6 ukers kontroll...

68Fastback

Elsker forumet
Maiblomstene 2020
Februarlykke 2022❄️
D29DD8CE-92BA-46C5-9EC9-8550C5D43E78.jpeg Da har vi vært på 6 ukers kontroll :) Alt bra ;) Hun er 5.1kg :Heartpink Fikk vaksine og, gikk veldig fint.. Trodde hun skulle veie mer egentlig, men hun har jo spist endel mindre nå i varmen..
De måler ikke lengden før på 3mnd visstnok..
Har dere målt selv? Jeg tror jeg skal gjøre det :) Hun bruker 62 i alle klær, så hun må jo ha blitt endel lengre :)
 
Vi hadde kombinert 6 ukers kontroll og 3 mnd kontroll og vaksine i dag (3 mnd siden fødsel, 6 uker korrigert alder:)). Veide 6,18 kg og gått opp en kilo på to uker! 59 cm lang. Syntes det var litt fælt å få vaksiner, og er litt urolig og sutrete nå, håper på at vi ikke får alt for mye reaksjon denne gangen!
 
Vi hadde 6-ukers-kontroll i går. Hun var 5370g og 40cm rundt hodet. Jeg tok et ca-mål på lengde mens hun sov i dag. Hun lå liksom ferdig utstrakt:) Målte 59cm. Passer godt til 55cm ved fødsel.

6-ukers-kontrollen av meg var fullstendig meningsløs. Jeg ble spurt om jeg hadde mistet mye blod, om jeg hadde rift eller sting og om jeg trengte prevensjon. Siden svarene var nei, nei og nei, så skjedde det ikke noe mer. Jeg hadde tenkt å ta celleprøve, men det må man visst vente med til minst 8 uker etter fødsel, så fikk ikke gjort det. Eneste nytten av timen var at den varte 10min i steder for 20min, så legen min fikk seg en kaffepause før neste pasient:meh: Skjønner ikke maset om at den timen MÅ man bestille.
 
Vi hadde 6-ukers-kontroll i går. Hun var 5370g og 40cm rundt hodet. Jeg tok et ca-mål på lengde mens hun sov i dag. Hun lå liksom ferdig utstrakt:) Målte 59cm. Passer godt til 55cm ved fødsel.

6-ukers-kontrollen av meg var fullstendig meningsløs. Jeg ble spurt om jeg hadde mistet mye blod, om jeg hadde rift eller sting og om jeg trengte prevensjon. Siden svarene var nei, nei og nei, så skjedde det ikke noe mer. Jeg hadde tenkt å ta celleprøve, men det må man visst vente med til minst 8 uker etter fødsel, så fikk ikke gjort det. Eneste nytten av timen var at den varte 10min i steder for 20min, så legen min fikk seg en kaffepause før neste pasient:meh: Skjønner ikke maset om at den timen MÅ man bestille.
Jeg har aldri hatt noen 6 ukers kontroll av meg:wideyed: Kun baby..!
 
Jeg har aldri hatt noen 6 ukers kontroll av meg:wideyed: Kun baby..!
Du ble ikke mast på fra alle kanter? Jeg visste om sånn time fra før, og fikk vel høre det av legen min før fødsel, på sykehuset og av både jordmor og helsesykepleier ved helsestasjonen og infobrev fra babyverden om at den timen er det viktig at man husker å bestille, og at det ikke skjer automatisk. Jeg har aldri skjønt hvorfor, men har trofast bestilt timen. Denne gangen tenkte jeg at jeg i det minste kunne ta celleprøve for livmorhalskreft siden jeg fikk brev om det for noen måneder siden, men det var for tidlig:meh:
 
Så rart :woot: Jeg skippet celleprøve sist påminnelse, så jeg skulle absolutt gjort det.. Men ingen som har mast på meg om kontroll noen gang...?
 
Så rart :woot: Jeg skippet celleprøve sist påminnelse, så jeg skulle absolutt gjort det.. Men ingen som har mast på meg om kontroll noen gang...?
Du har ikke gått glipp av noe... men enig i at det er rart.
 
