ung ufør.

Så barnetillegget er på 9000 hos dere? Eller tenker jeg helt feil? Hardt å miste penger når man ikke kan noe for det selv, men sånn er det vel.
Ja, litt over 9000 kr. 0,4 G i året ×3. Vi hadde allerede fått nr 3 når han ble ufør og han hadde jo ikke opparbeidet seg mer enn minsteytelsen. I tillegg går det på samboers inntekt. Både barnetillegget og uføretrygden hans reguleres etter hvor mye jeg tjener.

Ja, litt over 9000 kr. 0,4 G i året ×3. Vi hadde allerede fått nr 3 når han ble ufør og han hadde jo ikke opparbeidet seg mer enn minsteytelsen. I tillegg går det på samboers inntekt. Både barnetillegget og uføretrygden hans reguleres etter hvor mye jeg tjener.
Det er jammen meg litt å sette seg inn i da.

Jeg ville ikke fått planlagt barn uten å ha en fast jobb med god nok lønn. Ville derfor heller ikke planlagt økonomien til å få barn ut fra stønader.

Altså dersom de pga mange barn har for dårlig økonomi (les ikke bra nok til å gi nødvendig omsorg) så er det andre stønader som kan være riktig å gi.

Jeg føler faktisk med de, dette er penger de har hatt og plutselig så mister de oengene.
jeg synes der er latterlig å legge seg oppi hvor mange barn de har, ingen hadde reagert om de hadde 3 barn ..
Signerer

Dere for alt til å virke så enkelt. Det er ikke bare å planlegge ... det å få barn. Det er også en privat sak om det er barn 1 eller 10.

Ingen av dere klarer å forutse hva som skjer. "for dette skjer ikke meg" er absolutt til stedet i denne tråden.

Det at en politiker begynner å diktere om hva du gjør i privatlivet ditt er å gå for langt. Det tyder på at at de er kunnskaps løse og ikke særlig bra oppdratt. Med så barnslige kommentarer. I så viktige saker.

Samtidig når de gikk ut for noen år siden og mente at norske familier for får lite unger pr forhold..

Dere for alt til å virke så enkelt. Det er ikke bare å planlegge ... det å få barn. Det er også en privat sak om det er barn 1 eller 10.

Ingen av dere klarer å forutse hva som skjer. "for dette skjer ikke meg" er absolutt til stedet i denne tråden.

Det at en politiker begynner å diktere om hva du gjør i privatlivet ditt er å gå for langt. Det tyder på at at de er kunnskaps løse og ikke særlig bra oppdratt. Med så barnslige kommentarer. I så viktige saker.

Samtidig når de gikk ut for noen år siden og mente at norske familier for får lite unger pr forhold..

Folk kan få så mange barn de ønsker for min del, det legger jeg meg ikke oppi og har heller ikke gjort i denne tråden, det jeg prøver å få frem er at de nye reglene ikke er så gale som det høres ut som....

Disse kuttene går i hovedsak og kort fortalt ut på at den uføre ikke skal kunne få mer i trygd enn han/hun hadde som vanlig inntekt... Det syns jeg er rett og rimelig. Men med barnetileggene er det mange som får mer enn sin vanlige inntekt som ufør.

Da burde jo alle fått barnetilegg da? Også oss med vanlig full lønn?

Syns alle kan få de barna de ønsker men syns det blir sært å belage seg på stønader og tilegg for å få økonomien til å gå rundt.

Det blir også forklart at sønnen må slutte på taekwondo grunnet kuttene, det er vel helt vanlig i en så stor familie at barna ikke alltid kan gå på de fritidsaktivitetene de ønsker... Det koster jo... Tror alle med barn kan kjenne seg igjen der...

Det er jo litt vanskelig å ha en sterk mening for det ene eller andre når man kun har lest en avisartikkel. Jeg syns uansett synd på både foreldren og barna selv om det kanskje ikke var så lurt å få 7 barn, noe de selv sier de hadde revurdert om de hadde kjennt fremtiden bedre.

Syns det er rart at så mange kan ha så sterke meninger om saken utifra en liten artikkel. Ikke så godt å vite om alle barna var planlagt? Og bor alle barna fullt hos dette paret? Det er en familie med dine, mine og våre barn. Kanskje de trodde eller tror mor i huset skal klare å begynne å jobbe igjen. Vi vet jo ikke hvorfor hun er uføretrygdet.

Etnisk norske kvinner føder for lite barn sånn som det er i dag. Og de fleste som ønsker mer enn 1-2 barn velger det som regel bort pga. økonomi. Dermed er det synd at de som føler/følte de kan klare å leve på den lille støtten til tross for mange barn, nå mister den. De kuttene som denne regjeringen har gjort har kun gått utover de som alerede har minst.

