5 åring sove i egen seng

Sitron90

Glad i forumet
Junibarna 2019
Septemberlykke 2021
hei!

Har et barn på fem år, hun kommer inn hver eneste natt. Det er koselig det altså(avogtil), men det er armer og bein, og lite plass i senga.
Visst hun er redd eller våkner og ikke får sove igjeb så er det selvfølgelig greit. Men det virker ut som hun har gjort det til en vane... er det noen som har noe tips til meg? Til å få hun til å sove i sin egen seng? Jeg har snakket med hun om hvorfor ho kommer inn og at hun må prøve å sove litt i sin seng også, var en periode jeg fikk lv å følge henne inn igjen i senga si, men det går ikke nå lenger...
 
Vi har samme. Endte opp med å legge en madrass ved siden av sengen vår og henvise han dit når han kom tuslende på natten... Nå går det i perioder. Enkelte uker kommet han hver natt. Enkelte uker kommer han ikke i det hele tatt...
 
vores snart fem åring gjør det samme, og vi har prøvd belønningssystem uten hell. Så ingen tips dessverre.
 
Tror det er bare sånt periode.. jeg snakket på kvelden om å sove i sin seng. Av og til var så trøtt selv at klarte ikke å følge tilbake , av og til sovnet i hans seng etter jeg følgte han og skulle bli par minutter.. bare så på situasjon.. gikk over av seg selv.etter ett år.. :laughing002
 
Vi har mer eller mindre hatt barn i senga vår i 11 år. Ingen tips. Nyt det så lenge det varer, og gi barna den tryggheten de trenger :)
Jeg var selv et slikt barn, og det gikk over helt av seg selv i skolestartalderen.
 
5.5 åringen kommer til tider. Men var i hovedsak til broren sin. Han har en bamse med en lysende kule på magen. Nå har 5.5 åringen fått en sånn bamse også og nå holder hu seg mer på rommet sitt.
 
Guttene mine har kommet inn til meg i periøder fra de var 3-4 år, de gjør det fremdeles en skjelden gang i blant (7år nå)
jeg var enslig mamma på tidspunktet så var god plass i senga, så jeg spurte de om morgenen hvorfor de kom,,, oftest hadde den ene mareritt og den andre våknet og var alene så da kom han også. Og jeg husker selv at jeg alltid kunne komme inn til mamma og pappa da jeg hadde mareritt som liten,,,, jeg måtte etter hvert ta med egen dyne og pute, men ble vandt til det.
Og jeg husker at det var en stor trygghet å ikke bli "sendt" tilbake til rommet mitt, så jeg vil ikke sende de tilbake til sin egen seng om de har hatt mareritt..
jeg sier aldeles ikke at det er et universelt "rett svar". men det var fint for meg, og det er fint for guttene mine, og etter hvert som de er blitt større så kommer de skjeldnere og skjeldnere.. (om det er en "trøst") :)
 
  • Liker
Reactions: Kkk
Back
Topp