Jeg skal på 6 ukers kontroll for meg selv i morgen. Er denne kontrollen altså så ubrukelig? Fikk også beskjed om at jeg måtte bestille denne timen selv hos fastlegen. :bored:
Mini sin 6 ukers kontroll gikk utmerket! Han vokser godt, er sterk i nakken og tok vaksinen sin uten problemer. Ble riktignok skuffet ettersom heller ikke han ble målt. Jeg er så nysgjerrig på hvor lang han har blitt. :wideyed:
 
Vi hadde 6-ukers-kontroll i går. Hun var 5370g og 40cm rundt hodet. Jeg tok et ca-mål på lengde mens hun sov i dag. Hun lå liksom ferdig utstrakt:) Målte 59cm. Passer godt til 55cm ved fødsel.

6-ukers-kontrollen av meg var fullstendig meningsløs. Jeg ble spurt om jeg hadde mistet mye blod, om jeg hadde rift eller sting og om jeg trengte prevensjon. Siden svarene var nei, nei og nei, så skjedde det ikke noe mer. Jeg hadde tenkt å ta celleprøve, men det må man visst vente med til minst 8 uker etter fødsel, så fikk ikke gjort det. Eneste nytten av timen var at den varte 10min i steder for 20min, så legen min fikk seg en kaffepause før neste pasient:meh: Skjønner ikke maset om at den timen MÅ man bestille.
Du MÅ jo ikke ha denne timen. Jeg kjenner flere som har skippet den.
 
Jeg skal på 6 ukers kontroll for meg selv i morgen. Er denne kontrollen altså så ubrukelig? Fikk også beskjed om at jeg måtte bestille denne timen selv hos fastlegen. :bored:
Mini sin 6 ukers kontroll gikk utmerket! Han vokser godt, er sterk i nakken og tok vaksinen sin uten problemer. Ble riktignok skuffet ettersom heller ikke han ble målt. Jeg er så nysgjerrig på hvor lang han har blitt. :wideyed:
Kan selvfølgelig være at det bare er fastlegen min som er ubrukelig. Du får avlegge rapport her etter timen og fortelle oss om du gjorde noe fornuftig der.
 
Jeg hadde 6-ukers kontroll av meg i dag, og jeg synes det var godt.
Fint å få kjekket meg nedentil, revnet grad 2 og fikk jo noen sting som jeg har kjent godt en stund. Og fikk stilt noen spørsmål og fikk gode svar.
Var fint å snakke om barseltiden med en jeg har snakket med under hele graviditeten. Har god kjemi med henne, jordmoren altså.
Fikk ny time i juli for celleprøve.
Jeg opplevde ikke timen som ubrukelig.
Vi er jo forskjellige og har ulike behov.
Og jeg setter pris på så god oppfølging, det føles godt synes jeg.

Helsesøsteren som vi går til med barnet kjenner meg ikke, enda.


Så er det 6-ukers av barnet neste uke :)
 
Du MÅ jo ikke ha denne timen. Jeg kjenner flere som har skippet den.
Jeg vurderte å skippe den, men det legges jo ikke fram som frivillig heller egenlig. Mer «du må huske å bestille 6-ukers-kontroll til deg selv.»
Jeg hadde 6-ukers kontroll av meg i dag, og jeg synes det var godt.
Fint å få kjekket meg nedentil, revnet grad 2 og fikk jo noen sting som jeg har kjent godt en stund. Og fikk stilt noen spørsmål og fikk gode svar.
Var fint å snakke om barseltiden med en jeg har snakket med under hele graviditeten. Har god kjemi med henne, jordmoren altså.
Fikk ny time i juli for celleprøve.
Jeg opplevde ikke timen som ubrukelig.
Vi er jo forskjellige og har ulike behov.
Og jeg setter pris på så god oppfølging, det føles godt synes jeg.

