4 dagers uke for 1-4 klasse?link

bondekone

Forumet er livet
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostlandssendingen/1.7443292 kun forslag men enkelte sier dette ikke er realistis
Hva hadde derre synnes om 4 dagers uke for de minste barna de fra 1-4 klasse?
Vet her så var det slik inntil for ca 2år siden da timene i førsteklasse ble økt.
Vet mange foreldre sier at det å være på skolen er mer slitsomt for ungene en å være i barnehagen i 5 dager.

Hvordan skal dette gå i forhold til jobb liksom??[8|]

Når jeg gikk på barneskolen hadde klassen min bare 4 dager i uken, hvertfall i 1 eller 2 år... men lengre dager da såklart sånn at det ble like mange timer. Synes det var helt greit, men så har jeg en pappa som jobbet natt så han var jo hjemme uansett.

Når jeg var liten gikk jeg 4 dager i uken... Helt opp til 5 klasse tror jeg[8|]
Men da var det vel andre tider, så mamma og en nabomamma var hjemme med meg og klassenabovenninnen min annenhver tirsdag[:D]
Og guuud det var tider! Vi elsket tirsdager over alt på jord, så koselig det var[:)]
Men hvis det blir innført 4 dagers uke nå, er jo poenget litt borte...for da må jo såklart ungene på SFO, og 99% av alle barn jeg vet om syntes SFO er kjedelig i forhold til skolen!! (Er selv lærer og jeg ser den for å si det sånn[:-])
Og jeg tror ikke de blir noe særlig mindre slitne av SFO enn skola[:o]

her har 1-3 klasse 4 dagers uke. [:)]

Jeg jobbet et år på barneskole, og der hadde 1-4 klasse 4 dagers uke.. Jeg synes det var dumt, av den grunn at flesteparten ble værendes på sfo denne dagen. Da blir uka lang. Bedre å ha færre timer hver dag, men 5 dagers uke..[:)]

1. - 4. trinn har 25 timers uke per i dag. Det blir veldig mange timer på skolen de fire dagene, synes jeg. 6 timer tre dager og 7 timer en dag. Må si jeg synes fordelingen med fem timer daglig virker mer rimelig på de minste skolebarna jeg...

Da jeg var liten hadde jeg 3 dagers uke fra 1-3 klasse, og 4 dagers uke i 4 klasse. Syns det var veldig greit. For barnas del tror jeg det er en fordel.

Men tidene har jo forandra seg. Mamma var uansett hjemme, så det var aldri noe problem. Nå er de fleste på jobb, og er det ikke skole, så må barna på SFO. Har ikke skolebarn ennå selv, så vet lite om hva som foregår på SFO, men vil tro at det nå er like greit med skole hver dag og kortere dager. Ungene blir ofte på skolen (inkl SFO) hele dagen uansett.

her har ungane fra 1-4 klasse 4 dagers skule. fungerer fint det . men eg jobber ikkje. De som jobber må ha ungane i SFO på onsdagane når det er fri. Dei andre dagene er de på skulen fra ti på halv 9 til 14.00.

Skolen der min minste bror går har 4 dagers uke fra 1-4 klasse slik har det vert i alle år, funker helt fint det [:)]

På skolen der jeg jobbet før hadde de den ordningen. 1. til 4. klasse hadde fri på onsdager. Dette fungerer jo kjempebra på den skolen, men de er jo bare 22 elever til sammen på barnetrinnet, og da er det straks litt mer gjennomførbart.

ORIGINAL: Mamma til Andrea

Med tanke på kvaliteten på SFO rundt omkring nå for tiden, ser jeg ingenting positivt i dette forslaget. Heller ha barnet på skolen der det er struktur og disiplin enn i fri utfoldelse på SFO en hel dag.

[:)]

Jeg er mer for kortere dager og 5 dagers uke!
Og organisert SFO med kvalifiserte lærere/personale..

Lekser FØRST, så lek!

Back
Topp