6 åring våkner om natten

Bkno5100110

Første møte med forumet
Jeg har en 6-åring som hver natt våkner rundt 0230-0300, vi vet ikke hvorfor. Det begynte for en god stund siden. Når jeg spør han om hva som fikk han til å våkne så sier han hver gang: vet ikke.
Hvis jeg prøver å presse litt på det og kanskje spør om det var en vondt drøm så sier han ja, men han sier også ja om jeg spør om det var det eller det som vekte han også(altså jeg bare finner på en ting det og så sier han ja, det var det som vekte meg), så de spørsmålene har jeg sluttet med og han har gått tilbake til: vet ikke.
Han blir litt vanskelig å legge igjen, han vil ikke legge seg til å sove og når jeg får han til senga så vil han ikke at jeg skal gå.

Jeg går alltid til han når han kommer inn på rommet rolig og forståelsesfull, jeg skjønner jo at det ikke er han sin skyld at han våkner. Jeg snakker med han litt og spør hvorfor han ikke får sove å så forklarer jeg at han må bare prøve å lukke øynene igjen og prøve å sovne att om han våkner.
Jeg har prøvd belønningssystem med klistremerker om han sover gjennom en hel natt, altså at han ikke går ut av senga og sovner igjen, det funket i to netter.
Jeg har prøvd å sittet med han til han sovner, men da merker jeg at han bruker bare enda lengre tid på å sovne enn om jeg roer han ned, snakker litt med han, gir han et natta kyss og så går igjen, selv om han er i mot det.

Dette er jo veldig slitsomt å gå gjennom hver natt, og et par ganger så blir jeg jo irritert og blir streng i stemmen om han begynner å rope på meg etter at jeg har vært inne hos han flere ganger og gjort det jeg beskrev over.

Er det noen som har vært gjennom det samme, som har en løsning?
 
Vet du om det har skjedd store endringer i skolen eller hjemme? Hvis han er urolig kan dette påvirke nattesøvnen.
Har han nattlampe? Hadde det vært til hjelp at han leser/ser bok når han våkner istedenfor å stå opp?
 
Har en 6 åring som i perioder kommer og legger seg under dyna mi, opptil flere netter på rad. Lar han sove sammen med meg. Han trenger det tydeligvis. Det gir seg jo etter hvert.
 
vi kjøpte slik klokke som lyser rød når det er natt, grønn når det er dag, gul når vi snart skal stå opp.

Oppvåkning var stort problem her lenge og er det fortsatt i perioder. Men det hjelper at hun forstår om det er natt eller dag eller snart dag og hva som er lov da eller ikke.

Hun har fått forbud mot å litte å rope på oss, eneste unntaket er når hun er syk/føler seg dårlig.

Våkner hun på natta og det lyser rødt har hun fått to valg, ene er å legge seg ned å sove videre i sengen sin, hun har også lov å komme å legge seg sammen med oss om hun trenger det men hun nå være stille/fått streng beskjed om at dette er sovetid.

Har fungert overraskende greit:)

Ellers har vi måtte være veldig påpasselig på når hun legger seg ( har måtte justere leggetiden en halvtime-40 min, har funket bedre, får ikke drikke sørlig før hun legger seg, ( pga ble mange oppvåkninger hun måtte på do, og vi er mer nøye med å få i henne kveldsmaten til riktig tid så hun ikke vokner pga sult.
 
Back
Topp