Jeg tror ikke jeg selv ville fått så mange barn om jeg var uføretrygdet, ikke ellers heller pga. økonomi, men skjønner samtidig godt at disse to ønsker seg egne barn sammen, og jeg kan umulig vite hva jeg ville gjort før jeg hadde levd deres liv. Men hva om de begge hadde tre barn fra før, også gifter seg. Selv om de ikke hadde fått egne barn sammen, ville de likevell hatt seks barn på bare en lønn. Ikke alltid så lett å planlegge, barn kan komme uventet, man skiller seg og gifter seg på nytt og har pluttselig dobbelt opp med barn.

Ser flere sier de aldri hadde fått flere barn enn de har råd til og planlegger også for nedgangstider i fremtiden. Men ingen kan helgardere seg mot det som kommer. Hva om en av foreldre dør, eller begge blir ufør. Har dere virkelig så store buffere at dere klarer dere økonomisk? Mulig noen har men det er nok en liten del og personlig vet jeg ikke hvordan det hadde blitt hos oss om det hadde skjedd. Vi er forsikret men har ikke stålkontroll på alle mulige utfall. Huset hadde i allefall røket om begge hadde blitt ufør. Om man da er ekstra uheldig og har gått i en boligfelle eller markede har blitt såpass dårlig at man selger med stort tap, kan man sitte igjen med stor gjeld å betjene. Man kan ikke planlegge for alt. Og det er vanskelig å være bøddel over andre før man har gått i deres sko.

Anngående stønad og stønadenes størrelse er det en helt annen diskusjon. Men gapet mellom fattig og rik i Norge blir større og større. Så syns det er tydelig at kuttene skjer i feil ende.

Last edited:
Det er jo litt vanskelig å ha en sterk mening for det ene eller andre når man kun har lest en avisartikkel. Jeg syns uansett synd på både foreldren og barna selv om det kanskje ikke var så lurt å få 7 barn, noe de selv sier de hadde revurdert om de hadde kjennt fremtiden bedre.

Syns det er rart at så mange kan ha så sterke meninger om saken utifra en liten artikkel. Ikke så godt å vite om alle barna var planlagt? Og bor alle barna fullt hos dette paret? Det er en familie med dine, mine og våre barn. Kanskje de trodde eller tror mor i huset skal klare å begynne å jobbe igjen. Vi vet jo ikke hvorfor hun er uføretrygdet.

Etnisk norske kvinner føder for lite barn sånn som det er i dag. Og de fleste som ønsker mer enn 1-2 barn velger det som regel bort pga. økonomi. Dermed er det synd at de som føler/følte de kan klare å leve på den lille støtten til tross for mange barn, nå mister den. De kuttene som denne regjeringen har gjort har kun gått utover de som alerede har minst.

Jeg tror ikke jeg selv ville fått så mange barn om jeg var uføretrygdet, ikke ellers heller pga. økonomi, men skjønner samtidig godt at disse to ønsker seg egne barn sammen, og jeg kan umulig vite hva jeg ville gjort før jeg hadde levd deres liv. Men hva om de begge hadde tre barn fra før, også gifter seg. Selv om de ikke hadde fått egne barn sammen, ville de likevell hatt seks barn på bare en lønn. Ikke alltid så lett å planlegge, barn kan komme uventet, man skiller seg og gifter seg på nytt og har pluttselig dobbelt opp med barn.

Ser flere sier de aldri hadde fått flere barn enn de har råd til og planlegger også for nedgangstider i fremtiden. Men ingen kan helgardere seg mot det som kommer. Hva om en av foreldre dør, eller begge blir ufør. Har dere virkelig så store buffere at dere klarer dere økonomisk? Mulig noen har men det er nok en liten del og personlig vet jeg ikke hvordan det hadde blitt hos oss om det hadde skjedd. Vi er forsikret men har ikke stålkontroll på alle mulige utfall. Huset hadde i allefall røket om begge hadde blitt ufør. Om man da er ekstra uheldig og har gått i en boligfelle eller markede har blitt såpass dårlig at man selger med stort tap, kan man sitte igjen med stor gjeld å betjene. Man kan ikke planlegge for alt. Og det er vanskelig å være bøddel over andre før man har gått i deres sko.

Anngående stønad og stønadenes størrelse er det en helt annen diskusjon. Men gapet mellom fattig og rik i Norge blir større og større. Så syns det er tydelig at kuttene skjer i feil ende.
Helt enig!!!
Godt sagt:)
Synes også de tar fra de som hr minst denne regjeringen
Veldig trist

Jeg er veldig enig i det du skriver. Vi kan ikke vite noenting om denne familien og hvordan de endte med 7 barn eller hvordan denne moren ble ufør.

Alikevel har de selv valgt å ståfrem i avisen og også på tv, da må de jo også regne med at det blir tatt som invitasjon til diskusjon rundt deres situasjon.

