60/40 % ...

Ligger lenke under viktigste tråder - men for enkelhetens skyld:

http://www.babyverden.no/Nettsamfunn/Forum/Rom/Innlegg/?topicId=1375518

Blir mellom 10 og 12 overnattinger i måneden, litt avhengig av ferieavviklingen.
Hvor OFTE er avhengig av hvordan dere legger opp samværet - 6 overnattinger annenhver uke, 3 overnattinger hver uke, 2 overnattinger en uke og 4 den neste, etc.

Jeg og PtG har to dager hver uke og så hver tredje helg (som da blir langhelg med de to vanlige dagene inkludert, totalt 5 døgn).
 
Her har far 40% fastsatt av retten,  dvs: torsdag - mandag annen hver uke (altså 4 netter pr.14 dag - 8 netter pr.mnd.), annen hver jul/nyttår/påske og 2 uker sammenhengende sommerferie. 
 
Jeg skjønner bare ikke helt hvordan det skal bli 40%.
Siterer meg selv fra den linkede posten her, jeg:
Ca. 8 overnattinger i måneden - med eksempel:

Torsdag-mandag = fire overnattinger pr. 2 uker, hvilket gir 8 overnattinger pr. 4 uker ("måned").

Det gir 8 overnattinger / 28 døgn = 29%, ca.



Dersom han skal ha 3 uker feriesamvær om sommeren og annenhver ferie resten av året, vil det si ca. 5 uker feriesamvær pr. år (3 uker sommer, påske eller jul, vinter- eller høstferie).

5 uker x 7 døgn = 35 døgn feriesamvær.



Du har da barna like mye - 3 uker om sommeren, 2 ferieuker resten av året.

Da kan vi trekke fra 5 (fars) + 5 (mors) uker fra årets vanlige samværsuker, altså:

52 uker vanlig samvær - 10 uker feriesamvær = 42 uker.

42 uker med 4 overnattinger annenhver uke = 84 overnattinger.

84 døgn vanlig samvær + 35 døgn feriesamvær = 119 samværsdøgn i året.



119 samværsdøgn / 365 døgn i året = 33% samvær.



40% samvær er 12 overnattinger pr. 4 uker (f.eks. 2 netter en uke, 4 den neste, eller 1+5, eller 6 netter sammenhengende) uten feriesamvær.


Ca. 10 overnattinger i måneden - med eksempel:

Torsdag-mandag annenhver uke, torsdag-fredag annenhver uke = 4+1 = 5 overnattinger pr. 2 uker, 10 netter pr. 4 uker (en måned).

Det gir 10 overnattinger pr. 28 døgn = tilnærmet 36% uten feriesamvær.



Med tre uker sommerferie, annenhver høst-/vinterferie og annenhver jul-/påskeferie, får vi følgende feriesamvær: 5 uker x 7 døgn = 35 døgn.

Forutsatt at mor har tilsvarende feriesamvær, faller 10 uker "vanlig" samvær bort grunnet avvikling av feriesamvær.

Da sitter vi igjen med 42 uker "vanlig" samvær, med 10 overnattinger pr. 4 uker = 105 vanlige samværsdøgn i året.

105 dager "vanlig" samvær + 35 dager feriesamvær = ca. 38% samvær i året.





 
Minerva skrev:
Jeg skjønner bare ikke helt hvordan det skal bli 40%.
Siterer meg selv fra den linkede posten her, jeg:
Ca. 8 overnattinger i måneden - med eksempel:

Torsdag-mandag = fire overnattinger pr. 2 uker, hvilket gir 8 overnattinger pr. 4 uker ("måned").

Det gir 8 overnattinger / 28 døgn = 29%, ca.



Dersom han skal ha 3 uker feriesamvær om sommeren og annenhver ferie resten av året, vil det si ca. 5 uker feriesamvær pr. år (3 uker sommer, påske eller jul, vinter- eller høstferie).

5 uker x 7 døgn = 35 døgn feriesamvær.



Du har da barna like mye - 3 uker om sommeren, 2 ferieuker resten av året.

Da kan vi trekke fra 5 (fars) + 5 (mors) uker fra årets vanlige samværsuker, altså:

52 uker vanlig samvær - 10 uker feriesamvær = 42 uker.

42 uker med 4 overnattinger annenhver uke = 84 overnattinger.

