5-dagers VS 2/3-dagers embryo

Jeg leste en amerikansk forkningsrapport om dette temaet i går. I og med at jeg ikke sitter med den foran meg skal jeg være litt forsiktig med å komme med tall. De sammenliknet zygote, 3-dagers embryo og 5/6-dagers blastocyst ved fryseforsøk. Essensen var at man har en mye større sjanse for at det blir en unge utav det ved å sette inn en blastocyst, men ettersom svært mange befruktede egg ikke klarer å utvikle seg til en god blastocyst i laben, så var det faktisk zygote som hadde flest levendefødte per egguthenting. Så konklusjonen er at man har størst sjanse for å lykkes på første innsett med blastocyst, men på hele runden er sjansen størst med tidlig innsett, men man risikerer å måtte gå gjennom en del negative sykluser og spontanaborter. Normalt 40-60% av 8-delte 3-dagers som blir brukbare blastocyster.

Selv fikk jeg 5 befruktede egg, ett døde fort, 4 levde til dag 4, og 2 lever i dag på dag 5. Ett av god kvalitet ble satt inn for 2 timer siden og ett mindre bra vurderes for frys senere i dag. Første runde IVF/ICSI

Jeg leste en amerikansk forkningsrapport om dette temaet i går. I og med at jeg ikke sitter med den foran meg skal jeg være litt forsiktig med å komme med tall. De sammenliknet zygote, 3-dagers embryo og 5/6-dagers blastocyst ved fryseforsøk. Essensen var at man har en mye større sjanse for at det blir en unge utav det ved å sette inn en blastocyst, men ettersom svært mange befruktede egg ikke klarer å utvikle seg til en god blastocyst i laben, så var det faktisk zygote som hadde flest levendefødte per egguthenting. Så konklusjonen er at man har størst sjanse for å lykkes på første innsett med blastocyst, men på hele runden er sjansen størst med tidlig innsett, men man risikerer å måtte gå gjennom en del negative sykluser og spontanaborter. Normalt 40-60% av 8-delte 3-dagers som blir brukbare blastocyster.

Selv fikk jeg 5 befruktede egg, ett døde fort, 4 levde til dag 4, og 2 lever i dag på dag 5. Ett av god kvalitet ble satt inn for 2 timer siden og ett mindre bra vurderes for frys senere i dag. Første runde IVF/ICSI

Det var en interessant studie!

Mulig jeg er på et lite sidespor her, men velger å skrive likevel. Jeg har hatt to uttak på Riksen og fått ut 20 og 21 egg. Det endte med avbrutt førsøk første gangen, negativt forsøk andre gangen og kjemisk (?) på fryseforsøket.

Etter dette valgte jeg å gå privat. Der fortalte legen meg at ved hvert uttak oppstår det mer eller mindre en liten infeksjon i livmoren. Desto større infeksjon, jo mindre sjanse for at embryoet vil feste seg. Og desto flere egg ut, jo større infeksjon. Derfor hadde legen mer tro på innsett med nedfryst embryo/blasto (i naturlig syklus) enn ferskt innsett, fordi jeg fikk ut så mange egg. I tillegg er det jo en viss fare for overstimulering, men det var ikke hovedargumentet for å fryse ned.

Jeg hørte aldri denne teorien på Riksen. Om det stemmer eller ei vet jeg ikke :)

Jeg hadde mitt første uttak 2.10, 16 eggposer, 11 egg.. 9 utviklet seg til dag to, 7 videre til blasto. Jeg var overstimulert, så endte opp med å måtte utsette innsett. Fikk satt inn en eskimo igår formiddag, 5 dager gammelt.. Håper selvfølgelig på suksess ved første forsøk, men fortsatt to uker igjen å vente.. Selv om jeg aller helst vil teste daglig:P

De på klinikken var iallefall veldig positive til embryoene våre igår, så håper jo deres tillit til eskimoen som ble satt inn er berettiget:)

Mine egg delte seg ikke helt som de skulle og var derfor mye enklere for psyken å se om egget delte seg videre etter 3 dager i "pleksiglasset" enn å gå 2 uker å vente med innsett av ett 3-dagers det aldri ble noe av. Ble også fortalt at sjansen for graviditet er større med blastocyst og fryseforsøk. Første blastocyst endte med graviditet og en liten en

Back
Topp