Det er jo litt vanskelig å ha en sterk mening for det ene eller andre når man kun har lest en avisartikkel. Jeg syns uansett synd på både foreldren og barna selv om det kanskje ikke var så lurt å få 7 barn, noe de selv sier de hadde revurdert om de hadde kjennt fremtiden bedre.
Syns det er rart at så mange kan ha så sterke meninger om saken utifra en liten artikkel. Ikke så godt å vite om alle barna var planlagt? Og bor alle barna fullt hos dette paret? Det er en familie med dine, mine og våre barn. Kanskje de trodde eller tror mor i huset skal klare å begynne å jobbe igjen. Vi vet jo ikke hvorfor hun er uføretrygdet.
Etnisk norske kvinner føder for lite barn sånn som det er i dag. Og de fleste som ønsker mer enn 1-2 barn velger det som regel bort pga. økonomi. Dermed er det synd at de som føler/følte de kan klare å leve på den lille støtten til tross for mange barn, nå mister den. De kuttene som denne regjeringen har gjort har kun gått utover de som alerede har minst.
Jeg tror ikke jeg selv ville fått så mange barn om jeg var uføretrygdet, ikke ellers heller pga. økonomi, men skjønner samtidig godt at disse to ønsker seg egne barn sammen, og jeg kan umulig vite hva jeg ville gjort før jeg hadde levd deres liv. Men hva om de begge hadde tre barn fra før, også gifter seg. Selv om de ikke hadde fått egne barn sammen, ville de likevell hatt seks barn på bare en lønn. Ikke alltid så lett å planlegge, barn kan komme uventet, man skiller seg og gifter seg på nytt og har pluttselig dobbelt opp med barn.
Ser flere sier de aldri hadde fått flere barn enn de har råd til og planlegger også for nedgangstider i fremtiden. Men ingen kan helgardere seg mot det som kommer. Hva om en av foreldre dør, eller begge blir ufør. Har dere virkelig så store buffere at dere klarer dere økonomisk? Mulig noen har men det er nok en liten del og personlig vet jeg ikke hvordan det hadde blitt hos oss om det hadde skjedd. Vi er forsikret men har ikke stålkontroll på alle mulige utfall. Huset hadde i allefall røket om begge hadde blitt ufør. Om man da er ekstra uheldig og har gått i en boligfelle eller markede har blitt såpass dårlig at man selger med stort tap, kan man sitte igjen med stor gjeld å betjene. Man kan ikke planlegge for alt. Og det er vanskelig å være bøddel over andre før man har gått i deres sko.
Anngående stønad og stønadenes størrelse er det en helt annen diskusjon. Men gapet mellom fattig og rik i Norge blir større og større. Så syns det er tydelig at kuttene skjer i feil ende.