6 ukers kontroll for mor

Kaja.T

Glad i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Beklager på forhånd hvis dette har vært diskutert før. Får skylde på ammehjernen. :-P

Men altså, går alle til 6 ukers kontroll hos fastlegen? Ryktene sier at legene stort sett bare spør åssen det går og om man trenger prevensjon. Vet ikke om jeg ser vitsen med det... Går alle dere til kontroll? Hva er deres erfaring?

Sniker fra september,men jeg tok celleprøve,legen kjente på eeggstokker/eggledere og sjekket der jeg var sydd. I tillegg spurte hun om amming,trivsel og prevensjon [emoji106]

Dette med 6 ukerskontroll er noe som henger igjen fra "gammelt av" sa min lege.

Det som er meningen er å snakke om hvordan du trives med den nye tilværelsen, om prevensjon, sjekke at alt ser greit ut nedentil dersom du har blitt sydd (mer enn "normalt"). Det viktigste er for å avdekke depresjon. Det er dessverre ikke mange som snakker om det, og ikke mange som vet om det.

Jeg følte min 6 ukers kontroll var waste of time. Kom inn, legen spurte hvordan det gikk, spurte om jeg hadde tenkt på prevensjon, skrev ut en resept og det var det. Spurte selv om jeg kunne ta nye blodprøver siden jeg hadde lav blodprosent hele svangerskapet.

Jeg gikk hos gynekologen, hun tok ultralyd og celleprøve, sjekjet om det hadde grodd fint nedentil og satt en hormonspiral. Er fornøyd med 6ukerskontrollen. Men måtte betale hos privat gynekolog.

Jeg følte min 6 ukers kontroll var waste of time. Kom inn, legen spurte hvordan det gikk, spurte om jeg hadde tenkt på prevensjon, skrev ut en resept og det var det. Spurte selv om jeg kunne ta nye blodprøver siden jeg hadde lav blodprosent hele svangerskapet.

Jeg måtte også be om blodprøver på timen i går, og idag ringte hun jammen og sanket hadde jernmangel. Jeg ville gjerne sjekke siden jeg ble skrevet ut med lav blodprosent. Fikk ny time for innsetting av hormonspiral og celleprøve, så det er jo greit å få gjort.

Jeg skal gå tilbake til min jordmor så hun få sjekke at alt har grodd som det skal der nede. Var heldigvis hun som sydde etter fødselen og.
Sist gang var jeg til fastlegen, men husker ikke så mye om hva som ble sagt og gjort.

Jeg var hos fastlegen i går og da snakket vi litt om fødselen, prevensjon og hvordan det går ellers, også tok han en kikk på stingene og livmor i tillegg til en celleprøve og blodprøver. Syns det var veldig greit! Har forøvrig snakket mye med helsesøster når vi har vært der på kontroller, så følte ikke noe stort behov for å ta opp noe mer med fastlegen ;)

Var egentlig ganske waste of time for meg også, jeg kunne jo bare ringt å spurt om resept på p-staven..... Spurte bare hvordan det gikk og det var det egentlig, jeg hadde naturlig fødsel og fikk noen pynte sting så kansje derfor det ikke ble sjekket noe nedentil:/

Skal til fastlegen i morgen, spent på hvordan det går for seg.

Jeg var hos gynekolog. Tok innvendig sjekk og div. Og fikk satt inn spiral

Er det greit å sette inn spiral bare 6 uker etter ?

Back
Topp