6 SA og utredning

Lykkelitenn

Bli kjent med forumet
Siden januar 2023 har jeg hatt 6 spontanaborter. 3 av de kjemiske, 2 SA i uke 6/7 og en MA uke 9. Har nå vært på sykehus til utredning, men de sjekket kun stoffskifte, ASP og gentest. De mener det ikke er indikasjon for å undersøke noe annet da jeg er ung, har et barn fra før og blir lett gravid. Jeg har allerede fått bekreftet at dersom alle disse prøvene er fine og man ikke finner noe vil det ikke utredes noe videre, og vi må bare fortsette å prøve.

Andre som har vært gjennom det samme og kan dele sine historier? Og dersom noen har gått til privatklinikk for hjelp ønsker jeg gjerne anbefalinger da vi skjønner at vi må ty til det dersom prøvene ikke viser noe.

Jeg hadde tre barn , hadde to frivillige aborter før barna . Blir super lett gravid . Så skulle jeg prøve på nr 4 og mista 2 MA og 2-3 kjemisk . Skjønte for min del at det var noe galt . Så tok privat ul . Tykke fine slimhinner , men hun fant to polypper i livmoren . Så ble satt opp til hystoskopi på sykehuset . Mulig 3 mnd ventetid ( fant ut at det var 10 mnd ) jeg ble gravid igjen med en gang og skulle bare fortsette svangerskapet , fikk blodfortynnende som hjelpe medisiner så egget skulle sitte fast. Det virka , på ul kunne ikke polyppene sees . Og det skjer at baby får de bort også . Men tok ikke andre prøver altså . Bare sjekka egga og hadde mer enn normalen til min alder og slimhinner som ferskvare haha .

Så trist å høre om tapene dine❤️

Jeg begynte utredning, litt utradisjonelt siden jeg hadde et levendefødt barn innimellom mine to ma i uke 12, 1 sa i uke 7 og en kjemisk, rett før jeg ble gravid med nummer to.
Tok blodprøver, sikkert de samme som deg, og ultralyd. Alt så fint ut på alle prøver og tross min alder (da 36) fikk vi beskjed om at siden vi ikke hadde problemer med å bli gravide så var det bare å fortsette. 'Det vil jo helst gå bra' som de sier og siden alle fostrene døde på forskjellige utviklingsstadier mente de det ikke var noe mønster.

Jeg har hatt åtte kjemiske, pluss en SA i 8+5 og med.abort pga. nevralrørsdefekt, alt dette fra mars 2022 til januar 2025. Har ikke fått noen utredning, fordi legene konsekvent bare har sagt at spontanaborter er noe man må regne med etter 40.

Fikk påvist APS nå i mai, første prøve tatt i januar, men nå tror jeg neppe at jeg blir gravid lenger. Føles utrolig bittert.

Håper du står på ditt og insisterer på at de undersøker alle mulige årsaker til at du har mistet så mange ganger. :Heartred

Back
Topp