Spirevipps
Forelsket i forumet
Samvær....
Hvor ofte vil det si....?
Hvor ofte vil det si....?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ca. 8 overnattinger i måneden - med eksempel:
Torsdag-mandag = fire overnattinger pr. 2 uker, hvilket gir 8 overnattinger pr. 4 uker ("måned").
Det gir 8 overnattinger / 28 døgn = 29%, ca.
Dersom han skal ha 3 uker feriesamvær om sommeren og annenhver ferie resten av året, vil det si ca. 5 uker feriesamvær pr. år (3 uker sommer, påske eller jul, vinter- eller høstferie).
5 uker x 7 døgn = 35 døgn feriesamvær.
Du har da barna like mye - 3 uker om sommeren, 2 ferieuker resten av året.
Da kan vi trekke fra 5 (fars) + 5 (mors) uker fra årets vanlige samværsuker, altså:
52 uker vanlig samvær - 10 uker feriesamvær = 42 uker.
42 uker med 4 overnattinger annenhver uke = 84 overnattinger.
84 døgn vanlig samvær + 35 døgn feriesamvær = 119 samværsdøgn i året.
119 samværsdøgn / 365 døgn i året = 33% samvær.
40% samvær er 12 overnattinger pr. 4 uker (f.eks. 2 netter en uke, 4 den neste, eller 1+5, eller 6 netter sammenhengende) uten feriesamvær.
Ca. 10 overnattinger i måneden - med eksempel:
Torsdag-mandag annenhver uke, torsdag-fredag annenhver uke = 4+1 = 5 overnattinger pr. 2 uker, 10 netter pr. 4 uker (en måned).
Det gir 10 overnattinger pr. 28 døgn = tilnærmet 36% uten feriesamvær.
Med tre uker sommerferie, annenhver høst-/vinterferie og annenhver jul-/påskeferie, får vi følgende feriesamvær: 5 uker x 7 døgn = 35 døgn.
Forutsatt at mor har tilsvarende feriesamvær, faller 10 uker "vanlig" samvær bort grunnet avvikling av feriesamvær.
Da sitter vi igjen med 42 uker "vanlig" samvær, med 10 overnattinger pr. 4 uker = 105 vanlige samværsdøgn i året.
105 dager "vanlig" samvær + 35 dager feriesamvær = ca. 38% samvær i året.
Jeg skjønner bare ikke helt hvordan det skal bli 40%.Minerva skrev:
Siterer meg selv fra den linkede posten her, jeg:
Ca. 8 overnattinger i måneden - med eksempel:
Torsdag-mandag = fire overnattinger pr. 2 uker, hvilket gir 8 overnattinger pr. 4 uker ("måned").
Det gir 8 overnattinger / 28 døgn = 29%, ca.
Dersom han skal ha 3 uker feriesamvær om sommeren og annenhver ferie resten av året, vil det si ca. 5 uker feriesamvær pr. år (3 uker sommer, påske eller jul, vinter- eller høstferie).
5 uker x 7 døgn = 35 døgn feriesamvær.
Du har da barna like mye - 3 uker om sommeren, 2 ferieuker resten av året.
Da kan vi trekke fra 5 (fars) + 5 (mors) uker fra årets vanlige samværsuker, altså:
52 uker vanlig samvær - 10 uker feriesamvær = 42 uker.
42 uker med 4 overnattinger annenhver uke = 84 overnattinger.
84 døgn vanlig samvær + 35 døgn feriesamvær = 119 samværsdøgn i året.
119 samværsdøgn / 365 døgn i året = 33% samvær.
40% samvær er 12 overnattinger pr. 4 uker (f.eks. 2 netter en uke, 4 den neste, eller 1+5, eller 6 netter sammenhengende) uten feriesamvær.
Ca. 10 overnattinger i måneden - med eksempel:
Torsdag-mandag annenhver uke, torsdag-fredag annenhver uke = 4+1 = 5 overnattinger pr. 2 uker, 10 netter pr. 4 uker (en måned).
Det gir 10 overnattinger pr. 28 døgn = tilnærmet 36% uten feriesamvær.
Med tre uker sommerferie, annenhver høst-/vinterferie og annenhver jul-/påskeferie, får vi følgende feriesamvær: 5 uker x 7 døgn = 35 døgn.
Forutsatt at mor har tilsvarende feriesamvær, faller 10 uker "vanlig" samvær bort grunnet avvikling av feriesamvær.
Da sitter vi igjen med 42 uker "vanlig" samvær, med 10 overnattinger pr. 4 uker = 105 vanlige samværsdøgn i året.
105 dager "vanlig" samvær + 35 dager feriesamvær = ca. 38% samvær i året.
Nei, den skjønte jeg ikke helt.Minerva skrev:
Mener de at far skal ha samvær i "mors" ferier?
For ellers er det jo ikke snakk om "hvor mye mor har", men at far faktisk bare har samvær i f.eks. 42 uker i året + ferie.
Personlig har vi regnet samværsprosenten ut fra ukessamvær, men så begynte folk å si at NAV bare regnet ut fra hvor mange dager i året far har samvær, og da stemmer regnestykket over.
Dersom de mener at far skal ha vanlig samvær i mors ferieuker betyr det jo at mor ALDRI kan ta med seg barnet på ferie, samt at far aldri får barnefri ferie - og det stemmer jo ikke.
Tror jeg må spørre NAV litt, jeg. :D
Skal man tro det NAV har sagt til andre her inne, er det KUN antall overnattinger i året de bruker for å regne ut samværsprosent.Minerva skrev:
Og i så fall stemmer tallene mine - der er det regnet ut nøyaktig hvor mange overnattinger far vil ha i de forskjellige tilfellene, delt på antall netter i året, = prosentdel.
Slik du har fått det forespeilet regner de tydeligvis med at far har samvær ÅRET RUNDT, inkludert de ukene hvor far IKKE har samvær grunnet "mors" ferie.
Dersom det stemmer blir jo tallene selvfølgelig gale - jeg tror jeg må sjekke dette med NAV, for å få endelig klarhet i det. :)
Pontus skrev:Skal man tro det NAV har sagt til andre her inne, er det KUN antall overnattinger i året de bruker for å regne ut samværsprosent.Minerva skrev:
Og i så fall stemmer tallene mine - der er det regnet ut nøyaktig hvor mange overnattinger far vil ha i de forskjellige tilfellene, delt på antall netter i året, = prosentdel.
Slik du har fått det forespeilet regner de tydeligvis med at far har samvær ÅRET RUNDT, inkludert de ukene hvor far IKKE har samvær grunnet "mors" ferie.
Dersom det stemmer blir jo tallene selvfølgelig gale - jeg tror jeg må sjekke dette med NAV, for å få endelig klarhet i det. :)
Jeg ringte inn og "klaget" pga jeg mente far hadde fått for mye "samvær" pga bidrag...da han kun har 8 netter pr.mnd..likevel hadde de satt han i kategorien 9-13 netter pr.mnd!
Dette forklarte de med...som jeg har prøvd å si over her....at de legger sammen alle netter far har i året (altså da de 8 nettene pr mnd + ferier som far har) så deler de det på 12mnd og da får man gjennomsnittet pr.mnd...da kommer vi innenfor en 60-40 ordning (som er fastsatt av retten)