5 år gammel, sint og sår hver dag?

Agnete

Forumet er livet
Hvordan er deres femåring?
Min gutt har i det siste blitt så sint og sår.
Han hisser seg opp for det minste og blir utrolig fort lei seg.
Har lurt på om det kan være noe som har skjedd i barnehagen, eller andre steder. Har prøvd å snakke med han, men han sier at alt er fint. Har snakket med ped-leder og hun kunne heller ikke forstå hva det kunne være med han. Vi skulle ta en samtale nå i november.
Men kanskje det er normalt for en femåring å utrykk følelser oftere og fortere enn før?
Tenker at i tenårene er jo dette normalt, men hva er normalt for en femåring?
Jeg er jo en hønemor og bekymrer meg for det meste :p

Sent from my iPhone using BV Forum

Akkurat likt her. Kalles visst mini pubertet. Vi har trodd d var reaksjon på at hun er blitt storesøster, men 95% av de andre var også sånn fant vi ut på foreldremøte.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Min er akkurat lik. Værre på dager han er sliten, så viktig å få han i seng tidlig nok og ikke hente han så sent. Han er veldig følsom i utgangspunktet og er i en fase nå der den emosjonelle utviklingen gjør han ekstra sårbar. Det er vanlig i 4-6års alderen.

Ang å bli sint for hver minste lille ting så har vi snakket om at det ikke nytter å være sint eller sutre, men prøve å tenke "hva kan vi gjøre med det" og finne den beste mulige løsningen. Har også snakket litt om hvordan det kjennes ut når disse følelsene kommer.
Ang sårhet så må vi passe på hvilke inntrykk han får via filmer og sånn. At det ikke er noe som er skummelt eller trist osv. Prøver å være bevisst å snakke om masse positivt og fint i hverdagen hver dag, spesielt før leggetid.

Akkurat likt her. Kalles visst mini pubertet. Vi har trodd d var reaksjon på at hun er blitt storesøster, men 95% av de andre var også sånn fant vi ut på foreldremøte.

"Godt" å høre det er flere femåringer som er slik. Ja, det kan minne litt om puberteten ja. Tenkte det var alt for tidlig :p hihi

Ja, det er mye verre på dager han er sliten.
Og siden vi er inne i en veldig ond sirkel med søvn så har vi det heller ikke koselig på dagen.
Han har korte dager i barnehagen, men der gjør jeg også galt, endten så leverer jeg for seint, eller fortidlig. Jeg henter for tidlig eller for seint.
Så allerede før vi har kommet ut av porten i barnehagen er vi i gang.

Er litt godt å høre at dette er normalt, var redd han opplevde noe vondt i barnehagen som han ikke ville snakke om. Jeg får sette meg ned å prate litt med han om hvordan vi kan takle sinne vårt.
For plutselig er den stille rolige gutten min, den som står å kjefter på sine foreldre. Det har jo ikke skjedd før :)

Vi har sagt at d er lovt å være sint, men da kan hun gå på rommet sitt og sparke/slå i saccosekken og hyle så mye hun vil. Funker veldig bra her:-)

Har du mulighet til å levere og hente til ca samme tid? Ikke nødvendigvis på klokkeslettet men ift dagsrytmen i bhg. At det ikke er noen ganger før frokost og andre ganger etter og ikke midt i samling. Hvis du henter til ca samme tid på ettermiddagen blir det litt mer forutsigbart, da lærer han etterhvert at du kommer ca så og så lang tid etter de har spist frukt el. Men det kommer jo helt an på om du jobber og hvilke arbeidstider du har...

Jeg leverer han mellom 0930-1000. Da rekker han samlingen og om de skal på tur eller slikt.
Det er bare det at den dagen så ville han spise frokost i barnehagen f.eks. Så da var det feil.
Så skjer det jo i blant at han må tidlig i barnehagen. Det er utrolig sjeldent, men da vi leverer tidlig så ville han jo komme senere :o

Henter som regel rett etter frukt.
Men der blir han sur om jeg henter før de andre guttene, eller om jeg henter etter om du skjønner?
Prøver å ha en rutine på det, for rutiner er jeg glad i :p

Min gutt er 4, 5 og jeg kjenner dette igjen. Det er ikke noe godt for mammahjertet.

Sendt fra mobilen min ♥

Ahh. Det er noe der ja. Slik er min 5 åring også. Veldig sår. Løper inn på rommet og legger seg i senga hver gang hun blir fornærmet :p

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Du beskrev min snart 5åring. nesten skjedd over natta! er rolig og lar han få utagere når han må. Også pratet vi også om masse hyggelige ting og prøver å være ekstra oppmerksom mot han og hans behov:) det går nok over igjen:)

.:herQ:.

Jupp, mini-puberteten!
Junior hadde ikke egentlig noen toårstrass, eller treårstrass, eller fireårstrass - men da han ble fem..!
Hjelpe meg, sånt lite humørsykt trasstroll jeg fikk i hus - det var mye vilje som skulle uttrykkes, og mye HUMØR, og så mye følelser at jeg tror det boblet over av og til.
Er visst veldig vanlig, har jeg fått høre - en liten "testrunde" før den ordentlige puberteten, hvor du får samme greia bare med KROPP og SEX på toppen. ;)

Har vi samme barn eller?

her er det slemming og dører og skriking ofte... ikke noe nytt skjedd så venter det går over like fort som det kom!

Så godt å høre at flere er slik. Da tror jeg at jeg prøver å roe mammahjertet og tro på han når han sier alt er bra :)

Min gutt har egentlig aldri vært i trass alderen, klart han har jo testet oss å slikt, men aldri ligget på gulvet å hylt eller vært helt umulig. Så dette er litt nytt for oss.

Ahh. Det er noe der ja. Slik er min 5 åring også. Veldig sår. Løper inn på rommet og legger seg i senga hver gang hun blir fornærmet :p

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jepp, sånn er hun her også :) Er ganske fascinert av femåringen jeg.. Hun er plutselig blitt så stor

Back
Topp