40+2 eller 40+3??

Funshine

Glad i forumet
Er det 40+3 som er den nye offisielle svangerskapslengden i Norge nå?

Da jeg var til ultralyd i går la jordmor til en dag i hvor langt jeg var på vei (Det sto 19+2, hun skrev 3 over 2-tallet og sa at det var det som stemte).
Termminberegningen hennes (på sykehuset) stemmer med den på Barnimagen.com, men ikke den på Babyverden.no.

Står det noe sted på nettet om endringen? Legen min beregnet termin etter 40+2..

Trodde det var 40+2 jeg [:-]

Nå brukte jeg litt tid på å søke, og fant terminkalkulatoren som jordmor brukte på sykehuset ved ordinær UL.
http://www.nsfm.no/esnurra/0.php

Der står det at svangerskapets lengde er 283 dager, og på Barnimagen sto det agså at nyere forskning viser at svangerskapet varer 283 dager og ikke 280 dager.

Sykehusene, leger og JM skal gå ut fra at et svargerskap er 40+3 nå. Ble gjort endringer på det i juni tror jeg det var.

ORIGINAL: Becky87

Sykehusene, leger og JM skal gå ut fra at et svargerskap er 40+3 nå. Ble gjort endringer på det i juni tror jeg det var.

Jepp, er lagt på en dag..

Takk, da vet jeg at det er så ferskt som fra juni.
Jeg ble flyttet et par dager fram på ordinær UL, så jeg skal ikke klage, men synes det er rart at de fremdeles gjør det så forskjellig fra land til land.. (Og at Babyverden.no ikke er oppdatert siden det er her jeg henger og har hatt tiltro til..)

ORIGINAL: Funshine

Takk, da vet jeg at det er så ferskt som fra juni.
Jeg ble flyttet et par dager fram på ordinær UL, så jeg skal ikke klage, men synes det er rart at de fremdeles gjør det så forskjellig fra land til land.. (Og at Babyverden.no ikke er oppdatert siden det er her jeg henger og har hatt tiltro til..)

Tror iallefall det var i juni, for da søstera mi skulle på sjekk på sykehuset 21 juni sa de at de hadde begynt med en ny regnemåte, hun ble derfor satt igang for hun var 15 dager over termin ikke 14 som fastlegen hadde sagt.

Back
Topp