4mnd- introdusering av grøt?:)

MissSiddis

Forelsket i forumet
Jenta vår nærmer seg 4mnd og vi gleder oss masse til å gi nye smaker selv om vi må vente til 6mnd da men selv om jeg full ammer- kan jeg prøve en liten skje me baby grøt?:)
Hun har ikke noe mageproblemer så trenger ikke sviskemos tenker jeg....

Hvordan har dere det i hus,har dere prøvd?:) Det står så mye forskjellig på nett og tenker å høre med helsesøster først før vi begynner med noe men hun legger iallefall godt på seg og er også veldig interessert i alt vi spiser, titter å prøver å ta om dere skjønner:)
 
Hvorfor må du vente til 6 mnd?

Etter litt lesing har jeg forstått det slik at man helst ikke skal hå over til fast føde før bebisen er 6mnd, feks på sunn start:
http://sunnstart.no/ernaering/mat-til-barnet/de-forste-smaksprovene/

Men jeg har lyst til å feks gi en skje med grøt, prøve oss på det:) Skal jo ikke være måltid men bare sånn start/introdusering og så øke litt mer og mer når magen hennes har fått litt tid å venne seg til nye smaker og ting:)
 
Vi har gitt grøt, sviskemos og gulrot & potetmos, og den siste var en absolutt hit, hun digger det! Det er ikke noe i veien for å prøve litt når de begynner å nærme seg 4 mnd, det står jo på glassene at det er fra 4 mnd. Vi har i alle fall ikke tenkt at det kan være "farlig" på noe hvis med fast føde, er jo ikke snakk om så mye [emoji6]
 
Vi har gitt grøt, sviskemos og gulrot & potetmos, og den siste var en absolutt hit, hun digger det! Det er ikke noe i veien for å prøve litt når de begynner å nærme seg 4 mnd, det står jo på glassene at det er fra 4 mnd. Vi har i alle fall ikke tenkt at det kan være "farlig" på noe hvis med fast føde, er jo ikke snakk om så mye [emoji6]

Samme tenker jeg men er jo redd for alt vett du haha:p Men det kan da ikke være så farlig når det er snakk om så lite så da kansje prøver vi oss på en liten smakebit ikveld:) Kjører dere denne 3dagers regelen? Har lest at man skal ha den samme tingen tre dager for tilvenning? Eller noe nytt hver gang?
(Huff jeg synes det er så mye lettere å spørre enn å lese meg grønn å blå på alt forskjellig)
 
Samme tenker jeg men er jo redd for alt vett du haha:p Men det kan da ikke være så farlig når det er snakk om så lite så da kansje prøver vi oss på en liten smakebit ikveld:) Kjører dere denne 3dagers regelen? Har lest at man skal ha den samme tingen tre dager for tilvenning? Eller noe nytt hver gang?
(Huff jeg synes det er så mye lettere å spørre enn å lese meg grønn å blå på alt forskjellig)

Neida, prøv i vei. Et lite tips i starten er å teste ut på morgenen, eller dagtid, i tilfeller babyen blir dårlig i magen, så slipper du en gretten baby på kvelden :p Vi kjører også 3 dagers regelen, egentlig ganske greit iom at et åpnet barnematglass varer 2 dager (eller var det 3) i kjøleskap. Det er vel både for tilvenning og for å se om de ikke får noen reaksjoner på den nye maten :) Lykke til! (Joda, bare spør i vei, det er jo det forumet og vi er her for)
 