84 døgn vanlig samvær + 35 døgn feriesamvær = 119 samværsdøgn i året.



119 samværsdøgn / 365 døgn i året = 33% samvær.



40% samvær er 12 overnattinger pr. 4 uker (f.eks. 2 netter en uke, 4 den neste, eller 1+5, eller 6 netter sammenhengende) uten feriesamvær.


Ca. 10 overnattinger i måneden - med eksempel:

Torsdag-mandag annenhver uke, torsdag-fredag annenhver uke = 4+1 = 5 overnattinger pr. 2 uker, 10 netter pr. 4 uker (en måned).

Det gir 10 overnattinger pr. 28 døgn = tilnærmet 36% uten feriesamvær.



Med tre uker sommerferie, annenhver høst-/vinterferie og annenhver jul-/påskeferie, får vi følgende feriesamvær: 5 uker x 7 døgn = 35 døgn.

Forutsatt at mor har tilsvarende feriesamvær, faller 10 uker "vanlig" samvær bort grunnet avvikling av feriesamvær.

Da sitter vi igjen med 42 uker "vanlig" samvær, med 10 overnattinger pr. 4 uker = 105 vanlige samværsdøgn i året.

105 dager "vanlig" samvær + 35 dager feriesamvær = ca. 38% samvær i året.







Når de skal regne ut %  (og barnet bor mest hos mor) så "trekker de ikke i fra" mors ferie...de går ut i fra hvor mye FAR HAR! ikke hva mor har! så selvom ferien deles likt..eks 2 uker til far og 2 uker til mor...så tar de ikke med mor sin..dermed for far "på en måte" mer netter enn mor...


skjønte?? :p
 
Nei, den skjønte jeg ikke helt.
Mener de at far skal ha samvær i "mors" ferier?
For ellers er det jo ikke snakk om "hvor mye mor har", men at far faktisk bare har samvær i f.eks. 42 uker i året + ferie.
Personlig har vi regnet samværsprosenten ut fra ukessamvær, men så begynte folk å si at NAV bare regnet ut fra hvor mange dager i året far har samvær, og da stemmer regnestykket over.
Dersom de mener at far skal ha vanlig samvær i mors ferieuker betyr det jo at mor ALDRI kan ta med seg barnet på ferie, samt at far aldri får barnefri ferie - og det stemmer jo ikke.
Tror jeg må spørre NAV litt, jeg. :D
 
Minerva skrev:
Nei, den skjønte jeg ikke helt.
Mener de at far skal ha samvær i "mors" ferier?
For ellers er det jo ikke snakk om "hvor mye mor har", men at far faktisk bare har samvær i f.eks. 42 uker i året + ferie.
Personlig har vi regnet samværsprosenten ut fra ukessamvær, men så begynte folk å si at NAV bare regnet ut fra hvor mange dager i året far har samvær, og da stemmer regnestykket over.
Dersom de mener at far skal ha vanlig samvær i mors ferieuker betyr det jo at mor ALDRI kan ta med seg barnet på ferie, samt at far aldri får barnefri ferie - og det stemmer jo ikke.
Tror jeg må spørre NAV litt, jeg. :D


si far har annenhver torsdag- mandag.... det er ca.8 netter i mnd...
da har jo mor mer...MEN!!! selvom man deler resten likt (altså annenhver jul,påske,høst/vinterferie) og far har si..2 sammenhengende uker sommerferie...og mor har 2 uker sammenhengende...så går ikke det ut i 0...guri..hvordan skal jeg forklare dette a..hehe

Når barnet bor hos mor! så regner de ikke med ferie, jul, osv osv.!! de regner bare med far sine 2 uker..og resterende..ikke sant...siden det er far som har SAMVÆR! så da vil gjennomsnittet i netter øke! for MOR har ikke samvær når hun har ferie..for de regner det som "vanlig" 
æsj..godt jeg ikke er lærer..for jeg er ræva på å forklare..haha

Må bare legge til at jeg mente ikke at mor ikke får ferie :p er bare at % til mor øker ikke pga hun har 2 uker ferie...men det gjør far sin %...
 
Skal man tro det NAV har sagt til andre her inne, er det KUN antall overnattinger i året de bruker for å regne ut samværsprosent.
Og i så fall stemmer tallene mine - der er det regnet ut nøyaktig hvor mange overnattinger far vil ha i de forskjellige tilfellene, delt på antall netter i året, = prosentdel.

