5 bevegelser hvert 20 minutt??

Fluesopp

Forelsket i forumet
Marsboerne
Synes det høres veldig rart ut! Jeg jobber på en fødeavdeling selv, og jeg har aldri hørt den definisjonen. Babyen har en søvnsyklus, og når vi vurderer CTGer (sparkeprøver) er det helt greit med stille perioder uten spark i opp til 40 min. Er man i tvil om man kjenner nok med liv bør man velge et tidspunkt på døgnet hvor man pleier å kjenne liv (ofte på kvelden). Så bør man sitte/ligge på sofaen i et rolig rom (ingen TV, laptop i fanget) , ta et glass sukkerholdig drikke og virkelig kjenne etter liv. Da bør man kjenne 10 spark innen en times tid. Hvis ikke man kjenner dette bør man ringe føden og komme inn for en CTG. Lykke til videre :)

Eni. Hørtes veldig rart ut. Ungen er jo roligere hvis du er i bevegelse å skal du kjenne noe hele tide må du no bare sitte i ro da??

Det har aldri vært tilfelle her, og legene sier alltid at babyen er meget aktivt.
Kjenner mindre nå enn før pga mindre plass.

Sniker litt her, men dette er det jeg har hørt : Du skal kjenne 5 bevegelser i løpet av 30 min hver dag. Altså 1 gang i løpet av dagen skal det være 5 bevegelser :-)

Sent from my LG-D802 using BV Forum mobile app

Jeg snakket med jordmor om dette ! Og hun sa neineinei!!! Hvert svangerskap er forskjellig! Hvert barn er forskjellig! Så lenge du kjenner bevegelse hver dag, så er det godt nok! Før pleide de å si 10 bevegelser i timen. Men de har gått bort fra det, fordi det er så forskjellig fra barn til barn, at de har ingen rett til å si hva som er "normalt":) så ikke tenk på det du :)

Sent from my iPad using BV Forum

Kan fint gå et par timer mellom vær gang det er sirkus i magen, men når det først kjennes så er det umulig å ikke kjenne det. Har ei superlivlig ei som skal strekke seg i tid og utid. Hehe. Så å gå etter en mal er ikke rett for meg og den lille i magen.

Sniker fra januar..

Jeg har gjennom hele svangerskapet hittil vært bekymret for jeg føler at jeg kjenner mindre liv i magen enn det de andre gjør.. Det kan være at jeg ikke kjenner bevegelse i det hele tatt en dag, og andre dager er det mye..
Jeg er 35 uker nå så nå kjenner jeg jo liv hver dag, men før uke 30 så synes jeg det var veldig varierende..
Men selvfølgelig, er du veldig bekymret så ringer du legen :)

De sover jo også, er nok som Lillebaby2014 sier at det er en gang i løpet av et døgn... Uten at jeg er helt sikker. Jeg har hvertfall store opphold uten liv, hvor jeg tenker at han sover.

Back
Topp