Jeg ga grøt da lille var 3mnd og 2uker gammel. Han ble ikke mett av kunn pupp, men nektet flaske. Han gapa etter maten vi spiste og viste tydelig tegn på hva han ville. Nå får han grøt (halv porsjon) til det ene måltidet, av og til blandet med sviskemos. Han er super fornøyd og elsker grøtmåltidet nu som han er 4mnd. Helsesøster var ikke super happy når ho først hørte det og ga meg en brosjyre jeg måtte lese, men jeg ba ho komme hjem til oss og ta vare på en sulten og gretten baby hvis ho mente at jeg skulle utsette introduksjon av grøt. Ho ble enig til slutt da, for man skal jo ikke la ungen være sulten :) ammer han både dag og natt ellers. kjøpte også sånn babyfeeder, den du kan putte mat i og babyen kan suge/tygge ut smaken fra maten som er oppi :)
 
Vi gir lillegutt ca 1/4 skje for å smake vår mat, fikk dette tipset av hs. Gir også d dråper med skje nå [emoji4]

Han får også grøt da, han skal få litt mer ulike ting når vi kommer hjem fra Egypt [emoji16]
 
De vingler frem og tilbake på 4 og 6mnder.

Helsesøster sa det siste nå var at det var bra å introdusere fast føde fra 4mnders alder, for å forebygge allergier og kresenhet:happy:

Vi har en liten gutt, (2,4kg ved fødsel) som ligger ett stykke unna normalvekta, men som følger fint sin egen kurve. (Jeg fullammer.)
Og fikk beskjed om at han ikke trengte noe mer enn morsmelk ut i fra vekstoppgangen hans.

Men at det var lurt å starte med smaksprøver, som noen skjeer grøt, og en liten smaksprøve på det meste vi spiser. Bare litt på fingertuppen.

(Han er 4mnder).

Men en må kjenne selv på hva en synes er riktig for sin egen baby;)
 
Jeg ga grøt da lille var 3mnd og 2uker gammel. Han ble ikke mett av kunn pupp, men nektet flaske. Han gapa etter maten vi spiste og viste tydelig tegn på hva han ville. Nå får han grøt (halv porsjon) til det ene måltidet, av og til blandet med sviskemos. Han er super fornøyd og elsker grøtmåltidet nu som han er 4mnd. Helsesøster var ikke super happy når ho først hørte det og ga meg en brosjyre jeg måtte lese, men jeg ba ho komme hjem til oss og ta vare på en sulten og gretten baby hvis ho mente at jeg skulle utsette introduksjon av grøt. Ho ble enig til slutt da, for man skal jo ikke la ungen være sulten :) ammer han både dag og natt ellers. kjøpte også sånn babyfeeder, den du kan putte mat i og babyen kan suge/tygge ut smaken fra maten som er oppi :)

Vi har en baby akkurat som du sier. Vi startet når han var 3,5 mnd fordi han er tydelig sulten hele tiden. Han er 4 mnd nå om noen dager og elsker grøtmåltidet om kveldene. Blir sur når det er fritt. Han er jo stor til å være 4 mnd. Ser ut som en på 7 mnd. Er jo klart at ulike babyer har ulike behov. Noen er større enn andre og trenger da mer enn bare melk for å bli ordentlig mett. Vi skal til helsesøster i morgen og kjenner jeg gruer meg litt til å fortelle det. Allikevel vet jeg at det var det rette for vår baby ;)
 
Vi har en baby akkurat som du sier. Vi startet når han var 3,5 mnd fordi han er tydelig sulten hele tiden. Han er 4 mnd nå om noen dager og elsker grøtmåltidet om kveldene. Blir sur når det er fritt. Han er jo stor til å være 4 mnd. Ser ut som en på 7 mnd. Er jo klart at ulike babyer har ulike behov. Noen er større enn andre og trenger da mer enn bare melk for å bli ordentlig mett. Vi skal til helsesøster i morgen og kjenner jeg gruer meg litt til å fortelle det. Allikevel vet jeg at det var det rette for vår baby ;)

Godt å høre at vi er flere :)
Var på kontroll i dag og maten ble samtaleemne igjen, var felleskontroll med barselgruppa, helsesøster begynte å anbefale igjen. Men endte med å si st jeg kjenner barnet mitt best og jeg gjør det som passer oss. Du vet jo også hva babyen din trenger, men skjønner at du gruer deg til å si det! Bare vær sikker på deg selv, syns dem vingler sånn på anbefalinger av det ene og det andre.

