Jeg leste en amerikansk forkningsrapport om dette temaet i går. I og med at jeg ikke sitter med den foran meg skal jeg være litt forsiktig med å komme med tall. De sammenliknet zygote, 3-dagers embryo og 5/6-dagers blastocyst ved fryseforsøk. Essensen var at man har en mye større sjanse for at det blir en unge utav det ved å sette inn en blastocyst, men ettersom svært mange befruktede egg ikke klarer å utvikle seg til en god blastocyst i laben, så var det faktisk zygote som hadde flest levendefødte per egguthenting. Så konklusjonen er at man har størst sjanse for å lykkes på første innsett med blastocyst, men på hele runden er sjansen størst med tidlig innsett, men man risikerer å måtte gå gjennom en del negative sykluser og spontanaborter. Normalt 40-60% av 8-delte 3-dagers som blir brukbare blastocyster.
Selv fikk jeg 5 befruktede egg, ett døde fort, 4 levde til dag 4, og 2 lever i dag på dag 5. Ett av god kvalitet ble satt inn for 2 timer siden og ett mindre bra vurderes for frys senere i dag. Første runde IVF/ICSI
Selv fikk jeg 5 befruktede egg, ett døde fort, 4 levde til dag 4, og 2 lever i dag på dag 5. Ett av god kvalitet ble satt inn for 2 timer siden og ett mindre bra vurderes for frys senere i dag. Første runde IVF/ICSI