4 month sleep regression

Hun er 4mnd. Søvntrening er ikke anbefalt før de blir 6mnd, det gjelder også opp/ned metoden. Som heller ikke er særlig tio-vennlig.

Hvorfor så kranglete? Det er snakk om å forsøke å få baby til å kunne klare å sove selv, hun tar ingen skade av det. Gråter hun får hun masse trøst og kos, lar henne aldri ligge å gråte. Hun har siden hun var 2 mnd klart å finne roen som oftest selv, men akkurat nå er det en litt røff periode hvor vi hjelper henne til å finne søvnen selv. Det er heller ikke snakk om noe opp ned metode, da hun sovner på meg. Når jeg da la henne ned i sengen våknet hun og ville opp - og da fikk hun komme opp.
 
Hun er 4mnd. Søvntrening er ikke anbefalt før de blir 6mnd, det gjelder også opp/ned metoden. Som heller ikke er særlig tio-vennlig.

Det er vel én menig, blant 100 andre. Man må få gjøre det som føles riktig for sitt eget barn.

Jeg MÅ søvntrene babyen min nå, ellers overlever jeg ikke selv. Over flere døgn på rad nå, har jeg selv ikke sovet mer enn maks 2 timer sammenhengende. Sier seg selv at det ikke kan fortsette.
Når det er sagt velger jeg å søvntrene på mildest mulig måte. Jeg sitter sammen med lille, trøster, bysser og det som må til.

Men igjen, her må folk få lov til å vurdere selv, og innhente tips fra andre, uten at noen kommer å sier at sånn og sånn må man IKKE gjøre det.
 
Det er vel én menig, blant 100 andre. Man må få gjøre det som føles riktig for sitt eget barn.

Jeg MÅ søvntrene babyen min nå, ellers overlever jeg ikke selv. Over flere døgn på rad nå, har jeg selv ikke sovet mer enn maks 2 timer sammenhengende. Sier seg selv at det ikke kan fortsette.
Når det er sagt velger jeg å søvntrene på mildest mulig måte. Jeg sitter sammen med lille, trøster, bysser og det som må til.

Men igjen, her må folk få lov til å vurdere selv, og innhente tips fra andre, uten at noen kommer å sier at sånn og sånn må man IKKE gjøre det.

Helt enig.
 
Det er vanskelig og frustrerende. HS sier at man må hjelpe de tilbake i søvn, men det er ikke lett når hun ligger der og gliser og er lys våken! [emoji23]
Jeg lar henne finne søvnen selv. Jeg nekter å begynne med byssing og bæring igjen, hun skriker ikke. Så da kan hun nå bare ligge der og spise på føttene sine, hub sovner igjen etter et par timer. Noen ganger kortere
 
Her krangler hun noe voldsomt når hun skal sove. Hun skal liksom ikke sove. Uansett hvor trøtt hun er
 
Her har det nesten blitt motsatt effekt nå som hun er blitt fire mnd. For første gang kan vi legge henne våken og få henne til å sovne innen ett kvarter og da sover hun hele natta! Må selvfølgelig inn med smokk og litt sånn i løpet av kvelden men å slippe å ha henne i bæretøy til vi legger oss er virkelig magisk etter så mange mnd!
 
Her også er det berre tull med soving på dagen for tida. Første dubben var vel på en knapp time i dag, og så har det vore 3 * 10 minutt resten. Han sovner så og sei kun med puppen enda, har sovna nokre få gongar i bilstolen. Skulle sjølvsagt ønske han var litt lettare å legge, men alt til sin tid :)
 
Vi har egentlig alltid slitt med dagsøvn på lille. Men i motsetning til nå, kunne hun før sove lenge i vogna om vi triller/bilstol/oppå meg.
Nå har jeg slått meg til ro med at 40-45 minutter pr dupp er det hun trenger. Dette basert på at hun ikke sover lengre uansett om vi triller, bærer, kjører bil osv. Hun kan sove lengre, dersom hun er veldig sliten, som f.eks etter babysvømming. Derfor har jeg mer og mer fått trua på at noen barn bare er sånn (og at det ikke nødvendigvis er snakk om «en fase»), at de heller vil ha mange korte dupper. Jeg tror ikke det er noe man kan gjøre for å «lære» dem å sove lengre på dagtid. Vi har i alle fall forsøkt maaaange tips og råd, men ingenting funker her..selvfølgelig regner jeg med det går seg litt mer til når de blir 7-8mnd og kanskje selv foretrekker mer våkentid og lengre dupper :)

På natten derimot, tror jeg nok at alle babyer etterhvert skal klare å sove lengre strekk. Vår var nede i 45 min soving-15 min våkentid fra leggetid til morgen en stund. Men etter å ha konferert med HS begynte vi med fast føde. Så langt ser det ut til å hjelpe henne tilbake til lengre søvnintervall- men kun på natt :)
 
Her har det aldri vært mye søvn på dagtid, kun små dupper. Med mindre vi har vært på trilletur eller kjørt bil, da kan han sove lenger. Han sovner heller ikke for natta før i 21-22 tida, men da sover han som regel uavbrutt hele natta til i 7-8 tida, så jeg kan jo ikke klage. Det eneste er at jeg ikke får gjort så altfor mye på dagen av andre ting som husarbeid osv .. og egentid får vi satse på om noen år:woot:
 
Back
Topp