Slik du har fått det forespeilet regner de tydeligvis med at far har samvær ÅRET RUNDT, inkludert de ukene hvor far IKKE har samvær grunnet "mors" ferie.
Dersom det stemmer blir jo tallene selvfølgelig gale - jeg tror jeg må sjekke dette med NAV, for å få endelig klarhet i det. :)
 
Minerva skrev:
Skal man tro det NAV har sagt til andre her inne, er det KUN antall overnattinger i året de bruker for å regne ut samværsprosent.
Og i så fall stemmer tallene mine - der er det regnet ut nøyaktig hvor mange overnattinger far vil ha i de forskjellige tilfellene, delt på antall netter i året, = prosentdel.

Slik du har fått det forespeilet regner de tydeligvis med at far har samvær ÅRET RUNDT, inkludert de ukene hvor far IKKE har samvær grunnet "mors" ferie.
Dersom det stemmer blir jo tallene selvfølgelig gale - jeg tror jeg må sjekke dette med NAV, for å få endelig klarhet i det. :)

Jeg ringte inn og "klaget" pga jeg mente far hadde fått for mye "samvær" pga bidrag...da han kun har 8 netter pr.mnd..likevel hadde de satt han i kategorien 9-13 netter pr.mnd!
Dette forklarte de med...som jeg har prøvd å si over her....at de legger sammen alle netter far har i året (altså da de 8 nettene pr mnd + ferier som far har) så deler de det på 12mnd og da får man gjennomsnittet pr.mnd...da kommer vi innenfor en 60-40 ordning (som er fastsatt av retten)
 
Pontus skrev:
Minerva skrev:
Skal man tro det NAV har sagt til andre her inne, er det KUN antall overnattinger i året de bruker for å regne ut samværsprosent.
Og i så fall stemmer tallene mine - der er det regnet ut nøyaktig hvor mange overnattinger far vil ha i de forskjellige tilfellene, delt på antall netter i året, = prosentdel.

Slik du har fått det forespeilet regner de tydeligvis med at far har samvær ÅRET RUNDT, inkludert de ukene hvor far IKKE har samvær grunnet "mors" ferie.
Dersom det stemmer blir jo tallene selvfølgelig gale - jeg tror jeg må sjekke dette med NAV, for å få endelig klarhet i det. :)

Jeg ringte inn og "klaget" pga jeg mente far hadde fått for mye "samvær" pga bidrag...da han kun har 8 netter pr.mnd..likevel hadde de satt han i kategorien 9-13 netter pr.mnd!
Dette forklarte de med...som jeg har prøvd å si over her....at de legger sammen alle netter far har i året (altså da de 8 nettene pr mnd + ferier som far har) så deler de det på 12mnd og da får man gjennomsnittet pr.mnd...da kommer vi innenfor en 60-40 ordning (som er fastsatt av retten)


Får det fremdeles ikke til å henge på grep.
Si man tar eksempelet jeg viser til over, med 10 overnattinger i måneden. Det gir totalt 140 dager samvær i året. Om man så deler det på 12 for å få gjennomsnittet pr. måned gir det 11,67 overnattinger i måneden.
Tar man så 11,67 overnattinger i måneden / antall døgn i måneden (30) får man nok en gang 38% - eller 38,8, for å være mer presis.
Om man regner ut antall døgn samvær delt på året eller antall døgn samvær fordelt utover måneden delt på døgn i måneden gir tilnærmet samme prosentsvar - sjekket det med "8 døgn i måneden"-regnestykket nå, og med din metode får jeg 33% - akkurat samme som med min metode.

Dersom retten regner "9-13 overnattinger i måneden" som 40%, så er den jo grei - da er det ikke 40% samvær, men rett og slett en kategori de regner som "tilnærmet 40% samvær" det er snakk om.
Om man snakker om NØYAKTIG 40% samvær, så må man ha 10,57 overnattinger pr. 4 uker samt fulle ferieuker for at tallene skal stemme. :p
Jeg har uansett sendt en mail til NAV hvor jeg har bedt om å få forklart nøyaktig hvilken utregningsmetode de bruker - slik at jeg kan rette opp samværstråden under topptråder slik at den blir korrekt. :)
 
Back
Topp