6 års kontroll

så flott[:)]
Her ska vi i morgen både gleder og gruer meg kan en si
her vet ejg at han var litt langsynt i fjord da han var hos øyelege så vi får se nå hvordan det er
 
Da er vi ferdig her
høyde 128cm og 30kg, behøvde ikke uroe oss for vekten siden som ho sa han var nok arvelig belagt med å være stor
ellers så var hørsel og syn bra
Så fikk han resept for migrene, vi har ikke fått noe av fastlegen hans bare fått beskje om å gi paracet og ibux mens ho vi var hos idag sa at ho mente vi skulle prøve noe medisiner for å se om det ga bedre virkning hvis dette ikke ga det beste så skulle vi si i fra så skulle ho henvise oss til en lege som var flink med barnemigrene, evt at han skulle få forebygende nesespray som ho sa. Ho var litt redd for at han ville få mer migrene når han startet på skole siden det ofte var mer å konsentrere seg om i skolen en i barnehagen
 
Du har ihvertfall en stor gutt du også ja. Tror marsguttene våre kommer til å bli nærmere 2m. også ser det ut som. Er du og faren også lange?
Og kjempebra at helsesøster tar tak i det med migrene. Jeg er ikke plaget med det, men ser jo at dem som er det så er det jo fryktelig. Og for barn må det være enda værre.
Krysser fingrene for at den medisinen du har fått hjelper.
 
Oi så store barn dere har. Tror ikke min er 120 engang[&:]
Når er de født???? Min er født på høsten da
 
ORIGINAL: mocca82

Oi så store barn dere har. Tror ikke min er 120 engang[&:]
Når er de født???? Min er født på høsten da

Både bondekone sin gutt og min er født i mars. Men begge er veldig lange for alderen. Godt over snittet. Heldigvis er alle forskjellig. Så lenge barna følger sin egen kurve er jo alt bra.

(storebror var prematur 35+1 og over 4 kg så han har alltid vært stor egentlig..)
 
ORIGINAL: Mikke

Du har ihvertfall en stor gutt du også ja. Tror marsguttene våre kommer til å bli nærmere 2m. også ser det ut som. Er du og faren også lange?
Og kjempebra at helsesøster tar tak i det med migrene. Jeg er ikke plaget med det, men ser jo at dem som er det så er det jo fryktelig. Og for barn må det være enda værre.
Krysser fingrene for at den medisinen du har fått hjelper.
jeg er ikke så lang 1.60 men gubben er rundt 1.85. Men ska en se på guttuene i familien min så er det mange lange der mesteparten av gutta der er rundt 2meter og 3 av de har fått medisiner for å stoppe veksten
men så er også begge familiene preget av en del overvekt, så dermed er vi nøye med mat og aktivitet
 
ORIGINAL: bondekone

ORIGINAL: Mikke

Du har ihvertfall en stor gutt du også ja. Tror marsguttene våre kommer til å bli nærmere 2m. også ser det ut som. Er du og faren også lange?
Og kjempebra at helsesøster tar tak i det med migrene. Jeg er ikke plaget med det, men ser jo at dem som er det så er det jo fryktelig. Og for barn må det være enda værre.
Krysser fingrene for at den medisinen du har fått hjelper.
jeg er ikke så lang 1.60 men gubben er rundt 1.85. Men ska en se på guttuene i familien min så er det mange lange der mesteparten av gutta der er rundt 2meter og 3 av de har fått medisiner for å stoppe veksten
men så er også begge familiene preget av en del overvekt, så dermed er vi nøye med mat og aktivitet

Her er vi begge lange. Jeg er 176 og faren 196. Vi er nok overvektige vi også, og guttene var veldig runde som barn, men her renner det av. Men har det i bakhodet at kostholdet er viktig uansett fordi jeg regner med at det kommer den dagen da de ikke er så aktive som i dag og da kan det fort snu...
 
ORIGINAL: Mikke

ORIGINAL: mocca82

Oi så store barn dere har. Tror ikke min er 120 engang[&:]
Når er de født???? Min er født på høsten da

Både bondekone sin gutt og min er født i mars. Men begge er veldig lange for alderen. Godt over snittet. Heldigvis er alle forskjellig. Så lenge barna følger sin egen kurve er jo alt bra.