Hvor mye grøt spiser han nu?
 
Godt å høre at vi er flere :)
Var på kontroll i dag og maten ble samtaleemne igjen, var felleskontroll med barselgruppa, helsesøster begynte å anbefale igjen. Men endte med å si st jeg kjenner barnet mitt best og jeg gjør det som passer oss. Du vet jo også hva babyen din trenger, men skjønner at du gruer deg til å si det! Bare vær sikker på deg selv, syns dem vingler sånn på anbefalinger av det ene og det andre.

Hvor mye grøt spiser han nu?

Ja man kjenner sin egen baby best uansett anbefalinger. Hvis helsesøster sier at det er for tidlig kommer jeg bare til å si at da kunne hun prøvd å ha han uten å gi noe annet enn melk. Vi har nok av utfordringer med han og da skal det ihvertfall ikke stå på maten. Han spiser ca en halv porsjon 4mndgrøt. Altså ca 0,5-1dl vann. Er ganske utvannet da.
 
Etter litt lesing har jeg forstått det slik at man helst ikke skal hå over til fast føde før bebisen er 6mnd, feks på sunn start:
http://sunnstart.no/ernaering/mat-til-barnet/de-forste-smaksprovene/

Men jeg har lyst til å feks gi en skje med grøt, prøve oss på det:) Skal jo ikke være måltid men bare sånn start/introdusering og så øke litt mer og mer når magen hennes har fått litt tid å venne seg til nye smaker og ting:)

Det er ikke at man helst ikke skal over på fast føde før 6 mnd alder, men heller det at dersom barnet ikke viser behov for annet enn morsmelk/MME, så er det ikke nødvendig å introdusere fast føde før da :happy: Ved 6 mnd alder øker behovet for næring utover det barnet får fra morsmelk/MME, så da man over på fast føde i tillegg.
Ved 4 mnd alder er tarmene modne for annet enn kun morsmelk/MME, så dersom dere føler at babyen har behov for mer næring kan dere godt begynne å introdusere fast føde da ;) Det går helt fint an å begynne med smaksprøver og se hvordan barnet responderer, og øke mer utover.

Lillegutt er en ekstremgulper, så vi prøvde å gi han noen teskjeer grøt på dagen han fylte 4 mnd. Dette i håp om at gulpingen skulle avta noe. Han så ut til å like smaken, men herreguud som han plagdes med magen resten av dagen og natta. Masse fjerting, og klengete som fy. Vanligvis godtar han å ligge i egen seng, men denne natta skulle han ligge på meg hele tiden. Vi tror nok det var grøten som satte tarmene i sving, og at han ikke var helt klar for det, så vi valgte å avvente med grøten. Foreløbig er han fornøyd med morsmelk, og han følger sin vektkurve, så vi kan godt vente en mnd eller to til. Får bare holde ut gulpingen :p
 
Jeg pratet med helsesøster i går om grøten vi gir. Hun sa at hun hadde full forståelse for at vi valgte å begynne tidlig. Han hadde behov for mer enn melk og jeg hadde rett og slett ikke nok for å mette han ordentlig. Så er ikke sånn at alle babyer er like og må starte i samme alder. Er stoore forskjeller. Min gutt på 4 mnd er også 8,2 kg og 65 cm lang så han er jo stor da:)
 
Woooow 8,5 kg du gitt, og jeg som synes snuppa vår på 7kg er stor Hehe:) På 3mnds kontrollen var hun 60cm. Hun er 4mnd nå:)

Hun har fått smakebit av grøt siste tre dager nå å det har gått kjempe fint:) Fikk også smake litt vann:) Dette er så gøøøy!:) Tenker bare å gi litt som smaksprøver nå men merket feks idag og hun drakk mindre enn til vanlig så grøten metta nok litt:)

Hun har forresten også fått en tann wuuuhuuu så stas, den er jo ikke helt ute da men kommet litt opp,også en til som viser å begynne til å komme. Hun beit meg også to ganger haha aaaau!
 
