5 barnesykdom

Mamamoo13

18.10.13 <3
Sensommerbarna 2016
Vi fikk et skriv fra barnehagen idag om at det er utbrudd av 5 barnesykdom. Den er farlig for fosteret om man skulle bli smittet som gravid. Noen som vet noe om dette? Burde jeg ta datteren min ut av barnehagen en stund for å sikre meg? Ble litt bekymret.

Jeg ble bekymret da jeg trodde sønnen min hadde fått det. Jeg dro til legen for å ta en blodprøve hvor de sjekker om du har hatt sykdommen før. De aller fleste har hatt den tidligere uten å vite om det. For å få mindre bekymringer ville jeg dratt til legen å tatt en slik blodprøve. Mest sannsynlig har du hatt det tidligere å har dermed antistoffene mot sykdommen:-D

Jeg har vært hos legen i dag og det ble aldri nevnt noen om at den 4 eller 5 barnesykdommen er skadelig for fosteret... Nå ble jeg plutselig veldig skeptisk her :/

Gutten vår har feber og utslett over hele kroppen. Hovne og røde ben i tillegg så var nesten redd det var røde hunder til å begynne med i morges...

Jeg er selv sykemeldet på grunn av influensa og går hjemme med han nå.

Jeg fikk spørsmål fra jordmor om jeg hadde hatt den. Da jeg ikke visste det, må jeg inn for å ta prøver. Fram til jeg får svar må jeg ikke omgås barn som har symptomer... (Flaks at jeg jobber i barnehage..)

Vi fikk et skriv fra barnehagen idag om at det er utbrudd av 5 barnesykdom. Den er farlig for fosteret om man skulle bli smittet som gravid. Noen som vet noe om dette? Burde jeg ta datteren min ut av barnehagen en stund for å sikre meg? Ble litt bekymret.
Kan jeg forresten spørre hvor dere holder til?? Greit å vite hvis det er i nærheten....

Jeg har vært hos legen i dag og det ble aldri nevnt noen om at den 4 eller 5 barnesykdommen er skadelig for fosteret... Nå ble jeg plutselig veldig skeptisk her :/

Gutten vår har feber og utslett over hele kroppen. Hovne og røde ben i tillegg så var nesten redd det var røde hunder til å begynne med i morges...

Jeg er selv sykemeldet på grunn av influensa og går hjemme med han nå.
Kanskje dere skulle tatt blodprøver? Feber og utslett er jo symptomer på 5 barnesykdom. Hvis det ikke er det så kan dere slippe å bekymre dere for det. Du kan ta blodprøve for å sjekke om du er immun. 4 barnesykdom er ikke farlig for fosteret. Men 5 barnesykdom er farlig før uke 20 eller noe sånn. Men jeg leste at når utslettet kommer så er smittefaren over. Snakk med legen din om det og ta blodprøver. Det er sikkert ikke noe å bekymre seg for :) God bedring til dere!

Ja, jeg gjør jo det.. Lurer på om man må ta vaksine for det?
Det finnes ikke vaksine enda. Så det er egentlig ingenting å gjøre annet enn å være forsiktig. Men jeg tenker at hvis blodprøven viser at jeg er immun så kan jeg slappe av iallfall.

Har lest litt mer nå og får inntrykk av at dette vi har nå er den 4 barnesykdommen og at den 5 er noe de gjerne får når de er litt eldre...
Skal være obs på dette til senere i hvertfall - hadde aldri tenkt på at disse barnesykdommene kunne være farlige før nå i går...

Sikkert lurt. Ettersom jeg forstod så har de fleste voksne hatt denne sykdommen. Men foreldrene våre var ikke så opplyst om den og trodde sikkert at det var vanlig influensa.
Jeg spurte nemlig mamma om dette og hun svarte at hun ikke ante! Det ble ikke akkurat dokumentert hvis vi en sjelden gang ble syk! Det gikk stortsett over!!! ;)

Her har det vært i bhg til jenta mi. Jeg har vært på 2 oppfølgingstimer hos legen min, har tatt 2 prøver men begge visste at jeg ikke har eller har hatt det. Har holdt meg unna bhg i 3-4 uker nå og prøvd å ikke musse for mye på lillefrøkna ;)

Nå har jeg begynt å levere/hente i bhg siden det er 2-3 uker siden sist utbrudd. Om det blir påvist at man får det under graviditet får man tett oppfølging og må inn på riksen for jevnlig kontroll av fosteret. Greit å ta sine forhåndsregler. Hadde jeg vært immun ville hverdagen ha vært lettere :p

Back
Topp