6 uker ?

spiren2

Forumet er livet
Septemberlykke 2015
Dere som har babyer som er ca 6 uker? Hvor mye er de våkne på dagen?

Noen dager våkne hele dagen(!) forrige dagen sov han maks 30 min - og ikke sammenhengende fra 09-17. Og andre dager sover han tre, fire timer.

Hun er seks uker idag, og er våken usammenhengende fire-fem timer, mest om ettermiddagen. Hun småsover stort sett innimellom måltidene :)

Våken en time og sover et par og så våken litt igjen og sover. Er mer våken på kveld og da kanskje 2 timer før søvn igjen. Har en skikkelig sovegutt

Lillemann er 7 uker! Og ikke så mye våken på dagtid egentlig! Sover, spiser og er kanskje våken 30 min ca. mellom hver gang.. Men blir mer og mer våken merker jeg:) han har alltid vært mer våken på kveldstid enn på dagen! Sånn fra 19-22 kan han være våken hele tiden, eller duppe av en halvtimes tid!

Mini er 7u men er ikke noe mønster på våkentid på dagen enda. Eneste faste er at han sover fra kl20-01 og deretter fra 01.30-05 og så til 07. Det har han gjort fra dag 1. Er så glade for at han ikke har noen lange våkenperioder om natten, kun mat før han slukner, at vi ikke engang har tenkt på dagene. Men det kommer an på hva vi gjør. Er vi på farten, butikk e.l sover han, er vi på besøk /har besøk får han som regel masse oppmerksomhet og prater og leker-og sover tilsvarende etterpå. Om vi bare er hjemme er han mye våken og sover relativt lite.

Er det noe "fasit" hvor mye de skal sove? Iløpet av et døgn?

Det varierer fra dag til dag. Hun kan fortsatt sove seg gjennom dagen, mer eller mindre. Andre dager nesten motsatt, men da blir hun veeeldig grinete.

Det kan godt hende det er en "fasit", men det er ingen regel uten unntak, det viktigste er nok å følge babyen sine ønsker, behov og signaler. Min lillemann (som nå er storebror) sov veldig lite, langt mindre enn "fasiten", men han var blid og fornøyd, spiste, gikk fint opp i vekt og hadde en fin utvikling hele veien. Men jeg husker at vi brukte så mye unødvendig tid på å få han til å sove - fordi det han liksom det han skulle "etter boka". Når vi kasta boka ut av vinduet fikk vi det så mye bedre sammen :)

Er det noe "fasit" hvor mye de skal sove? Iløpet av et døgn?
Det er ikke noe fasit! Men det sies vel at de kan sove rundt 16 timer i døgnet.. Men som sagt over, ingen regel uten unntak! Vi har latt lillemann styre når han sover og er våken helt selv! Men han har fra vi var på sykehuset bare våknet 2 ganger for å spise om natta.. Vi har blitt kjent med han etterhvert og funnet ut at han har sin egen rytme som vi må følge:)

Men det er veldig forskjellig fra barn til barn hvor mye de sover og er våkne! Gjør det som passer din baby best!! Her kommer vi til å prøve så smått å innføre rutiner ved 3-4 mnd alder! Men til da så styrer han det selv:)

De to andre jeg har sov nesten ingenting. Var vell heldig om de sov 2-3 timer i strekk. Ellers smådupper. Dette var fra fødsel...
Han her sover mer, men forskjellig fra dag til dag :) 8 uker på fredag.

Mi er våken 2-3timer, og så sover hun 1-3t. Mest våken om kvelden da hun spiser seg opp til natta, da vil hun gjerne ha mat hver time, men kan småduppe innemellom :P Og så sovner hun alltid når vi er ute å triller eller kjører bil!

Min er 8 uker, men har over lengre tid vært våken i 1 1/2-2 timer, før han sover 1-3t (gjerne en lengre soveøkt, mens resten er på ca 1t). Bikker vi 2t våkentid blir han grinete :p Dette varierer litt fra dag til dag, men vært mer stabilt den siste tiden. Mulig noe pga rutiner :)

Her er hun 6 uker og er mer våken en før. Kan være våken 1-2 før hun sover 1/2-1 time. Noen ganger er hun våken 3 timer. Varierer litt fra dag til dag.

Back
Topp