Dette er nok helt klart en mine, dine og våre familie som sikkert ikke hadde planlagt å bli så mange. Slikt kan jo skje for de fleste.

At regjeringen kutter feil er det heller ingen tvil om i de fleste tilfeller og de burde nok helt klart kuttet på den andre enden av "rekka"

Nå vil jeg alikevel kalle dette kuttet for mer rettferdig enn andre kutt da de rett og slett gjør at det ikke lenger er mulig å få mer i uføretrygd enn du hadde i inntekt før du ble ufør... Vi kan da ikke ha et samfunn der det skal lønne seg å være trygdet med mange barn heller, så sånn sett syns jeg det er rettferdig. Alikevel hadde det vel vært mer rettferdig om kuttene gjaldt fremtidige stønadsmottakere og ikke de som allerede har formet livene sine rundt det de har og får pr.dagsdato.

Vil vel også legge til at det er noe naivt å tenke at det de har er noe som vil vare for alltid også... Hva hadde skjedd om mannen mistet jobben grunnet kutt? Det er jo noe som kan skje, skulle de da gått til avisen og ment det var lite rettferdig?

Endringer i inntekt kan skje ALLE om vi mister jobben, blir permittert, skadet eller varig uføre. Det er vår jobb som foreldre å planlegge og sikre oss slik at barna våre fortsatt kan leve gode liv og få det de trenger.

Hadde JEG vert ufør (altså ikke vert i stand til å jobbe) hadde jeg vertfall ikke vert i stand til å gå gravid med, føde og følge opp 7 barn. Det at stønader er slik idag, betyr det ikke at det står uforandret i årene fremover. Jeg synes det er rett og rimlig at man ikke får mer enn om man var i full jobb, det er jo derfor de kuttet av barnetileggene?

Hadde JEG vert ufør (altså ikke vert i stand til å jobbe) hadde jeg vertfall ikke vert i stand til å gå gravid med, føde og følge opp 7 barn. Det at stønader er slik idag, betyr det ikke at det står uforandret i årene fremover. Jeg synes det er rett og rimlig at man ikke får mer enn om man var i full jobb, det er jo derfor de kuttet av barnetileggene?
Må bare påpeke at uføretrygden utgjør 66% av gjennomsnittslønnen din av de 3 siste årene før du ble syk. Så de får jo ikke akkurat mer enn om de var i full jobb, med dette barnetillegget. Eller, akkurat utregning for disse 2 med sine 7 barn vet jeg ikke. Men med 1 eller 2 barn for eksempel, "inntekten" øker jo ikke så mye at den overstiger dette akkurat. (Med mindre gravidhodet mitt tuller helt nå, noe det kanskje gjør :p )

Må bare påpeke at uføretrygden utgjør 66% av gjennomsnittslønnen din av de 3 siste årene før du ble syk. Så de får jo ikke akkurat mer enn om de var i full jobb, med dette barnetillegget. Eller, akkurat utregning for disse 2 med sine 7 barn vet jeg ikke. Men med 1 eller 2 barn for eksempel, "inntekten" øker jo ikke så mye at den overstiger dette akkurat. (Med mindre gravidhodet mitt tuller helt nå, noe det kanskje gjør :p )

Det e akuratt derfor de mister penger, for uføretrygden skal ikke overstige tidligere inntekt inkl barnetillegg, og med så mange unger så gjorde den det. Derfor får de nå mindre. Jeg er enig i den lovendringen, det skal jo lønne seg mest å jobbe, selv om det selvsakt er surt for dem.

Ønsker ikke å komme med noen særlige meninger om saken, men ettersom jeg forstod på intervjuet jeg så så var det vel snakk om at det skulle kuttes over 3 år, så de mister ikke alt på en gang?

Jeg tenker de må ta konsekvensene av å ha mange barn når situasjonen har vært slik siden før barna kom. Det er kjipt men son er livet. Syntes først synd på dem til jeg leste når hun ble ufør. Føler det blir feil å klage offentlig..

Jeg personlig syns det er rart at man får mange barn når man allerede sliter med å forsørge av egen lomme de barna man har. Og jeg syns det er merkelig at de har basert antall barn på tillegg de får som uføre av staten når situasjonen er som den er for dem. Likevel så er barna et faktum, og jeg skjønner da godt frustrasjonen. Hovedtaperne er jo barna som verken får vært med på fritidsaktiviteter, familieferier eller annet "normale" barn får oppleve.

Selv har vi valgt å få maks to barn (da tvillinger) før begge er i fast jobb med jevn inntekt, samt at vi har kjøpt hus og har annet av det økonomiske på stell. Med 1 barn (eller tvillinger) klarer vi oss godt økonomisk slik det er nå, men det hadde blitt ekstremt trangt om vi fikk flere barn enn det på inntekten vi har nå.

Back
Topp