De vingler frem og tilbake på 4 og 6mnder.

Helsesøster sa det siste nå var at det var bra å introdusere fast føde fra 4mnders alder, for å forebygge allergier og kresenhet:happy:

Vi har en liten gutt, (2,4kg ved fødsel) som ligger ett stykke unna normalvekta, men som følger fint sin egen kurve. (Jeg fullammer.)
Og fikk beskjed om at han ikke trengte noe mer enn morsmelk ut i fra vekstoppgangen hans.

Men at det var lurt å starte med smaksprøver, som noen skjeer grøt, og en liten smaksprøve på det meste vi spiser. Bare litt på fingertuppen.

(Han er 4mnder).

Men en må kjenne selv på hva en synes er riktig for sin egen baby;)
Jeg diskuterte med helsesøster om akkurat det med å introdusere litt mat ved fire mnd alder for å forebygge astma, allergi og cøliaki. Mener jeg har lest om studier som er gjort på dette. Men helsesøster var uenig og holdt fast på å vente til seks mnd. Jeg blir usikker på hva som er best.
Vi har så masse astma, allergi og cøliaki i familien så hvis jeg kan forebygge det så vil jeg jo absolutt det.
 
Her er de offisielle rådene fra myndighetene:

https://helsedirektoratet.no/Lists/...1271/Mat og måltider for spedbarn IS-2553.pdf

"For barn som får morsmelk (fullammes), er det ingen grunn til å starte med annen mat før barnet er fylt seks måneder, så sant barnet vokser og trives. Hvis barnet trenger mer mat, forsøk først å øke mengden morsmelk ved å amme oftere. Amming om natten er effektivt for å øke melkmengden. Hvis barnet etter noen dager fremdeles virker sulten, kan dere, etter at barnet har fylt 4 måneder, starte forsiktig med litt føde. Gi heller fast føde enn morsmelkerstatning, slik at barnet venner seg til ulike smaker og konsistenser."
 
Jeg diskuterte med helsesøster om akkurat det med å introdusere litt mat ved fire mnd alder for å forebygge astma, allergi og cøliaki. Mener jeg har lest om studier som er gjort på dette. Men helsesøster var uenig og holdt fast på å vente til seks mnd. Jeg blir usikker på hva som er best.
Vi har så masse astma, allergi og cøliaki i familien så hvis jeg kan forebygge det så vil jeg jo absolutt det.
Nei, det er jammen ikke lett å bli klok på... Når til og med helsesøstrene sier forskjellige ting...
synes alle helsesøstre burde fått samme informasjon, og informert oss foreldre om det samme.
Det burde ikke vært så forskjellige anbefalinger fra helsestasjon til helsestasjon. Man kan jo begynne å lure....?

Men det sier vel kansje litt om at det er så diffuse svar/begrunnelser på hva som er best og vest. At vi må vel bare gjøre det vi føler er riktig for vårs egen baby :Heartred
 
Nei, det er jammen ikke lett å bli klok på... Når til og med helsesøstrene sier forskjellige ting...
synes alle helsesøstre burde fått samme informasjon, og informert oss foreldre om det samme.
Det burde ikke vært så forskjellige anbefalinger fra helsestasjon til helsestasjon. Man kan jo begynne å lure....?

Men det sier vel kansje litt om at det er så diffuse svar/begrunnelser på hva som er best og vest. At vi må vel bare gjøre det vi føler er riktig for vårs egen baby :Heartred

I utgangspunktet skal helsesøstre gi samme råd, de er pålagt å følge anbefalingene fra myndighetene.
 
Back
Topp