Helsesøsteren som vi går til med barnet kjenner meg ikke, enda.


Så er det 6-ukers av barnet neste uke :)
Jeg hadde ingen kontroll av underlivet. Fikk bare noen spørsmål og en tilhørende konklusjon om at det var unødvendig. Ble ikke engang målt blodtrykk, blodprosent eller blodsukker. Ingenting ble testet eller sett på. Ser absolutt at mange kan ha nytte av kontrollen, men tenker den burde fremmes som frivillig, og ikke som noe man må huske å bestille.
 
Vi hadde 6-ukers-kontroll i går. Hun var 5370g og 40cm rundt hodet. Jeg tok et ca-mål på lengde mens hun sov i dag. Hun lå liksom ferdig utstrakt:) Målte 59cm. Passer godt til 55cm ved fødsel.

6-ukers-kontrollen av meg var fullstendig meningsløs. Jeg ble spurt om jeg hadde mistet mye blod, om jeg hadde rift eller sting og om jeg trengte prevensjon. Siden svarene var nei, nei og nei, så skjedde det ikke noe mer. Jeg hadde tenkt å ta celleprøve, men det må man visst vente med til minst 8 uker etter fødsel, så fikk ikke gjort det. Eneste nytten av timen var at den varte 10min i steder for 20min, så legen min fikk seg en kaffepause før neste pasient:meh: Skjønner ikke maset om at den timen MÅ man bestille.

Jeg har bestilt celleprøve til min 6 ukers kontroll. Og også bedt om en kontroll av bekkenbunn. Legen har ikke sagt noe til meg om at celleprøve ikke kan tas. Hva var begrunnelsen du fikk på det? Jeg skal på kontroll nøyaktig 6 uker etter fødsel.
 
Jeg hadde 6 ukerskontroll forrige uke 5 uker og 4 dager etter føødsel. Av en veldig erfaren jordmor. Hun tok celleprøve av meg..
men jeg hadde store smerter to dager etter undetsøkelsen nedentil er det vanlig?
Jeg ble sydd dobbelt etter fødsel, og har ikke hatt smerter etterp men fikk det da. Synes det var litt rart!
 
Jeg har bestilt celleprøve til min 6 ukers kontroll. Og også bedt om en kontroll av bekkenbunn. Legen har ikke sagt noe til meg om at celleprøve ikke kan tas. Hva var begrunnelsen du fikk på det? Jeg skal på kontroll nøyaktig 6 uker etter fødsel.
Begrunnelsen jeg fikk var at man kan få falsk positiv om der kommer tett etter fødsel og at grensa for test var satt ved 8 uker.
 
Kan selvfølgelig være at det bare er fastlegen min som er ubrukelig. Du får avlegge rapport her etter timen og fortelle oss om du gjorde noe fornuftig der.

Min kontroll var også rimelig unødvendig. Måtte svare på noen spørsmål og ta noen tester for å sjekke at alt var ok. Bortsett fra det skjedde det lite. Var vel ut og inn på under 10min. Ventetiden for å komme inn til legen var lenger for å si det sånn..
 
Min kontroll var også rimelig unødvendig. Måtte svare på noen spørsmål og ta noen tester for å sjekke at alt var ok. Bortsett fra det skjedde det lite. Var vel ut og inn på under 10min. Ventetiden for å komme inn til legen var lenger for å si det sånn..
Du tok i det minste noen tester....:)
 
Vi var på 6 ukers kontroll med snuppa idag. Hun var 4665 gram og målte 36,5 cm rundt hodet. Lagt på seg 600 gram på to uker så hun vokser godt :happy: (Hun var 3296 gram og 48 cm da hun ble født, og 33 cm rundt hodet). Hun bruker fortsatt 56 i klær, og jeg tror hun er rundt 53-54 cm lang nå.

Jeg skal på 6 ukers kontroll på fredag og håper jeg får nytte av den timen. Jeg ble klippet så regner med hun skal sjekke stingene osv.
 
Back
Topp