(storebror var prematur 35+1 og over 4 kg så han har alltid vært stor egentlig..)
signerer dette
Er som Mikke skriver både gutten min og hennes er rimelig høye for alderen.
Gutten her når han leker med søskenbarne som er 3 år eldre så skiller det kun 3-4cm på de,så de bruker de samme str i klær
 
ORIGINAL: Mikke

ORIGINAL: bondekone

ORIGINAL: Mikke

Du har ihvertfall en stor gutt du også ja. Tror marsguttene våre kommer til å bli nærmere 2m. også ser det ut som. Er du og faren også lange?
Og kjempebra at helsesøster tar tak i det med migrene. Jeg er ikke plaget med det, men ser jo at dem som er det så er det jo fryktelig. Og for barn må det være enda værre.
Krysser fingrene for at den medisinen du har fått hjelper.
jeg er ikke så lang 1.60 men gubben er rundt 1.85. Men ska en se på guttuene i familien min så er det mange lange der mesteparten av gutta der er rundt 2meter og 3 av de har fått medisiner for å stoppe veksten
men så er også begge familiene preget av en del overvekt, så dermed er vi nøye med mat og aktivitet

Her er vi begge lange. Jeg er 176 og faren 196. Vi er nok overvektige vi også, og guttene var veldig runde som barn, men her renner det av. Men har det i bakhodet at kostholdet er viktig uansett fordi jeg regner med at det kommer den dagen da de ikke er så aktive som i dag og da kan det fort snu...
er det vi også tenker på, her er han litt rund, men som hs her sa til oss, så lenge vi passer på med matintak og det å være i aktivitet så gjorde vi en bra grunstein som han kansje tok med seg videre
 
Hvor lenge i forveien fikk dere innkallelse til 6- årskontrollen? Har ikke hørt noe ennå, men så fyller hun ikke før i mai heller da.......
 
ORIGINAL: cella

Hvor lenge i forveien fikk dere innkallelse til 6- årskontrollen? Har ikke hørt noe ennå, men så fyller hun ikke før i mai heller da.......


De kaller det vel egentlig førskolekontroll for jeg tror ikke det har noe med å gjøre når de har bursdag. Alle barn skal nok på dette utover våren tror jeg. Det er ihvertfall slik i vår kommune. Men ting gjøres jo forskjellig.

Ellers fikk vi beskjed ca 1,5 uke på forhånd.

Fikk beskjed om at før sjekket de også en del fysiske ting som hinking og andre ting, men nå gjorde de det i grupper på skolen med fysio til stede. I stedet for hos bare helsesøster. Så det gjøres i skoletiden.
 
Her hos oss heter det 6-års kontroll, og gutten vår skal ikke før i november da han fyller 6 år. Til gjengjeld har vi også 5-års kontroll, og det er det ikke alle som har[:)]
 
ORIGINAL: cella

Hvor lenge i forveien fikk dere innkallelse til 6- årskontrollen? Har ikke hørt noe ennå, men så fyller hun ikke før i mai heller da.......
er nok opp og ned fra kommune til kommune
her ska alle inn før de starter på skolen siden PPT også er med for å se om barna er skoleklare
 
her er det førskolekontroll og jenta vår var nå i begynnelsen av april, 3,5 mnd før hun er 6 år.  hun var da 122 lang og veide 23,5 kg
 
Vi har ikke hørt noe enda, men tror nok at gutten her i huset også er nærmere 130 cm... Kanskje litt under. Han er ganske tynn da...har ikke peiling på hva han veier. Han har hatt veldig mye problemer med ørene så er spent på om han hører så bra som han skal.
 
Anar ikkje om vi har 6-årskontroll her. Guten fyller ikkje 6 før i september, så vi får vente og sjå. Men då vi fekk innkalling til 5-årskontroll kom den i ein konvolutt merka "Skulehelsetenesta", ikkje "NN Helsestasjon" slik den pleier. Så kanskje det er 5-årskontrollen som er førskulekontrollen her?

Eg er stadig fascinert over kor stor forskjell det er på barn, både med tanke på størrelse og utvikling på forskjellige områder.
 
Back
Topp